Jag köpte nyligen en Ikeahäll. Det är endast en kort snutt kabel som följer med hällen. Den räcker naturligtvis inte fram till spisuttaget i köket. Inte heller går det att byta kabel i hällen. Den sitter terminerad rakt på elektroniken inne i hällen.

Hur skarvar man lämpligast en spiskabel?

Jag är sååååå. Irriterad. Hur kan ikea leverera med så korta kablar som inte går att byta ut?
 
Du skarvar inte anslutningskabeln utan endera byts anslutningskabeln eller så flyttar man "anslutningspunkten".
 
Anslutningskabeln går ju inte att byta. Anslutningspunkten är framdragen med ca 20 lång obruten utanopåliggande 3-faskabel som snirklar sig genom hela huset. Jag är inte ett dugg sugen på att dra om den kan jag säga.
 
Men matningen till anslutningspunkten kan du lätt skarva med en dosa, och det är klart att anslutningskabeln går att byta. Det är bara det att det kan vara olika "svårt" för olika personer.
 
Ja, det är klart att kabelskrället i hällen går att byta. Men då ska man in och pilla på kortet där. Kabeln sitter alltså inte terminerad på något bra sätt. Den går vidare internt in på elektroniken. Typiskst ikea.

Det är alltså en 1x16A -häll det här. Är det inte ok att skarva en sådan kaben med en helt vanlig hane/hona? I andra änden sitter det ju ändå en Perilex-hane.
 
Är anslutninskabeln lödd på kortet? Det har jag aldrig sett och det låter inte klokt. Om du inte kan byta den så kan du skarva kabeln på väggen för att flytta anslutningsdosan. Det är bättre än att skarva anslutninskabeln.
 
H
O Olf Oggler skrev:
Anslutningskabeln går ju inte att byta. Anslutningspunkten är framdragen med ca 20 lång obruten utanopåliggande 3-faskabel som snirklar sig genom hela huset. Jag är inte ett dugg sugen på att dra om den kan jag säga.
byt anslutningskabeln
 
Flytta uttaget, eller gå vidare och sätt ett uttag till.
 
Anslutningskabeln är inte lödd. Den sitter med vinkelkontaktdon. Men man måste routa om kabeln internt i hällen. Man måste demontera hela glasskivan och demontera bort induktionszoner mm. Kort sagt måste man bygga om halva produkten. Det är ju helt uppenbart att det inte är meningen att den kabeln ska bytas ut.
 
Låter märkligt fö att anslutningskabeln inte går att byta?
 
Att skarva med en hane/hona ska du försöka undvika, det inbjuder bara till framtida problem. Enklast och bäst är det väl att skarva den matande ledningen med en kabelsnutt och en dosa. Dosa och kabelsnutt får du för en 50 lapp och jobbet tar max 0,5 timmar.
 
Visst skulle jag kunna flytta anslutningspunkten även om det är en del omak med det. Problemet är bara att kabeln till hällen är ju så kort så den räcker ju inte till något ställe där det finns fysiskt utrymme att sätta anslutningspunkten. Rakt unde hällen är det en lådhurts. Till höger om hällen är det ett kylskåp som tar plats ända in till vägg. På andra sidan hällen är det en vägg. Under skåpstommarna är det endast 80mm. Och dit räcker inte heller kabeln. Hur fan tänkte IKEA här?
 
O Olf Oggler skrev:
Anslutningskabeln är inte lödd. Den sitter med vinkelkontaktdon. Men man måste routa om kabeln internt i hällen. Man måste demontera hela glasskivan och demontera bort induktionszoner mm. Kort sagt måste man bygga om halva produkten. Det är ju helt uppenbart att det inte är meningen att den kabeln ska bytas ut.
Puhh...alla sätt är bra, eller hur var det...? Hursomhelst, skarva anslutningskabeln, på vilket sätt man än gör det, medför risk för framtida problem med varmgång, glapp osv. Flytta uttaget, en dosa där det sitter idag, en lämpligt lång bit installationskabel och sätt uttaget så att sladden på hällen räcker.
Alternativt gå vidare från uttaget och sätt ett uttag till.
 
O Olf Oggler skrev:
Visst skulle jag kunna flytta anslutningspunkten även om det är en del omak med det. Problemet är bara att kabeln till hällen är ju så kort så den räcker ju inte till något ställe där det finns fysiskt utrymme att sätta anslutningspunkten. Rakt unde hällen är det en lådhurts. Till höger om hällen är det ett kylskåp som tar plats ända in till vägg. På andra sidan hällen är det en vägg. Under skåpstommarna är det endast 80mm. Och dit räcker inte heller kabeln. Hur fan tänkte IKEA här?
Hur kort är den då? Borde vara en meter iaf?
 
Den är väl ungefär en meter. 80cm kanske. Kylskåpet som sitter under bänk till höger om hällen är 60cm. Och till andra sidan den kylen räcker inte kabeln.

Vet någon om jag kan skrota det klumpiga perilex-uttaget och sätta dit ett vanligt 1x16A uttag. Vad nu vanliga uttag kallas? Jag tror ett sådant är mindre skrymmande. Dvs jag anslyter bara en av de tre faserna och jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.