Våran mäklare sa att bankerna undrade varför han inte kom med kunder som köpte hus och han undrade om dom visste om dom nya amorteringsreglerna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
emjohan skrev:
Lägenhet med balkong i "soligt läge", kanske stod det sydväst. Visning i juni, då det i princip är sol överallt.
Visar mäklaren kompassen som visar att balkongen ligger i norrläge.
Mäklaren: Vi går på säljarens uppgifter.
Alltså, han menade med soligt läge att det inte fanns 40m tall som skymde kringstudsande solljus. Soligt.
 
Var på enskild visning på hus från 20-30-40-talet. (Minns ej exakt när ifrån längre) Enligt mäklaren fanns ej ingång till krypgrunden då de "sällan byggde med ingångar dit på den tiden". Fann detta extremt märkligt men noterade att trots att resten av huset var totalt uttömt så fanns det en trasmatta lämnad på golvet i skafferiet. Flyttade man på denna trasmatta så fann man, inte särskilt förvånande, en nedgång till krypgrunden. Detta kom som en total överraskning för mäklaren.... (Jo eller hur)

Sagt och gjort, öppnade luckan, krånglade ner en stege som min far insisterat på att vi skulle ha med på visningen "för man vet aldrig vad man vill inspektera", och började klättra neråt. Min far, som är lite skröplig och inte kunde följa med ner själv, gav mig en kniv och bad mig trycka in den lite här och var i bjälklaget i grunden för att se så det inte fanns något murket samt hålla utkik ifall något såg fuktigt ut.
Tanken var att jag skulle gå från ungefär mitten på huset där nedgången var ut till ytterväggarna och kolla läget. Så långt kom jag aldrig då jag stannade ungefär halvvägs eftersom vattnet vid det laget var på väg att rinna över kanten på mina stövlar... Jag vet inte hur högt skaftet är på ett par vanliga stövlar, 25-30 cm?

Enligt mäklaren var detta dock ingenting alls att oroa sig för eftersom det faktiskt hade regnat dagen innan och man måste förvänta sig att en del fukt dröjde sig kvar?
 
  • Gilla
  • Haha
fia_mstd och 34 till
  • Laddar…
Jag var på visning i höstas för ett hus troligen byggt i slutet på 1800-talet. Jag hittade ingen murstock och frågade mäklaren om murstocken var riven. ”Det kan den vara... OM det har funnits någon!?” fick jag till svar...
 
  • Gilla
dajaskazal och 5 till
  • Laddar…
"det kan jag inte svara på just nu men jag tar reda på det och återkommer"

Hur svårt kan det vara?
 
K
fia_mstd fia_mstd skrev:
"det kan jag inte svara på just nu men jag tar reda på det och återkommer"

Hur svårt kan det vara?
Under förutsättning att mäklaren faktiskt återkommer, så tycker jag ändå att det ger ett seriöst intryck att denne inte vill chansa bara för att. :)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Under förutsättning att mäklaren faktiskt återkommer, så tycker jag ändå att det ger ett seriöst intryck att denne inte vill chansa bara för att. :)
Dock har det aldrig hänt att de återkommit...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kanske inte riktigt passar i tråden, men iaf.
Var på en visning av en lägenhet (fjärde våningen) för en massa år sedan, en av spekulanterna ställer en fråga varpå mäklaren svarar som nedan:

Spekulant: Får man riva väggar för att få en mer öppen planlösning?
Mäklare: Ja, vilka väggar tänker du på?
S: Den här (pekar på en vägg).
M: Ja, det är en yttervägg.
 
  • Gilla
SandraPeter och 9 till
  • Laddar…
G
Jag och min fru är i full gång med att leta efter hus och går successivt på visningar. Och man känner ju helt klart igen många citat. Det är skrämmande vad många nu verkligen köper grisen i säcken. Vill man idag efter att budgivningen är klar själv göra en besiktning utav huset så väljer ju säljaren ofta någon annan i budgivningslistan som inte har det kravet. Skrämmande vad folk ger sig in på.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Under en visning så kröp jag in i krypgrunden, och en kraftig doft av mögel och fukt slog emot mig direkt.
Sa detta till mäklaren, och svaret blev "så ska det vara, det betyder att huset mår bra"

Lämnade visningen direkt.

