Köpte denna kåk med en massa snö på taket. Snön börjar lätta nu och jag tycker taket ser väldigt gammalt ut. Tänkte höra med eliten här om det räcker med att måla om taket för att det skall se hyffsat ut?

OM ja, hur skulle ni ha gjort?

Slitet tak med gammal färg och snötäcke nära smältning, med skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:thinking:
 
Är det mycket rost? Kan bli till att byta plåt isf
 
  • Gilla
Yeswecan
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det mycket rost? Kan bli till att byta plåt isf
Tar en liten sväng upp imorgon och fotar, kan testa med lite sandpapper före/efter så borde det ge ett bättre hum om hur skicket är.
 
Lite gymnastik upp för stegen och såhär ser det ut...

Närbild på en rostig metallplåt med spår av rengöring genom metallborste och sandpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite rispande med metallborste samt sandpapper ser det ut såhär...

Rostig takplåt efter rengöring med metallborste och sandpapper, redo för ommålning eller byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byte av plåt eller lukten av målarfärg ett par veckor nu på våren? :geek:
 
Plåttypen kallas pannplåt och är en klassiskt modell som var vanlig innan den konkurrerades ut av den trapetskorrugerade. Antingen är det svartplåt eller så är det galvad plåt där galvningen har tunnats ut på vissa ställen. Med tanke på att det finns plåttak från 1870-talet som fortfarande är snygga genom bra underhåll är det inget att tveka om. De flesta plåttak behöver målas förr eller senare, om de inte består av koppar, zink, aluminium eller rostfritt.
 
  • Gilla
Yeswecan
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Plåttypen kallas pannplåt och är en klassiskt modell som var vanlig innan den konkurrerades ut av den trapetskorrugerade. Antingen är det svartplåt eller så är det galvad plåt där galvningen har tunnats ut på vissa ställen. Med tanke på att det finns plåttak från 1870-talet som fortfarande är snygga genom bra underhåll är det inget att tveka om. De flesta plåttak behöver målas förr eller senare, om de inte består av koppar, zink, aluminium eller rostfritt.
Andersson! Det där lät positivt. Då antar jag genom ditt inlägg att det blir slipmaskin och målarfärg (y)
Tack för informationen om de olika sorters gamla taken, det är alltid kul att lära sig något nytt.
Tänkte på rosten, räcker det med den slipningen för att det skall vara "godkänt" ?
Tips på rostskydd samt färg skulle vara underbart. Isotrol läste jag skulle fungera bra mot rost.
Nu känns det bättre :rofl:
 
Jag tycker att din slipning är godkänd. Var försiktig med kemiska preparat. Förr använde man linoljefärg till galvad plåt och jag misstänker att det är vad den är målad med tidigare eftersom den är så urlakad. Det finns en uppsjö moderna färger men jag är inte säker på att de är bättre. Ta god tid på dig att fundera igenom. Kolla även på äldre Byggahustrådar. Denna länk innehåller en sammanställning som jag tycker verkar vettig
http://www.teokonsult.se/plat/malning/plat3200.htm
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker att din slipning är godkänd. Var försiktig med kemiska preparat. Förr använde man linoljefärg till galvad plåt och jag misstänker att det är vad den är målad med tidigare eftersom den är så urlakad. Det finns en uppsjö moderna färger men jag är inte säker på att de är bättre. Ta god tid på dig att fundera igenom. Kolla även på äldre Byggahustrådar. Denna länk innehåller en sammanställning som jag tycker verkar vettig
[länk]
Tack. Jag är ju inte så insatt i vad för färg det är målat med innan, om jag skall vara ärlig har jag noll koll när det kommer till målning.
Men jag tar ditt inlägg som att jag borde läsa på lite. Som jag förstod det efter lite läsning (tack för länken :)) så räcker det att jag slipar, avfettar och sedan målar 3 lager med linoljefärg. Linoljefärg täcker bra och räcker länge och flertalet som använt det vid målning av plåttak har varit jättenöjda. Enligt vad jag förstod tränger den in väldigt bra och är ett rostskydd i sig. Tusen tack för hjälpen.

Då gäller det att fixa sele, en bra (billig) linoljefärg samt hoppas på lite varmare väder.
Diskuterade med en kompis och han bad mig avvakta med att börja slipa så det inte började rosta innan jag kunde måla pga för låg yttertemperatur.

Tänkte även måla fasaden i sommar, det lär iofs ta ett par månader. Även det blir min första gång :cool:. Men med vädergudarna med mig kan det nog funka.
 
Ta det försiktigt bara.

PS Jag gillar din signatur. Har hört den förut nån gång...
 
J justusandersson skrev:
Ta det försiktigt bara.

PS Jag gillar din signatur. Har hört den förut nån gång...
Är alltid försiktig men något lär ändå dyka upp, eller ner :crysmile:
Slänger upp någon bild när jag kommit igång, alltid bra att det finns bilder att titta på för någon annan som har samma sorts tak.
 
Hittade denna tråden och måste säga att ditt tak i våras påminner om mitt eget. Håller just nu på att fundera på hur jag ska snygga till det.

Så: Hur har det gått? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.