Vi var intresserade av huset Allegro och kollade med säljare om sk. eget arbete.
Döm vår stora förvåning när personen säger att man INTE kan välja bort utvändig målning!!!
Eh?

Kul att få ett hus med en färg man bara inte vill ha!
De flesta husleverantörer bygger ju upp ett grundmålat hus, så får man fixa det andra själv.
Att se en kvadratdecimeter "stor" bild på hur färgen kommer se ut lockar inte mig.
Jag vill kunna "provmåla" mitt hus och få just den kulör jag gillar.

Sedan var det lite annat också som inte tilltalade oss.
Varför ska det vara så svårt att låta en ev. kund själv få välja hur man vill ha sitt eget hus?

När det blir för mycket "nej" och "så här gör vi, punkt slut" så känns det inte så svårt att välja bort just denna leverantör...
 
Hej Severus och Petsor,

Modulenthus har valt att leverera helt nyckelfärdiga hus. Byggfelsförsäkringen Gar-Bo ingår som ni säkert fått reda på av säljaren, för att denna försäkring ska gälla fasaden måste den vara färdigmålad.

Det måste blivit ett missförstånd mellan dig och säljaren. Modulenthus har lister i ek som tillval.

Med vänliga hälsningar
Martin Lahger
Modulenthus
 
Modulenthus - Martin Lahger skrev:
Modulenthus har valt att leverera helt nyckelfärdiga hus. Byggfelsförsäkringen Gar-Bo ingår som ni säkert fått reda på av säljaren, för att denna försäkring ska gälla fasaden måste den vara färdigmålad.
Att skylla på målningskrav från Gar-Bo:s sida är fel.
Man kan försäkra entreprenader där delar inte ingår. Det brukar inte vara några somhelst problem. Inte heller byggnadsinspektörerna har några åsikter om att delar som fasadytbehandlingen inte omfattas av byggfelsförsäkringen.
Ni får nog komma med lite bättre argument!

Jag tror att ni kan tjäna en liten extra slant på målningen och att det är därför ni inte vill släppa den biten.
Har jag fel?
 
volvo skrev:
[quote author=Modulenthus - Martin Lahger link=1112340928/0#2 date=1114770668]Modulenthus har valt att leverera helt nyckelfärdiga hus. Byggfelsförsäkringen Gar-Bo ingår som ni säkert fått reda på av säljaren, för att denna försäkring ska gälla fasaden måste den vara färdigmålad.


Jag tror att ni kan tjäna en liten extra slant på målningen och att det är därför ni inte vill släppa den biten.
Har jag fel?
[/quote]

Det tvivlar jag på.

;)
 
Kan det vara så att vissa kunder vill ha allt färdigt och inget finstilt som säger att vissa saker ska man göra själv och vissa saker inte inkluderas av garantin.

Jag tror att Modulents argument är just allt är klart och inget finstilt som talar emot det.

Jag valde just Modulenthus för att slippa strul med vad som ingår och inte ingår och vem som ansvarar för vad.

Vad händer om det blir fukt i huset om 3år. Vems ansvar är det? Har den omålade väggen orsakat detta? Eller?
 
Grevenn skrev:
Vad händer om det blir fukt i huset om 3år. Vems ansvar är det? Har den omålade väggen orsakat detta? Eller?
Knappast.

Med tanke på hur få husföretag som levererar färdigmålade hus så....
 
Trevlig läsaning detta... Jag sitter själv i ett allegrohus som levererades grundmålat dvs den del av huset vi valde att ha panel på. Så mitt tipps till dig är det svar jag fick från modulethus: se till att dom reser huset på vintern får då ingår bara grundmålning... Detta efter att sett ett likadant hus på området bli målat efter montering och jag själv fick en hink med färg att "leka med"...

Räkna inte med någon rabatt bara... lurad är lurad !!! ;D

Tar gärna mer om detta via PM om någon vill
 
Jag har kämpat en hel del för att få vårt hus precis som vi vill ha det. Om jag har fått ett nej på något som jag velat ha så har jag tagit det vidare och till slut har vi fått precis det vi velat ha. Vi har gjort ganska mycket ändringar i det Lidingö som nu ska börja byggas. Bland annat har jag ritat om tvättstugan. Med lite påtryckning går nog det mesta tror jag. ;)
 
Men varför skulle hussäljaren "skänka" bort färg? Det vore dumt att tro att husföretagen skulle skänka eller kraftigt rabattera något de tjänar pengar på. Vad är det som är så fult med att tjäna pengar?
Visst vill man som husköpare få rabatt och spara in lite slantar hit och dit men att bli sur för att de har en regel som säger "färdigmålat" hus? nje...tacka och ta emot istället så slipper du det jobbet på några år. Provmåla kan du göra ändån på en stor träbit utomhus och se hur olika den upplevs i olika ljus/tider på dygnet.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.