Skulle uppskatta lite input från alla kunniga på forumet här... Om jag vill "dela av" en fasad som består av enbart liggande panel, enligt exempelbilden nedan, hur går man bäst till väga? Finns det någon metod som inte innebär att det blir en massa extra plåtning runt halva huset?

Tanken är alltså att fasaden kommer enbart bestå av liggande panel, men den ska vara tvåfärgad med huvudsakligen vit färg men med vissa partier i svart. Partierna är tänkta att liva med utvalda fönster och dörrar, och tyvärr motsvarar ju inte denna livningen alltid en naturlig skarv mellan panelen.

Huset på bilden är enbart ett exempel för att illustrera hur jag menar, så smakråd som sådana är jag i nuläget inte i behov av. Vore dock mycket tacksam för tips om hur man bäst löser detta på ett sätt som både är byggtekniskt sunt och estetiskt tilltalande.
 
  • Husfasad med kombination av vit och svart liggande panel, med detaljbild av fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att sätta vertikala foderbrädor i skarvarna mellan de olikfärgade fälten.
Vid fönstret sätter du ett överbleck och kanske ett underbleck över/under fönster + det svara fältet.

Men jag måste erkänna att jag är förbryllad (och nyfiken)!
Varför dela in en väggyta på detta sätt, tycker du att det blir snyggare än en enfärgad fasad?
 
Frågan är väl om enbart ett vertikalt liggande foder ger tillräckligt vätskydd? Stort tack annars för tipset!

Ja, anledningen är att vi tycker det blir snyggare än en enfärgad fasad. Vanligtvis blandar man väl olika färger/material på detta sätt vid kombination stående och liggande panel alternativt blandning mellan puta och trä, men de alternativen är inte aktuella för oss.
 
A Alecci skrev:
Frågan är väl om enbart ett vertikalt liggande foder ger tillräckligt vätskydd?
Det vertikala fodret avsåg jag naturligtvis skulle vara vertikalt = stående.
Det fyller då i princip samma funktion som knutbrädorna gör normalt.
Vid blåst och regn kan det driva in lite vatten, men ni bygger väl med luftspalt bakom panelen?
 
Beror väl delvis på panelen, men går det inte att måtta fram antal brädor för att få en viss bredd, och sedan moderera bredden genom att antingen ta smalare eller bredare brädor för att uppnå rätt mått, eller om det inte är spontade brädor att helt enkelt klyva botten och/eller toppbrädan på längden för att få rätt bredd?

Annars går det alltid att sätta en list i över- och underkant av det mellanliggande området/panelen, (den som ska liva med över-/underkant av fönstren). T ex det enklaste att ta en vanlig panelbräda 45 el 70 mm bred och fälla in på snedden med 22,5 - 30 graders lutning för regnvattenavrinning.
 
Lite sent kanske, men det löste sig i alla fall till slut:
Ett nyligen färdigställt tvåvåningshus med kombination av mörk och ljus träfasad i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Jamensådärja. :)
 
Tycker det var en jäkligt kul ide (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.