Vi har ett 1 1/2 plans hus med 95m2 på botten. Nu skall vi lägga in vattenburen golvvärme på hela markplan. Vi funderar på bergvärme och även solpaneler på detta. Vad tror ni om det? Vilken pump rekommenderas för detta?

Mvh martin
 
Bob_the_builder
Det är nog svårt att få en anläggning som kombinerar bergvärme och solvärme lönsam för husets uppvärmning. Det blir nog väl dyrt i installation (borrning, pump, acktank, solpaneler + styrning mm). Dock kan man ju ha andra skäl till att välja att kombinera med solvärme (som pooluppvärmning t ex).

Valet av pump är nog mest kosmetika när du väl har klurat ut hur anläggningen ska se ut i stort. (Hukar mig för värmepumpsmaffian).
 
Här kan ni läsa en liten nätt licentiatrapport i ämnet 173 sidor.
Solvärme i bostäder med
analys av kombinationen
solfångare och bergvärmepump


http://www.byfy.lth.se/publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

Här är slutsatsen:
Resultatet från simuleringarna visar att det är mycket angeläget att systemet
med kombination av solfångare och bergvärmepump optimeras beträffande
storlek och styrning av cirkulationspumpar. Återladdning resulterar i en högre
köldbärartemperatur till förångaren, vilket medför högre värmefaktor (COP)
för värmepumpen. Återladdningen kräver dock en ökad driftstid hos
tillgängliga cirkulationspumpar (i solkretsen och i borrhålskretsen). Pumparnas
effekt och styrning är avgörande för om systemets årsverkningsgrad (SPF) ska
förbättras av återladdningen.
Effekten av inladdning av solvärme kan studeras genom att undersöka
höjningen av förångartemperaturen när värmepumpen är i drift. I de
simulerade fallen har denna höjning varit 1,3-3,5°C, vilket innebär en höjning
av årsvärmefaktorn för värmepumpen på ca 2-5%. Höjningen kan vara större
vid underdimensionerade system, då solladdningen kan få större betydelse.
Återladdning med sol är ett alternativ för att förbättra förångartemperaturen i
bergvärmesystem med underdimensionerat aktivt borrhålsdjup. Återladdning
kan även bli nödvändigt i områden där bergvärmesystemen ligger så tätt så att
de påverkar varandra.

/Patrik
 
En sån lösning är smidig. Då tror jag på vakuumrör som varande de bästa. Så länge det inte ligger tjockt med snö på mina sådana rör kommer de ofta upp till åtminstone 15°C - 20°C även på vintern. Det är inget att hurra för när det gäller att värma huset direkt, via värmeväxlare, men för en värmepump är det ju rena godiset att tugga på.
 
Comfortzone CE50L är ett alternativ som går att räkna hem snabbare. Den är förberedd för att kunna koppla in solvärme eller vattenmantlad kakelugn.
 
Vi har ett 1 1/2 plans hus med 95m2 på botten. Nu skall vi lägga in vattenburen golvvärme på hela markplan. Vi funderar på bergvärme och även solpaneler på detta. Vad tror ni om det? Vilken pump rekommenderas för detta?
KW? idag
Ålder på hus?
Ålder på bef. värmesystem
Vilket värmesystem idag?
Vad för golv/bjälklag finns i bottenplan?
Var någonstans i landet?
Behöver mer kött på benet innan jag kan/vill uttala/rekommendera något alls.
rogge
 
rogge/ huset är ombyggt 1980 med träbjälklag på torpagrund. Vi byter idag ut vårt direktel system mot vattenburen golvvärme. Vi bor i Trollhättan.
Tack ni andra för alla synpunkter. Jag tror att det kan bli en bra ide men behöver lite mer kött på benen även jag.
//martin

 
ombyggt 1980 med träbjälklag på torpagrund.
Ok förmodligen bra isolerat bjälklag = funkar ok för vattenburen golvvärme. Vilket system/tillverkare hade du tänkt, jag själv rek. en "enkel" lösning i ditt fall. LK´s bjälklagsplåt som verkar som värmefördelningsplåt och "hållare" för rören och är en "billig" lösning, även enkelt att lägga för en lekman. http://www.lagerstedt-krantz.se/ se golvvärme, på bjälklag och längst ner rsk 241 75 49
Kött på benet = lösning som passar.
rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.