AXS
Har en övervåning ovanför ett oisolerat förråd som jag vill inreda och göra beboeligt även en kall sommarnatt.
Huset är byggt av stockar och bjälklaget är stockar, ovanpå det 2" eller 3" plank som golv. Ytan är ca 50 m2.

Hur får jag det lite mer isolerat(Vindtätt framförallt) med ganska liten insats?

Nuvarande plan:
-Behålla bjälklag och plank.
-Vindduk av något slag.
-På med 20-30 mm av träulit, träfiberskiva eller liknande.
-Spåntat golv ca 25mm.

Alternativt följande för bättre brandskydd men nästan obefintlig isolering.
-Behålla bjälklag och plank.
-Golvgips.
-OSB.
-Spåntat golv ca 25mm.

Vill slippa regla upp, det behöver inte isolera superbra och vill inte riva upp nuvarande plankgolv. Helt okej om det inte är rakt.
 
En variant är att använda markskiva (mineralull). Den tål en tryckspänning på 20 kPa, dvs ca 2000 kg/kvm, och en punktlast på 150 N (ca 15 kg). Ovanpå markskivan kan du lägga ett flytande golv av parkettyp. Jag tror inte markskivan finns tunnare än 50 mm, men till golvet kan du använda 15 mm parkett. Lägg vindduk underst på plankorna och asfaltpapp (AC 350) under parketten.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Bra tips! Men markskivor blir både för tjocka och för dyra.

Nu lutar det åt 2 lager OSB eller liknande under det spånade golvet, alltså så enkelt som möjligt. Om ingen annan har ett bra förslag.
 
Räcker det inte att lägga ett spontat golv och se till att få skarvarna täta? Kanske någon papp eller så under för att säkerställa att det blir vindtätt. Den isolerande effekten av 12 mm asfaboard torde vara försumbar.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Tänkte att det dels är vindstoppande, dels tar upp lite ojämnheter i det gamla plankgolvet. Men du kanske har rätt. Bäst att bara lägga vindväv och sedan spåntat golv.
 
AXS AXS skrev:
Ett annat förslag jag fick idag, 12mm asfaltsboard. Sen skruva igenom den ner i nuvarande plankgolv.

[länk]

Tror ni det funkar?
Vad du än gör, ta inte asfaboard inomhus. Du kommer att dras med en asfaltslukt i all evighet.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.