vi har renoverat vårat hus och byggarna har dragit data cable till alla 3 sov rum.
I rum 2 sticker det ut 2 x cat5 cablar som tydligen ska skarvas eftersom den ena går till sovrum nr3. (Det finns bara 2 cablar under trappan där switchen ska sitta)
Någon som vet hur jag skarvar dom och kopplar in dom in RJ connectorn?
 
Det låter märkligt, normalt drar man alla kablar direkt till patchpanel eller liknande.

Det går att lösa med en switch i rum 2.
Om du kan nöja dig med 100mbit finns även lösningen att splitta kabeln och skicka vidare två par till rum 3
 
Ja det går att använda två par i kabeln till respektive anslutning. Men då kan man som sagt bara köra 100mbit/s och det är knappast så man gör när man drar nytt.
Finns det någon anledning till att man inte ha kunnat dra så många kablar som behövs? Te x att man har använt något befintligt rör och inte kan dra fler eftersom man passerar rum som inte ska renoveras?
 
useless useless skrev:
Ja det går att använda två par i kabeln till respektive anslutning. Men då kan man som sagt bara köra 100mbit/s och det är knappast så man gör när man drar nytt.
Finns det någon anledning till att man inte ha kunnat dra så många kablar som behövs? Te x att man har använt något befintligt rör och inte kan dra fler eftersom man passerar rum som inte ska renoveras?
Det känns verkligen jätte konstigt vad dom har gjort, typiske att rum 3 är sonens run dvs. där all gaiming sker.
Hur ska vi göra om vi ska prova att koppla båda kablarna till en RJ Connecort, är der bara att sätta 2x grön, 2x brun mm. i varje klipp?
Nu har vi fiber som ”bara” levererar 100mbit/sec betyder det att rum 3 kommer få sämre uppkoppling?

Mvh
 
tommib
Det är felgjort. Man skarvar inte nätverkskabel på det sättet. Som det skrivs ovan så dras kablarna direkt från uttag till patchpanel.

Ni ska inte prova något med dubbla ledare i kontakter, det blir bara helt fel. Lösningen, om det verkligen inte går att fixa korrekt, är en switch i rum 2.

Ja, det finns fullösningar på problemet men det är inte så man gör i en nyinstallation. Fråga snickarna hur de har tänkt.
 
tommib tommib skrev:
Det är felgjort. Man skarvar inte nätverkskabel på det sättet. Som det skrivs ovan så dras kablarna direkt från uttag till patchpanel.

Ni ska inte prova något med dubbla ledare i kontakter, det blir bara helt fel. Lösningen, om det verkligen inte går att fixa korrekt, är en switch i rum 2.

Ja, det finns fullösningar på problemet men det är inte så man gör i en nyinstallation. Fråga snickarna hur de har tänkt.
Inte bra alls, ingen aning hur det kan fixas eftersom alla väggar osv redan är på plats.
”Fullösningsvis” hur kan det fixas, så vi i alla fall får ett fungerande uttag i rum 3
 
Ska du "splitta" kabeln i första dosan använder du vit - vit/blå och orange/vit - orange till första uttaget och vit/grön - grön och vit/brun - brun till andra uttaget. Du skarvar kabeln bakom det första uttaget.
Det är en fullösning som fungerar då kat5e bara använder 4 av datakabelns 8 trådar
.
 
E elmont skrev:
Ska du "splitta" kabeln i första dosan använder du vit - vit/blå och orange/vit - orange till första uttaget och vit/grön - grön och vit/brun - brun till andra uttaget. Du skarvar kabeln bakom det första uttaget.
Det är en fullösning som fungerar då kat5e bara använder 4 av datakabelns 8 trådar
.
Men du att i rum 2 så kopplar jag vit - vit/blå och orange/vit i RJ connectorn och i rum två kopplar jag vit/grön - grön och vit/brun?
 
Dubbeluttag i rum2, och sedan kan du välja att använda en kort (0,5m) patchkabel att leda signalen vidare till rum3. Då blir rum2 utan nätverk.

Vill du sedan nyttja nätverk i rum2 ersätter du patchkabeln med en switch.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Kategorin har ingenting med hur många par som används, enbart hur höga frekvenser/hastigheter kabeln klarar. 4 par krävs för gigabit medan 100Mb bara behöver 2, men att skarva ethernet/rj45 som en lampsladd går inte utan risk för stora störningar om det inte görs på rätt sätt.

Den mesta 5e klarar utan vidare 1Gb och då används alla paren.
 
I första utaget kopplar du på blå och orange, sedan skarvar du grön och brun vidare till uttag två. i patchpanelen sätter du ena uttaget på blå o orange och det andra på grön och brun. Du måste naturligtvis ha koll på vart och med vem du skarvar så att det blir rätt i bägge ändar.
 
tommib
Gör som GabrielH skriver, det är den minst dåliga lösningen i nuläget. Om ni har beställt fungerande nätverksuttag i alla rummen skulle jag dock reklamera arbetet och kräva att det görs om eller prisavdrag.

Jag skulle absolut inte kladda med delade kablar, det kommer bara bli skit i framtiden.
 
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
Jag håller helt med GabrielH, men du ville ha en "fullösning" och har nu fått en.
 
Om det är något ni beställt skulle jag reklamera och begära att få omgjort. Sedan kräva att en kunnig hantverkare som kan och förstår hur datanätverk ska byggas gör jobbet.
 
Tillochmed i 16mm flexirör går det utan problem in två st cat6 kablar. Dra om är mitt tips och skarva i dosan med en godkänd skarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.