T Thomas_Blekinge skrev:
det är väl helt upp till dig om du vill spara dem. Förutom ett dåligt köp med riktigt dåligt stål har jag alltid haft tur med galvade franska skruv. Skulle aldrig slännga mitt förråd.
Vad gäller fjäderbrickor så låser de inte pga av fjäderkraften utan för att kanterna biter sig i ytorna när skruven vrider sig åt fel håll. Dom är nämligen böjda på det sättet. En fjäderbricka för vänstergänga skulle se annorlunda ut.
Fjäderbrickor har använts i miljardstals i bilfabriker i decennier. Jag tycker dom fungerar utmärkt och billigt.
Du är kanske spekulant på mitt förråd? Kanske fick jag dåligt stål i min första låda och har varit tveksam sen dess. Vill dock tillägga att jag har likadana (träskruv i sexkantskalle) i rostfritt som jag är väldigt nöjd med.

Intressant ang fjäderbrickorna, visste inte att det var så de var tänkta att funka. Har dock sett ett antal sådana förband öppna sig så helt övertygad är jag inte. Billiga är dom dock, det håller jag med om.
 
Får väl tillägga att jag inte är ett fan av att bara spara saker för sakens skull. Tror jag att jag någon gång kommer att ha nytta av något eller bedömmer det som rimligt sannolikt så sparar jag om jag har plats (vilket det alltid finns ont om tyvärr). Men i övrigt föredrar jag att göra mig av med det som mest är i vägen.
 
Jag kan mycket väl ha helt fel men jag misstänker att fransk skruv mest används av gammal vana och/eller okunskap om att det finns betydligt bättre skruv idag. Den ser ju visserligen väldigt stabil ut men sitter inte moderna skruvar bättre? Grovleken är väl också något överdriven, redan 5 mm är ganska mycket att skruva av, 10-12 mm eller mer behövs troligtvis ganska sällan?
Någon som har fakta och kan bekräfta eller dementera detta?
 
jac jac skrev:
finns betydligt bättre skruv idag
Vilka tänkte du på?
I en tidigare tråd föreslågs några moderna ersättare för att dra ihop träkonstruktioner och det lät ju skitbra. ESSVE tror jag men astronomiskt dyra var dom.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
ESSVE använder jag gärna men visst, de är inte billigast. Å andra sidan använder jag inte särskilt många om dagen. ;)
Det finns väl några olika modeller men jag har inte fördjupat mig särskilt mycket utan använder det som finns på hyllan hos butikerna i närheten.
Senast jag behövde något grövre så använde jag en kullrig varmgalvad 6 x 90 skruv från Gunnebo.
 
jac jac skrev:
Jag kan mycket väl ha helt fel men jag misstänker att fransk skruv mest används av gammal vana och/eller okunskap om att det finns betydligt bättre skruv idag. Den ser ju visserligen väldigt stabil ut men sitter inte moderna skruvar bättre? Grovleken är väl också något överdriven, redan 5 mm är ganska mycket att skruva av, 10-12 mm eller mer behövs troligtvis ganska sällan?
Någon som har fakta och kan bekräfta eller dementera detta?
Delar denna uppfattning. Men lyssnar gärna på annan input
 
jac jac skrev:
redan 5 mm är ganska mycket att skruva av
Autokorrekt igen, det skulle vara "redan 5 mm är ganska mycket att SKJUVA av"
 
Jag fortsätter.....

Har en obscen mängd spik av olika slag. Bland annat härdade slagspik. Inser att de är för betong, har dock aldrig använt dem. Är den meningen att man borrar ett litet hål först, eller är tanken att man bara ska knacka rakt in? Gissar att betongen inte ska vara i för bra skick i så fall...

Är det någon som använder slagspik idag? När är det en bättre lösning än tex skruv+plugg eller betongskruv?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag fortsätter.....

Har en obscen mängd spik av olika slag. Bland annat härdade slagspik. Inser att de är för betong, har dock aldrig använt dem. Är den meningen att man borrar ett litet hål först, eller är tanken att man bara ska knacka rakt in? Gissar att betongen inte ska vara i för bra skick i så fall...

Är det någon som använder slagspik idag? När är det en bättre lösning än tex skruv+plugg eller betongskruv?
Jag har använt slagspik som typ taveluppgängning på putsad tegelvägg, ser bättre ut än plugg&skruv. En sån spik har också fått agera sprint-som-inte-får-gå-av några gånger.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Fransk träskruv använder jag mycket. Dels i för att montera saker i mina usla, procentade källarväggar där grova plastplugg med frallor i är bästa alternativet för infästning. Ibland får jag trycka in pluggarna bra långt för att hitta fast sten, och då är det bra att frallor dels finns i långa längder och dels spänner upp pluggar väldigt bra. Andra stora användningsområdet är vid brygg- och kajbyggen och liknande för att fästa ihop telefonstolpar, byggtimmer och sådant, eller för att fästa bil eller lastbilsdäck frampå kajerna.

Ett mindre användningsområde är montering av äldre element så jag tycker att moderna skruvar skämmer utseendet i beslagen.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.