Upptäckte att diskmaskinen lät konstigt under början och slutet av disken i förrgår och igår. Plockade isär det som går (invändiga filter i botten av maskinen) men hittade inget speciellt, plockade ihop maskinen och ljudet försvann!?
Nu till det tråkiga, efter detta så tömmer inte maskinen. När den är klar så är det alltså en hel del vatten kvar i botten. (Jag har kollat så det inte är felmonterat)

Maskinen är en Bosch, helintegrerad och bara 18 mån gammal. Någon som kan komma med tips på vad som hänt?

Produkt:
http://www.bosch-hushall.com/pdf/pdf_end_folder/SGV43E23EU_SE_SV.pdf

Mvh /D
 
Jag hade samma problem med en cylinda maskin och jag ringde supporten och fick veta att det fanns en knappkombination som skulle tryckas vid uppstart så återställdes programmet och maskinen kunde tappa av vatnet.
Tipset är att ringa supporten och hör om det finns en sån kombination för just din maskin.
 
Tack för tipset, kollade med Bosch och den 'återställning' som finns är den jag har testat ett antal gånger nu.

Får väl kolla avloppslangen som nästa steg.


/D
 
Ja, kolla du slangen. 9 av 10 gånger är det den som blivit böjd eller klämd.
 
Hittar du inget så har du ju 24 månaders garanti
 
Har plockat isär det mesta nu och slangen är det inte i alla fall, har inte hittat något annat heller. Jag får ta hem en servicekille.

Är det 24 mån garanti? Jag trodde det var 12 mån. Perfekt!
 
Nämn inte att du mekat med maskinen. Det är högst sannolikt att tillverkaren hävdar att garantin är satt ur spel.
 
kilroy skrev:
Upptäckte att diskmaskinen lät konstigt under början och slutet av disken i förrgår och igår. Plockade isär det som går (invändiga filter i botten av maskinen) men hittade inget speciellt, plockade ihop maskinen och ljudet försvann!?
Nu till det tråkiga, efter detta så tömmer inte maskinen. När den är klar så är det alltså en hel del vatten kvar i botten. (Jag har kollat så det inte är felmonterat)

Maskinen är en Bosch, helintegrerad och bara 18 mån gammal. Någon som kan komma med tips på vad som hänt?

Produkt:
[länk]

Mvh /D
Jag har en Siemens med samma typ av avlopp. Tyvärr så fastnar det majskorn som finurligt kilar sig fast i grovsilen till pumpen och hindrar flödet. Du måste skruva loss en liten plastkåpa (rf skruv Torx T-20) och sedan plocka bort majskornen (eller vad det nu är!).
 
Det är inte översvämmingsskyddet som slagit till? Jag vet inte hur just din modell ser ut, men det kan vara en vit grej som ser ut som en sockerbit.

Kolla upp det också...
 
Mercafreak skrev:
Hittar du inget så har du ju 24 månaders garanti
Bara om Tillverkaren har gett dig 24m garanti, annars är det 12m. Enligt konsumentköplagen är det bara fel som kan härledas till år ett som kan reklameras år 2. Säljaren har bevisbördan år ett. Köparen måste bevisa år två.
 
Översvämmningsskyddet tror jag inte på. Det brukar f ö bestå av en tvättsvamp som trycker på en microbrytare (åtminstone var det så på äldre maskiner). När svampen blir blöt expanderar den och löser ut microbrytaren. När översvämningsskyddet löst ut fungerar inte maskinens vanliga program längre. Däremot så kopplas utloppspumpen in och går hela tiden.
I detta fall låter det dock som om pumpen blivit igensatt.  Öppna luckan i sockeln och rensa pumpen. OBS varning för utrinnande vatten på golvet.
Jag lyckades laga vår 15 år gamla Elektrohelios i helgen.
Symptomen den led av var att den inte tog in tillräckligt med vatten. Så diskning och framföralllt sköljning blev för dålig. Jag hittade en liten "nivå"-behållare längst bak som var igensatt med sk.t. Inte helt lätt att få loss och knepig att spola ren, men det gick. Nu fungerar maskinen perfekt igen och jag sparade utgiften för en ny maskin till något roligare istället ;D.

/Mikael  
 
lossa silen o grovfiltret lossa torx skruven o lyft upp insatsen nu är du nere så att du kan känna om tömmningspumpen går lätt att snurra runt............ställ programvredet i tömmningsläge..........går att köra med luckan öppen.........lycka till
 
Tack för alla tips, jag har redan tidigare skruvat bort torx-skruven och tagit bort plastkåpan. Pumpen går att snurra lätt, om det nu är den som jag tror är tömningspumpen. Den är i alla fall under filtren och torx-skruven. Hur som helst så kan jag inte hitta nån skit där nere.

Där nere finns också en insats (vit rund historia) som jag skulle vilja lyfta upp men det går tyvärr inte. Har lossat alla skruvar som finns, kan det vara så att den skall tas bort från undersidan?

När det gäller att köra tömningsprg. med luckan öppen går det tyvärr inte. Jag har ett 35 c spolprogram jag testat men det tömmer ändå inte... :'(
 
Den fungerar igen, det var en backventil som hakat upp sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.