E
Eller ja, det funkar ju inte så bra.

Har nyligen flyttat in i ett hus byggt 1966 och försöker sätta mig in i hur huset fungerar. Det finns gott om åtgärder att lägga pengar på så jag försöker skaffa mig en målbild och sen göra en plan för realisering i etapper men det är ju en annan historia.

Jag försöker förstå hur det ursprungligen var tänkt att ventilationen skulle fungera. Huset byggdes (2plan utan källare, lättbetong) med oljepanna och radiatorer. Frånluft på plan 1 via spisfläkt, toalettrum och pannrum. Frånluft plan 2 via badrum och en klädkammare mellan badrum och sovrum. Tilluft plan 1 via ventil i klädkammare och pannrum, dessutom två ventilationsluckor. På plan 2 finns ingen tilluft. Dörrkarmarna till klädkammare på plan 1 och 2 samt toalettrum plan 1har frästa spår för överluft.

Jag antar att fönstren var en del i systemet men dessa saknar helt ventiler eller liknande. Det enda jag sett är 3cm breda urtag i fönsterkarmen men jag tror att dessa ventilerar mellan rutorna snarare än bidrar till husets ventilation.

Byggde man såhär eller har något försvunnit under årens lopp? Ska försöka komplettera med en ritning.

Idag har huset elpanna, golvvärme på plan 1, intellivent-fläkt i badrummet och tätningslist er runt alla fönster, även mellan bågarna. Vid kallt väder drar det rejält från några fönster så helt täta är de ändå inte. I sovrummen blir luften väldigt kvav och både jag och min sambo upplever att sömnen påverkas. Man vaknar med en lätt huvudvärk och en otäck smak i munnen. (helt utan starka drycker. ..). Någon åtgärd är nödvändig men vi hoppar inte på ftx-tåget riktigt på en gång.

Hur ska fönstren egentligen se ut för att bidra med lagom mängd tilluft? Sabbar man något genom att ha fläkten på i badrummet konstant?

Kompletterar inlägget med planlösning.
Plan 1:
Planritning av ett hus med markeringar för tilluft och frånluft i olika rum, textmarkerat för tydlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plan 2:
Planritning av ett hus med markering för frånluft i klädkammare och badrum på övre våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta upp ventiler i vägg eller fönsterkarm i sovrummen. Sätt in fläktar i badrum och tvättstuga som går på konstant och tex ökar när den känner av fukt. Ev en större fläkt på taket om alla frånluft möts i samma kanal. Tvättstugan ska inte ha tilluft. Det kan bli svårt att få bra flöden på övervåningen då luften gärna letar sig ut på snabbaste/enklaste sätt. Ibland via väggventiler tex sovrum.
 
BirgitS
E erimos skrev:
Byggde man såhär eller har något försvunnit under årens lopp?
Det som har försvunnit är t.ex. den varma murstocken och de otäta fönstren. Man vädrade ofta på 60-talet och sov ofta med öppet fönster.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Den varma murstocken drev ventilationen termiskt istf med fläktar. Dvs alla utsug som gick via ventilationskanal i skorstenen hade bra drag tack vare den varma murstocken.

Och uppenbarligen är det tänkt att tilluft i sovrummen ska komma in via fönstren.
 
Som sagt, systemet funkade tills nån tog bort den förbrännande pannan.
Nu får du bygga om till ett annat system för att få fungerande ventilation.
 
E
Tack för svar,

Ja jag inser att systemet behöver uppdateras för att fungera. Nu när det är kallt ute är det OK drag i frånluften men sovrummen upplevs ändå kvava. Uppenbarligen inte därifrån luften kommer alltså.

Frånluften verkar gå ett gemensamt schakt så när som på badrummet som går i skorstenen. Schaktet i sig fungerar nog som frånluft också för det syns lite dagsljus högst upp. Jag kan komma åt schaktet underifrån så det är nog inte så svårt att använda det för modifieringar av ventilationen.

Men nu är det ju inte bara ventilationen som lockar och pockar på uppmärksamhet. Uppvärmning och fönster behöver också insatser och dessa delar av byggnaden påverkar ju varandra en hel del. Hur hittar man bäst kombination av åtgärder? (den som det visste...)


1. Värmesystemet
En luftvattenvärmepump känns som standardvalet med stor besparingspotential. Golvvärmen på bottenvåningen borde ge goda förutsättningar för bra COP. Tyvärr sitter inte radiatorerna kvar och golvvärmen mäktar inte riktigt med kallraset från de stora tvåglasfönstrena. Är också lite orolig för att golvvärmesystemet är lite klent dimensionerat effektmässigt.
Borde jag undersöka frånluftsvärmepump närmare eller är det olämpligt för ett dylikt hus? Hade ju gett ett positivt bidrag till ventilationsproblematiken också. Kan ju dessutom börja med tilluftventiler och byta till frånluftvärmepump senare utan att arbete gjorts i onödan.

2. Ventilationen
Jag inser nog att FTX är det bästa alternativet. Men hur påverkas det av behovet av ett nytt uppvärmningssystem? Kan man dimensionera ner en luftvatten-VP om man också har FTX?
Om man lägger pengarna på värmekälla med låg driftskostnad kanske en enklare ventilation med lite kallras kan kompenseras lite med några grader högre inomhustemp.

3. Fönstren
Fönstren behöver målas och vad jag förstått är 60-talsfönster sällan några kvalitetsprylar. Kanske bör man överväga att byta dom istället? Löser man tilluften skulle man kunna täta dem lite mer målmedvetet, i annat fall borde man kanske otäta dom något för att inte några få glipor ska stå för tilluften. Två balkongdörrar är rejält otäta och dessa åker jag nog på att byta oavsett.

