Jag har lyckat köpa av samma mäklare två gånger. Första gången hade hen glömt vår visning och hela lägenheten stank av avlopp (lägenheten var obebodd och vattenlåsen hade torkat). Andra gången gick bättre, men det kändes som att det saknades koll på väldigt mycket.
 
H
ricebridge ricebridge skrev:
Det är inte bara mäklare som kan bete sig... ja, yrvaket, för att uttrycka sig onödigt snällt. En utomstående besiktningsman som vi anlitade för väldigt dyra pengar, när vi kikade på hus för första gången och inte visste ett skvatt om hus, konstaterade att hela fasadpanelen var upprutten eftersom dåvarande ägaren omsorgsfullt målat den med plastfärg. (”Jajamän, det är rejäl färg”, sa husägaren stolt.)
Bräderna måste bytas, förklarade besiktningsmannen bestämt, medan regnet föll och de föll sönder inför våra ögon. Men så såg han vår desperation och tillade tröstande:
”Men man kan vända på dem!”

Jo, ni läste rätt. Besiktningmannen menade på fullt allvar att det bara var att vända brädorna ut och in, och måla den lite.

En vän till en god vän fick höra talas om detta ”råd”... och var på vippen att stövla in på banken för att stoppa oss från att få lån, så att vi inte skulle hamna i skiten.
Tackolov blev det ingen affär.
detta är självklart inget speciellt för mäklar- och besiktningsbranschen.
finns bra och mindre bra yrkesutövare inom alla branscher.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Inte riktigt mäklarcitat, men nästan..

Min sambo är extremt känslig för mögel, och vi kollade på ett hus, så fort hon gick in i övre badrummet ryggade hon tillbaka och sa högt "Det finns mögel här", varvid mäklaren stövlade fram och sa "Neeej, det är bara lite unken lukt, huset har stått tomt ett tag och blabka", sambon förklarade att hon känner mögel direkt och mäklaren argumenterade mot.

Det roliga var ju att medans vi dividerade kom det ett annat par, kvinnan går in i badrummet och vänder direkt med exakt samma ord "det finns mögel här" :D mäklaren tittade bara i taket, suckade och gick därifrån :D

..Nej, det blev inget köp, inte för det andra paret heller skulle jag tro :D
 
Här är ett när vi köpte vårt hus våren 2008 efter våldsam (+30%) budgivning. Vi skrev på kontrakt och hämtade nycklarna och då sade mäklaren:

"Hoppas ni kommer trivas, för det ni betalade får ni aldrig igen!"

:crysmile:
 
  • Gilla
henq och 23 till
  • Laddar…
När vi i samband med skilsmässan skulle sälja vår villa i Göteborg, lovade mäklaren, en av Göteborgs större och mera kända mäklare med kontor på Vasagatan, att ordna en bostad till min ex. hustru och vår yngsta son. Tiden gick och ingenting hände. Till slut förstod jag att mäklaren totalt struntade i våra önskemål och risken blev överhängande att mor och son skulle stå utan bostad. Räddningen kom genom det kommunala Bostadsbolaget, som genom att sonen var under 18 år, gav dem förtur till en bra bostad i Västra Frölunda.
 
Just öppningsfrasen ”Unik möjlighet att förvärva...” i många annonser undrar jag lite över.

Finns ej det unika tillfällen att köpa en bostad? Vad innebär att tillfället är unikt?

Finns det någon människa på 2000-talet, förutom mäklare eller ekonomiavdelningen på multinationella företag, som använder ordet ”förvärva”? ”Grattis till huset ni förvärvade!” Eller ”Idag har jag förvärvat en ny bil”
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
"Altan i sydväst" står det i husbeskrivningen på det radhus jag köpt.

Altanen ligger på husets söder sida, som är vriden 5 grader mot öst.

