Ska bygga 100m staket i höst och velar om jag behöver en elektrisk såg eller om en fogsvans räcker? Ska bygga staket med tre horisontellt liggande brädor.
Kikar på en bosh 8sjl alt en makita 1018 som nog är i överkant..
Alternativt skulle en vanlig cirkelsåg funka men om man ändå köper så varför inte satsa?
Eller är det en onödig investering ?
 
Generellt - man kan aldrig ha för mycket maskiner :geek: 100meter staket - du behöver definitivt en bra såg med bra bänk!
 
  • Gilla
Carl Andersson och 4 till
  • Laddar…
Tänkte nästan det. .
 
tommib
Självklart ska du ha en bra kap/ger för 100m staket. Det underlättar jobbet rejält. Du får tänka att kostnaden för sågen täcks av tidsvinsten när du bygger. Tid är inte gratis.
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
Grannen säger jag får låna hans 15k variant men eget känns bäst. Särskilt om den pajar....
 
Kap/gersåg är ett riktigt bra basverktyg.
Metabo KGS216 är bra och prisvärd, lika bra som Boschen tycker jag.
 
  • Gilla
Zynvinkeln och 3 till
  • Laddar…
Strängt taget klarar du dig med en fogsvans. Kopevirke är ju redan kapat vinkelrätt i ändorna så det blir inte så många kapningar på tre vågräta bräder. Stolparna klarar du sannolikt ändå inte att kapa med en vanlig kapsåg.

Å andra sidan så om du skall köpa kapsåg är rätt tillfälle innan du behöver den och inte efteråt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jovisst men så mycket bortslösad tid när man får perfekta vinkelräta och rena snitt på några sekunder med en såg!
Min kap/gersåg (har Metabon) är en av de maskiner jag hadt mest nytta av sedna jag köpte hus.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Strängt taget klarar du dig med en fogsvans. Kopevirke är ju redan kapat vinkelrätt i ändorna så det blir inte så många kapningar på tre vågräta bräder. Stolparna klarar du sannolikt ändå inte att kapa med en vanlig kapsåg.

Å andra sidan så om du skall köpa kapsåg är rätt tillfälle innan du behöver den och inte efteråt.
Jag kapar 95x95 med min Metabo 216 så den är ett bra budgetköp.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Y
Kap/gersåg bör alla ha hemma. Får ofta låna ut min.
Klyvsåg och sänksåg är förövrigt bra med.
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
Supertips, tack kommer köpa en när jag får en bra deal. Makita 1018 på rea vore najs..
 
tommib
Y Yrrol skrev:
Kap/gersåg bör alla ha hemma. Får ofta låna ut min.
Klyvsåg och sänksåg är förövrigt bra med.
Givet att man gillar att bygga då....

Jag köpte min Bosch GCM 8 SJL med lilla bänken för typ 3800 kr efter att ha utnyttjat Bauhaus prisgaranti. Det tycker jag var en bra deal.
 
Köp en metabo, det är en jättebra såg. Har en Bosch gcm 8 hemma, och metabon i sommarstugan. Boschen är strået vassare, men för normalanvändaren är de likställiga
 
En kap och gersåg är en bra investering! Du kommer nog ha fler projekt efter staketet. Jag köpte min Bosch begagnad men ytterst lite använd och det har jag inte ångrat.
Som tidigare nämnts, köp innan du drar igång projektet, inte efteråt!
 
Lutar mot gcm8sjl alt makita 1018
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.