B Byggdjuret skrev:
Eftersom jag inte läste frågan ordentligt :)
Roligt att den fällan fortfarande fungerar :)
 
A
Du fick 8 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 437 personer (86%) av de 505 som gjort quizet.

Oväntat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
10/10.
Dock väldigt synd att "verket" inte tillåter teoretiska samt praktiska prov för att utfärda "behörighet".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Roligt att den fällan fortfarande fungerar :)
Visst är det... Jag får väl försvara mig med att det var länge sen man gick i plugget å hade massa prov :) Men det är roligt med frågor där man inser att man inte läst ordentligt
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
10/10 mycket bra frågor, (y)
Mycket nära fel på lysrörsfrågan.
:sweat: tänkte först två rör en drossel, såg när jag läste frågan en gång till att det stod en tändare. då blev det enkelt.
Ett rör=en tändare,
annars hf-don.
En "tumregel" när det gäller äldre traditionella lysrörsarmaturer.

Off topic.
Har i tidigare år reparerat gamla armaturer på industrin/butiksmiljöer allt från kvicksilver, natrium och lysrörsarmaturer med magnetiska reaktorer samt HF-don.

Finns lysrörsarmaturer från tidigt -80tal där man gömt glimtändarna bakom plåten som täcker reaktor/drossel mm så man måste demontera mer än bara plexiglaset för att byta tändare. Undrar hur de tänkte då eftersom röret går att byta utan verktyg, men för att byta tändare så måste man använda verktyg och skruva isär armaturen.:thumbdown:

Även med LED rörens framfart så har de kommit en "ny" variant på inkoppling, Fas och Neutralledare i varsin ände på röret. ingen tändare, eller reaktor/drossel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Äsch, 9/10. Påminn mig att aldrig köpa eller byta glimtändare, är uppenbarligen bättre på att räkna på trefas ;-)
Kul quiz iaf, tack Bo!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men va i ......e, Bosse har skrivit fel!
5/10 och då gissade jag inte, dyselektriker kan jag kanske bli.
Tala inte om för den där ML i Uppsala att jag fick sämre än han.

Bra quiz, Bo.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 2119 personer (97%) av de 2182 som gjort quizet.

Imponerad av mig själv att jag lyckades gissa mig till svaren, eller kanske en kombination av tur och att nått fastnat efter drygt 10 års gymnasial och eftergymnasial utbildning.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.