Hej är det någon som vet vad kostnaden bör ligga på att avväxla för en premodul skorsten i ett 1 1/5 planshus.

Stort hål får väl öppnas upp i taket utifrån så att man kan regla upp mellan takstolarna så att skorstenen kan förankras riktigt.
Hur gör man med sprutisoleringen och tätningen mellan skorstenen och avväxlingen samt mellan isoleringen och avväxlingen (hoppas att detta inte blev för rörigt).

Avväxling behövs väl även i tak/golv mellan våningarna.

Vad bör jag betala ca för ett sådant jobb?

M.v.h Chevrolet. ???

 
hmm säg att en konstruktör måste kolla på det han tar nog ett par tusen för det....

Sedan säger vi att det är 2 avväxlingar 1 i takkonstruktion och ett i bjälklag... Arbete för konstruktion ca 40 timmar och material för runt 10000 spänn totalt kanske 30000
 
Hej mr Z.

Menar du då inkl skorsten eller är detta bara för avväxlingarna inkl material för dessa samt jobb?

Undrar samtidigt hur viktigt det är att det blir tätt mellan avväxlingen och isoleringen, antar att det blir varmt från skorstensröret samt kyla utifrån?
stor risk för mögel kanske om allt inte tätas ordentligt.

M.v.h Chevrolet :-/
 
Måste du dra skorstenen rakt genom takstolen ?
 
Nej piloten den ska inte dras genom takstolen!
Den ska dras sidan om eller rättar sagt i mellan takstolarna och jag måste då göra fri väg för skorstenen samt se till att där finns något att fästa spektaklet i.

Ps: Skorstenen måste vara 1 meter över nock för att godkännas av sotaren vid besiktning.
Förstärkning och luftning finns redan i golvet mitt i vardagsrummet. :-/
 
chevrolet skrev:
Hej mr Z.

Menar du då inkl skorsten eller är detta bara för avväxlingarna inkl material för dessa samt jobb?

Undrar samtidigt hur viktigt det är att det blir tätt mellan avväxlingen och isoleringen, antar att det blir varmt från skorstensröret samt kyla utifrån?
stor risk för mögel kanske om allt inte tätas ordentligt.

M.v.h Chevrolet  :-/
Ingen skorsten i det priset då får du slänga på runt en 500-1000 spänn metern
 
Ok jag förstod inte vad du menade med avväxling.

I så fall är det ju ganska enkelt eftersom du inte skall ta sönder någon bärande byggnadsdel.

Jag håller själv på med samma sak. Jag sätter 95x45 mellan takstolarna (över och under) samt även på sidorna som en ram för förstärkning. Nu har jag takboard och inte råspont och då är denna förstärkning nödvändig.

Nu sätter jag även ett litet schakt mellan innterväggen och yttertaket. Undertill lufttätas detta genom en plåt. Sedan isoleras schaktet med mineralull.

Är det Nibes premodulskorsten du installerar ?

 
Hej piloten.

Ja det är nibes premodulskorsten som vi köpt.

Hur gör du med tätningen på sidorna i ditt schakt?
Har du inte åldersbeständigplast eller behövs inte detta på sidorna i schakten.

Mv.h Chevrolet :-/
 
Nej plasten får man försöka skarva ihop med plåten som skall sättas under innertaket.

Själva schaktet isoleras med brandsäker isolering in på röret. Schaktet har jag byggt av masterboard och plåtprofiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.