"Nej, fuktprov i trägolvet i källaren har inte tagits. Det är ingen idé eftersom man ändå bara ser där man tagit. Då skulle man behöva göra en schweizerost av det. // Flytande trägolv och träpanel på väggarna i källaren, om det inte är en riskkonstruktion? Jovars.. Men allt en risk. Vi kan få en flygplansmotor i huvudet om fem sekunder, det är också en risk."
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi tittade på ett hus där badrummet var renoverat men man hade gjort rörgenomföringar i golvet för radiator, dvs inte enligt branschregler vilket även besiktningsmannen såklart anmärkt på. Detta var ca 70 cm utanför duschhörnan. När vi påpekade felet för mäklaren kom hon med citatet ”Men man duschar ju ändå i duschen!”...
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
"Som mäklare är det mitt jobb att hjälpa både säljare och köpare"
 
  • Gilla
fia_mstd och 9 till
  • Laddar…
Ett stenkast är ca 50m men inte enligt mäklare

Enligt en undersökning av avstånd som betecknats "stenkast" i danska bostadsannonser, har de vuxit från ett medel på 153 (år 2010) till 239 meter (år 2012), men även ett avstånd på 943 meter har betecknats "stenkast"
 
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
"Som mäklare är det mitt jobb att hjälpa både säljare och köpare"
Mmm, den har man ju hört...

En spännande formulering från en annons på ett hus i ett samhälle på västkusten: "Bara 100m till havsutsikt!"
Det kändes för mig hyggligt desperat...

/C
 
  • Gilla
  • Haha
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Spekulant: -"Är huset besiktigat?"
Mäklare: -"Nä, ägaren är snickare och vet hur saker ska göras."

Undrar när systemet med mäklare som bara jobbar för ena sidan slår igenom. Finns bland annat i shippingbranschen...
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Minns inga direkta citat men jag förstår att det inte alla gånger är lätt att vara mäklare när objekten ser ut som de gör.

Tittade på hus i Eskilstuna med omnejd för 8-9 år sedan. Ett av husen hade en vind som var kolsvart av mögel. Ett annat hus hade knäckts på mitten så halva huset låg i nerförsbacke. I källaren såg det ut som islossning om våren med stora cementblock och sprickor huller om buller. Just det huset såldes för över miljonen faktiskt.
En mäklare på Svensk Fastighetsförmedling i Eskilstuna blev skitsur när vi drog oss ur husköpet (efter väldigt stressig budgivning) när vi upptäckte att hela fasaden behövde bytas ut. Han förstod inte alls hur man kunde göra så.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Ett hus vi tittade på var besiktat av mäklaren och hade den här altanen. När jag ifrågasatte så hade just altanen inte besiktigats.
 
  • Underifrånvy av en obehandlad träaltan som inte ingick i husbesiktningen.
  • Undersidan av en altan med träkonstruktion och betongstöd som inte besiktigats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Mitt favoritord är "sjöglimt" (jag kommer att döpa min förstfödda till det).
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Vi var och kollade på ett hus för några år sedan där det visade sig att källaren var full med mögel. Det syntes överallt på väggarna.

Då tittade mäklaren på min pappa som var med och sa:
"Det vet ju du lika bra som jag att det bara är att sopa bort"
Vi lämnade visningen..
 
  • Gilla
Saramaa och 3 till
  • Laddar…
Mäklaren, som sedermera sålde huset till oss, kände inte till vad ”mekanisk ventilation” var, men som tur var kunde Google hjälpa honom (y)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
- Det är bara några hundra meter till havet.
- Hav i Kungsängen? Mälaren kan man inte kalla för hav.
- Kanske inte, men det är ju i alla fall bräckt vatten
.

Och detta var den lokala mäklaren som verkligen borde kunna området. Trots allt köpte jag huset. Men jag måste säga att jag var mer på min vakt efter detta...
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Det är inte bara mäklare som kan bete sig... ja, yrvaket, för att uttrycka sig onödigt snällt. En utomstående besiktningsman som vi anlitade för väldigt dyra pengar, när vi kikade på hus för första gången och inte visste ett skvatt om hus, konstaterade att hela fasadpanelen var upprutten eftersom dåvarande ägaren omsorgsfullt målat den med plastfärg. (”Jajamän, det är rejäl färg”, sa husägaren stolt.)
Bräderna måste bytas, förklarade besiktningsmannen bestämt, medan regnet föll och de föll sönder inför våra ögon. Men så såg han vår desperation och tillade tröstande:
”Men man kan vända på dem!”

Jo, ni läste rätt. Besiktningmannen menade på fullt allvar att det bara var att vända brädorna ut och in, och måla den lite.

En vän till en god vän fick höra talas om detta ”råd”... och var på vippen att stövla in på banken för att stoppa oss från att få lån, så att vi inte skulle hamna i skiten.
Tackolov blev det ingen affär.
 
  • Wow
fia_mstd
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Klassiska formuleringar brukar väl låta ungefär såhär...

”Goda kommunikationer” = Kåken ligger inklämd mellan en motorväg och Södra Stambanan.

Ja och den här också.
"Charmigt äldre hus" = Huset går inte att bo i, man ska bara se snickarglädjen på håll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.