Tittade på en lägenhet några år innan, som visade sig vara ett renoveringsobjekt, som inte hade nämns i beskrivningen, och bilderna hade tagits ur ett smickande perspektiv.
Bland annat så var alla tapeter sönderrivna, vilket jag påpekat. Mäklaren sa "det är en ny trend med trasiga tapeter".
Samma mäklare kom försent och var full på den andra visningen. Blev inget den gången heller.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
2 km söder om Landvetter flygplats :
Ett plan drar på upp och man hör inte vad man tänker ens.
Mäklaren senare på tel:
"Konstigt, när vi varit där flera gånger så har det aldrig kommit några plan! "
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
...Visst moderniseringsbehov...
Den är ju en klassiker :rofl:
=Allt är nedgånget. Lägg en miljon och en massa tid så kanske det blir beboeligt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Klassiska formuleringar brukar väl låta ungefär såhär...

”Goda kommunikationer” = Kåken ligger inklämd mellan en motorväg och Södra Stambanan.

”Lantlig idyll” = Du behöver pansarbandvagn för att ta dig genom den igenväxta urskogen till närmsta samhälle fyra mil bort.

”Ljust och luftigt” = Förre ägaren, det pundhuvudet, satte fasadpanel utan lockbrädor, så nu skiner solen in mellan springorna medan vinden blåser rätt igenom huseländet.

”Spännande planlösning” = Nån idiot har slagit ett valv rakt genom en bärande vägg, så nu vet man aldrig när skiten rasar ihop, spännande va?!

”Familjevänligt, och området erbjuder ett stort utbud av aktiviteter för både stora och små” = Ungarna från skolan bredvid för ett sånt oväsen att man får sova med öronproppar om man jobbar skift.

”Denna fastighet är besiktigad” = Jag tittade ju in i varje rum i flera sekunder.

”Naturskön omgivning precis vid havet” = Det är ett riktigt blåshål när vinden ligger på från sjösidan tretton månader om året. Men det ser ju alltid vackert ut från hallfönstret, det enda med utsikt åt det hållet.

”Stora, öppna sällskapsytor där ljuset flödar in från tre håll” = Glöm privatlivet, grannarna ser varenda grej du gör i hela huset.

”Praktisk bottenvåning med flera flexibla utrymmen” = Sunkig källare med möglig gillestuga från 70-talet som måste blåsas ur ner till betongen och totaltenoveras ögonaböj om inte du ska dö i allergichock.

”Nära till människor och djur” = Den där folkilskne gubbstrutten i huset bredvid brukar låta sin luspudel skita på din gräsmatta.

”Lättskött trädgård” = För den är stor som två A4-ark. Från sidan.

”Stor och lummig trädgårdstomt” = Hoppas du har machete och motorsåg, för tanten som bodde här innan har inte skött trädgården sen 1953.

”Ett hus för er som söker något lite utöver det vanliga!” = Jodu, du skulle bara veta vad som döljer sig uppe på kallvinden.

”Njut på den inglasade altanen med förmiddagssol” = Jaja, det är väl förmiddag NÅGONSTANS på jordklotet de fem minuter som solen skiner till ute i det där kylskåpet.

”Villan passar fint både som sommarhus eller att nyttja året runt” = Va, ska du BO i rucklet? Utan tält?

”Här finns utrymme att växa” = Nu du, din stackare, dra på dig snickarbyxorna och säg hej då till all fritid de närmaste 25 åren.

”Goda förutsättningar till trivsamt boende till rimlig kostnad” = Om du äger ett eget byggvaruhus ja. För det går ju inte att bo därinne som det är nu.

”Denna bostad har genomgått löpande renoveringar” = Vågar inte tänka på vad det är för raggarlösningar som klåparen som bodde här innan har totat ihop.

”Stor utvecklingspotential” = Det hade blivit både billigare och enklare att bygga ett helt nytt hus från grunden, efter att du röjt upp en tomt i skogen med tänderna, och om några år kommer du att önska att det var det du hade gjort istället.

”Visst renoveringsbehov” = Skruva fast ett nytt hus vid den gamla ytterdörren.

”Ett fynd för den händige” = Riv skiten, det är bara tomten som har nåt värde.

”Säljes med friskrivningsklausul” = Spring för livet!
Glöm inte bort:
"Möjlighet att sätta sin egen prägel på huset" vilket betyder att totalrenovering är det enda alternativet.
 
  • Gilla
elpaco och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Om det kommer solljus på någon del av altanen när solen står i sydväst så är det sydvästläge enligt mäklare. :rolleyes:
"Havsutsikt" i filmen sällskapsresan
images
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.