Att fråga i den här forumsdelen om man behöver köpa ett verktyg är som att fråga en langare om man behöver knark... fast knarket är billigare :rofl:
 
  • Gilla
miropas och 7 till
  • Laddar…
Tänkte så oxå behöver man verkligen en sån men efter 10 års husrenovering va klar och nästa hus köptes så köpte jag en direkt :)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
C Christoffer85 skrev:
Att fråga i den här forumsdelen om man behöver köpa ett verktyg är som att fråga en langare om man behöver knark... fast knarket är billigare :rofl:
Precis så e det....
 
Såg att Makita 1018 finns för 3995kr nu. Är det prisvärt?
 
För min del så blev det en dewalt 777 med lilla bordet
 
Är det batteri versionen?
 
Köper du Bosch gå upp till GTA 3800 som sågbord. Det är det enda jag ångrar med min gcm 8.
 
jac jac skrev:
Är du intresserad av begagnat så har jag fortfarande inte fått tummarna loss att lägga ut denna på blocket så den finns kvar:
[länk]
Tack men det blir nog en ny
 
Egentligen behöver du inget annat än en handcirkelsåg med vass klinga.
du skall såga 3x100 = 300 meter staketbrädor. Säg att längderna är 4+ meter, och skall kapas till 4 m jämt.
Då är det 25x3= 75 kapningar som skall göras. Det klarar du lätt "för hand".
En annan sak är att en kap/ger gör sågning i rätt vinkel så mycket enklare, med högre precision.
Sen skall du ju ha den där sågen stående någonstans också, och stirra anklagande på dig när du inte använder den :thinking:
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju hyra en kap/ger också, då slipper man ju investeringen och de eventuella problemen som uppstår i grannsämjan om något händer med den. Jag inbillar mig att de sågsnitt som skall göras för ett staket kan göras koncentrerat på någon/några timmar om du får till en smart uppsättning som gör att du slipper mäta varje bit.

Hyrde själv en Kapex för några år sedan över en helg och det kostade inte många hundralappar.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Om jag inte visste om jag behöver en kap- och gersåg överhuvudtaget (det gör dock alla husägare :) ) vet jag inte om det är nödvändigt med en Bosch blå/Makita. Det är självklart att man inte ångrar att man uppgraderat om det visar sig att du använder sågen i parti och minut, men om den står och samlar damm duger det nog med en billigare såg.

För ett staket duger det nog med både 89 och 91 grader, då funkar nog även billiga sågar för 1000-1200 kr.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Förutom att de ser bra ut o sådär, är det nån reell skillnad på Bosch/Makita vs Metabo?
Tycker min Metabo är både robust och exakt. Spånupptagningen kunde vara bättre (ska vara bättre i den nyare versionen). Blir väldigt fina snitt också nu när jag uppgraderat till en finare klinga.

Med tanke på att det är dubbla priset menar jag.Oftast brukar man få vad man betalar för men här verkar det som att man inte riktigt får det med Bosch/Makita?
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Förutom att de ser bra ut o sådär, är det nån reell skillnad på Bosch/Makita vs Metabo?
Tycker min Metabo är både robust och exakt. Spånupptagningen kunde vara bättre (ska vara bättre i den nyare versionen). Blir väldigt fina snitt också nu när jag uppgraderat till en finare klinga.

Med tanke på att det är dubbla priset menar jag.Oftast brukar man få vad man betalar för men här verkar det som att man inte riktigt får det med Bosch/Makita?
Jag har betat mig igenom en Metabo (KGS 216 M v1), en PCM 8 (Grön Bosch), en större Meec från Jula och häromdagen köpte jag en Makita 1018L. Problemen jag hade med alla sågar innan Makitan är att repeterbarheten sög.
Efter några kapningar så var vinklarna en aning fel eller så var det bara glapp i sågen i sig (Meecen var värst, för den både glappade och flyttade vinklar, så det blev ofta ett par mm skillnad från kap till kap). Att slippa kontrollera att vinklarna hållit sig är värt mycket pengar.

Nu har jag i ärlighetens namn bara gjort ett 100-tal lättare kapningar med Makitan än så länge, men hittills har den varit helt pålitlig och väldigt exakt (de fasta vinklarna har ca 0.2 grader spel i sig, vilket jag tycker är acceptabelt - spänner man så håller sig vinkeln exakt sen)
 
  • Gilla
putte22 och 1 till
  • Laddar…
Min största utmaning är att jag har fått vänta med garaget. Så jag måste förvara alla saker någon stans. En tanke som jag har är att bygga en friggebod fram tills jag har råd med garaget. Planen är att basera den på en köpt stomme alternativt på att jag bygger från scratch. Och då behöver jag verkligen sågen. Men den ska förvaras fram tills dess...
Och i huset har jag bara en tvättstuga med teknikrum på 10m2....det e de enda stället att ställa sakerna. Teknikrummet är kanske 1.5m2 och där ska annat få plats med....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.