Men då jag inte har nån granne åt väst, och inget ivägen, kanske man kan tolka att den ligger åt sydväst ??
När det regnar kan du sitta på altanen iförd sydväst
 
  • Gilla
jocke31 och 8 till
  • Laddar…
När vi sitter vid utemöblerna vid sommarstugan och skriver köpesavtal.
-Kom nu inte dragandes med några dolda fel. Till det här priset finns det bara ett tydligt fel och det är stugan på tomten.
 
  • Gilla
stefancrs och 4 till
  • Laddar…
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Ett hus vi tittade på var besiktat av mäklaren och hade den här altanen. När jag ifrågasatte så hade just altanen inte besiktigats.
Mäklare gör inte några besiktningar utan det görs av besiktningsmän.
 
L
Ett tag sedan vi gick på visning. Men fick skaffa barnvakt, låna bil, gå tidigare från jobbet för att titta på ett hus på 120kvm.

När vi kom dit blev vi aningen förvånade för huset var mindre än 7 meter på varje sida. Sedan kom vi in och skulle se på övervåningen. Då var halva övervåningen öppen till nock, andra var det endast ståhöjd metern i mitten.

Så de 120 kvm meter vi skulle titta på var ca 50 kvm plus en trappa att stå i. Lite smått irriterad (grov underdrift) gick jag fram till mäklaren och högt och frågade ljudligt hur fan de räknat ut storleken på huset. Han menade lite nervöst att det var säljarens siffror och att han aldrig la sig i dem.

Vi köpte inte. Bra tips till andra dock. Kvadratmeter priset är det många tittar på. Kan man så själv hitta på storleken är jag säker på att priset kan gå upp.
 
Humlo
Jag har en favoritmäklarfirma som har sina egna regler. Hur de kan bli godkända av mäklarsamfundet är för mig en gåta och frågan är om den stora fastighetsbyrån vet hur de håller på?

Med denna logik så kan man ju även trolla med driftskostnaderna och påstå att den gamla oljepannan egentligen är snål bergvärme med det lilla tillägget att ingen betalat och installerat den än.
Friskrivningsklausul är även deras favorit. Det finns ingen anledning som är för liten för att ha en friskrivningsklausul. Gamla, unga, nygifta, skilda, samkönade och upptagna säljare.. ALLA kan få en friskrivningsklausul. Härligt!
Skärmdump av en text där säljaren beskriver en fastighet med friskrivningsklausul och nämner radonmätning och energideklaration.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
hilda
Min bästa är när jag frågade mäklaren vad det var för vitt på väggar och golv i källaren.

De svarade: måste vara förra ägaren som spillt vetemjöl.

Mitt svar: jasså vetemjöl intressant borde inte det försvinna med tiden när huset stått tomt och ouppvärmt i mer än 10 år?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag har tyckt synd om en mäklare en gång... Hon skulle sälja ett hus som säljarna troligtvis hade hyrt ut för när vi kom dit satt mannen i huset i soffan med morgonrock på. I källaren droppade ett rör. Poole i källaren var faktiskt fylld med vatten. Så den borde varit hyffsat tät. Men någon gillade att röka i det rummet så det var fullt med fimpar på golvet. Men bara det att hyresgästerna var kvar under visningen..
Det kan inte varit kul å sälja det huset.

När vi var på visning på det huset vi köpte så fanns den klassiska fruktskålen framme. Barnet frågade mamman om hon kunde ta en banan, mamman svarade, det är lugnt, den är ekologisk.... Vilken tur....
 
hilda hilda skrev:
Min bästa är när jag frågade mäklaren vad det var för vitt på väggar och golv i källaren.

De svarade: måste vara förra ägaren som spillt vetemjöl.

Mitt svar: jasså vetemjöl intressant borde inte det försvinna med tiden när huset stått tomt och ouppvärmt i mer än 10 år?
Men det vet väl alla att vetemjöl verkligen sitter när det kommit på väggarna... :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Man har väl mjöl som bindemedel i slamfärg t ex rödfärg? Kan säkert sitta fast ;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.