Jag lutar åt FTX+luftvattenvärmepump men behålla orginalfönster tills vidare.

Är det galet? Nån som har några förslag på angreppsordning? Finns det några synergier jag borde utnyttja när jag tampas med ovanstående problem?
 
Hur äldre hus har fungerat har du redan fått svar på .Pannrum hade tilluft för att pannan skulle fungera.
Tilluft i klk är ganska onödigt men däremot hade man frånluft där i vissa hus. Det kanske var ett kallförråd.

Du kan prova att ha köksfläkten konstant på 1 när ni är i närområdet för att se om ni upplever det bättre. Imma på spegeln ska vara borta högst inom 30 minuter efter dusch. Ju snabbare det går desto bättre ventilation. Ta bort lite tätningslist i fönstren i sovrummen. Nu kommer sommaren och då har man mera öppet så ni har till hösten på er att hitta lämplig lösning.

Eftersom ni hade tilluft i pannrum /tvättstuga. Så kan ni använda den för att leda ut fuktig luft ex via torktumlare. Murstocken kan behöva bli varm för att ta bort fukt så ni kan elda då och då för att också förbättra ventilationen. Har ni insats i eldstaden så eldar ni inte för kråkorna utan hjälper till med värmen..

Är ventilationen i murstocken dimensionerad för fuktig luft från dusch som används ofta? Nu när ni normalt inte värmer upp murstocken.

Vilka system du väljer är upp till dig. Men en luftvattenpump är nog bättre alternativ än en elpanna..
Att du sedan tittar på om byte av fönster är ett alternativ. Det finns fönster med inbyggda ventiler som ett alternativ. Många brukar glömma det och behöver då borra ventiler i väggarna.
 
Jag hade funderat på ved eller pellets, vilket alltid ger max värme och varmvatten när det behövs som bäst, samt återställer funktionaliteten i huset.

Beg radiatorer fr 60-talet bör gå att få tag på billigt begagnat.

Om inte träet i fönstren är dåligt så är det värmeekonomiskt inte försvarbart att byta.

FLVP ger inte så hög effekt, så du behöver sannolikt komplettera med annan värmekälla iom att du har ett relativt energikrävande 60-talshus.
 
E
Huset står i en Stockholmsförort och jag tror jag hoppar över förbränningsbaserade system även om jag inser att det är ett sådant som skulle återupprätta ventilation etc. Dels skulle jag förlora tvättstugan och dels har jag dåliga erfarenheter av pellets. Det är ingen ny hobby jag vill ha :)

Har börjat mäta luftfuktighet i huset nu och i sovrummet ligger den ganska stadigt på 40%. Det borde inte vara orsaken tänker jag. Återstår att sova med öppet fönster.
 
Aha, ja det finns ju sådana försvårande omständigheter också, samt såklart att fastbränsle kräver mer el mindre arbete regelbundet, så tid och intresse samt plats på tomt och i hus behövs också ja.

Å andra sidan bör det bli lättare att välja då det inte finns så många alt att välja på. :thinking:

Om du väljer att installera FTX så se det enbart som ett ventilationssystem. Visserligen sparar det lite uppvärmning, men det går mer el mindre på ett ut med att luftväxlingen blir betydligt större och därmed ökar mängden värme som går ut ur huset. (Värmeväxlare är inte en perpetuum mobile med 100% verkningsgrad.)

40% är ett bra värde sett ur mänskligt välbefinnande. När det blir torrare så blir kroppen också torrare och mer irriterad. Vi har FTX och brukar ligga på 30-35% RH inne, även sovrummet, och jag har problem med att huden blir för torr och självspricker under vinterhalvåret, samt att om RH går under ca 34% så vaknar jag med skav i halsen. Men visst, luften inne är frisk och fräsch. :) :worried: :rolleyes: :thinking:
 
E
Fortsätter i min frågetråd.

I det gamla pannrummet som numera är tvättstuga finns ett igensatt hål ner i krypgrunden. Ca 15x30 cm och igenstoppat med isolering. Golvet är anpassat för hållet så det är nog en del av orginalkonstruktionen. Det finns inget särskilt under hålet så det är inget hål för inspektion eller något sådant.

Nån som känner igen detta och har förslag på vad det är?
 
A
Hej,

Jag satt för två år sedan i liknande sits som dig. Hus från 66 med f.d. Oljepanna, frånluft i badrum och tilluft via don i fönster.

Fjärrvärmepanna installerades runt år 2000 och ventilationen var obetydlig med samma nattproblem som er.

Installerade FTX system förra året och kan bara säga, fantastiskt!

När jag tittar på din planlösning ser jag att det är ett omfattande jobb med att såga hål i mellanbjälklag för att få in till och frånluft på alla platser. Sedan påverkas ju också vindsutrymmet och det behöver finnas plats till rör och eventuellt aggregat även där. Fördelen är att ni slipper kallras som det kan bli vid bara mekanisk frånluft.


Jag håller med tidigare inlägg om att FTX är ett ventilationssystem och att uppvärmningen ska/bör skötas separat.

Ta in några olika FTX offerter för att få en uppfattning om kostnader och omfattning och gör en plan!
 
M
E erimos skrev:
I det gamla pannrummet som numera är tvättstuga finns ett igensatt hål ner i krypgrunden. Ca 15x30 cm och igenstoppat med isolering. Golvet är anpassat för hållet så det är nog en del av orginalkonstruktionen. Det finns inget särskilt under hålet så det är inget hål för inspektion eller något sådant.
Det hålet är för att oljepannan skall få luft till förbränningen och att det skall bli lite ventilation i krypgrunden.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.