Hej vi har en två våningsfjällstuga där undervåningen är reglar och isolering på betongplatta. Vi skall renovera en del och kommer bla riva bort golvet för att installera ett novell golv när vi ändå håller på.
Vi har idag inte märkt några problem men fukt/lukt i grunden så frågan är om vi även skall ha en fläkt till Nivell golvet?
Stugan står med underhållsvärme stora delar av tiden och vi vill inte riskera att vi drar det varmluft och får kondens eller liknande problem. Alt vi drar in luft från grunden istället.
Så klarar vi oss lika bra med Nivell golv utan fläkt för ventilation?
 
Ingen som har lite input. Dock lutar det åt att vi kommer köra utan fläkt.
 
S
Vi hade ett gammalt uppreglat holv i gillesstugan. Rev ut allt o bytte till nivellgolv.

Golvet vi rev var rejält murket och isoleringen var blöt. Vi körde ändå utan fläkt, nu 5 år senare är det fortfarande torrt o fint där nere. Däremot förberedde jag för en budgetlösning om det skulle behäva. Så jag drog ut 50 slang som jag borrade massvis med hål i. Tanken var att kunna ventilera golvet genom dessa för om behovet uppstår .
 
  • Gilla
angelikaj
  • Laddar…
När det gäller Nivell golv och betongplatta på mark ska man alltid använda fläkt. Annars gäller inga garantier. Det finns alltid risk för tillskjutande fukt med en platta på mark även om man kan minimera den. Att hoppa över fläkten och gå emot tillverkarens rekommendation är sällan bra. Har ett flertal projekt där man sparat in på fläkt och det sedan har gått på tok. Dessa har periodvis haft acceptabel fukt i plattan men under delar av året har det skett stor tillkomst av fukt och trämaterialen har tagit skada.
 
T Torkad gubbe skrev:
När det gäller Nivell golv och betongplatta på mark ska man alltid använda fläkt. Annars gäller inga garantier. Det finns alltid risk för tillskjutande fukt med en platta på mark även om man kan minimera den. Att hoppa över fläkten och gå emot tillverkarens rekommendation är sällan bra. Har ett flertal projekt där man sparat in på fläkt och det sedan har gått på tok. Dessa har periodvis haft acceptabel fukt i plattan men under delar av året har det skett stor tillkomst av fukt och trämaterialen har tagit skada.
Nu är det gamla golvet borta och det finns inga synliga fuktproblem. Vad är det för garantier som jag går miste om utan fläkt? Nivell lämnar väl inga garantier om det skulle bli problem.
 
Eftersom det krävs en fläkt enlig nivell och du väljer bort denna så tar du allt ansvar.
Om det blir problem med golvet kommer ni att klaga och reklamera golvet eller hur?
I det fallet så kommer det kosta alla tid och pengar för att komma fram till att ni "glömt" fläkten.
I slutändan kommer ni i värsta fall få riva upp och kasta golvet och lägga ett nytt (förhoppningsvis tar ni och installerar en fläkt denna gång).
Det finns en anledning till att dom kräver en fläkt i sitt system.
 
T Torkad gubbe skrev:
Eftersom det krävs en fläkt enlig nivell och du väljer bort denna så tar du allt ansvar.
Om det blir problem med golvet kommer ni att klaga och reklamera golvet eller hur?
I det fallet så kommer det kosta alla tid och pengar för att komma fram till att ni "glömt" fläkten.
I slutändan kommer ni i värsta fall få riva upp och kasta golvet och lägga ett nytt (förhoppningsvis tar ni och installerar en fläkt denna gång).
Det finns en anledning till att dom kräver en fläkt i sitt system.
Har varit i kontakt med dem och det behövs ingen fläkt men det rekomenderas. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Michael8418 och 1 till
  • Laddar…
konstigt de gånger jag har varit i kontakt med dom så har de alltid sagt att när det är platta på mark skall det vara fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.