Y
Jag skulle vilja göra en zon för kompost och annat som jag lätt kan skopa upp sen för bortforsling.
Dvs 3 väggar med L-stöd.

Och då antar jag att botten bör vara asfalt eller betong. Vilket jag gissar är dyrt.
Går det att packa visst grus eller något och få hållbart resultat?

När man ställer upp L-stöd, binder man dessa samman med armering eller något?
 
Lägg på färdiga betongplattor annars?

Fast en gjuten platta kan väl inte vara så dyrt?
 
Y
Vad krävs för gjutning av mindre viktig platta.
- föreställer mig att jag då ringer lastbilscentralen, ber om cementbil där dom har ett minimumkrav.
Den kommer, spottar ut massa betong där man lagt ut armering. Sen puttar man ut det så det blir slätt.

Men sen ska man väl vibrera den så den härdar rätt, dvs man behöver specialfolk med specialsaker?

(gissar 5x4 meter)
 
5x4m var lite större än jag såg framför mig, 1x1m är väl lite mer normalt.

Till din dimension behöver du ju kanske en kubik, vet inte vad den skulle kosta, annars är det till att hyra en blandare och fixa det själv.

Annars är plattläggning ett alternativ, la plattor på min komposthörna 1.2x3.2m
 
Y
Jo, traktorskopan är 2 meter och när jag väl skapar högar så blir dom många kubik stora.
Samt tänkte jag skulle kunna ställa pallar eller fordon där också.
Tror inte cementbilen åker för bara en kubik.
Fast kan ju höra med den kommande muraren ifall han är sugen på stå och mixa för hand.
- hur många säckar motsvarar en kubik måntro?
 
I
När jag gjöt garageplatta 2013 så var det minsta man kunde beställa 800 liter. Jag fick ca 400 liter över som jag bad dom att helt enkelt hälla ut direkt på jord för en högst improviserad spolplatta. Sen tog jag en betongsloda och jämna av med, då det inte är vibbat så är ytan inte speciellt jämn. Stenarna har ej sjunkit ner ordentligt men 5 år senare så har det i alla fall inte spruckit nå mer än det gjorde under härdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.