Hej,

Känns smått irriterande att inte hitta svar på den här frågan själv, speciellt med tanke på alla trådar exempelvis i det här forumet på ämnet "funkispanel".

Bilden nedan är från Moelvens hemsida under "Ytterpanel Gran" - men vad är det för produkt i deras eller annat företags katalog som använts för att få det här resultatet?

Ytterpanel_Gran_m_lad_Villa_funkis.jpg
 
Åsa Lund
Om det är färgen du undrar över ser det ut som Falu Svart.
 
Det skulle kunna vara deras Z-panel. Du har ingen länk till bilden?
 
Tror snarare att det är en spontad panel.
Z-panel som sätts vertikalt läcker vatten som ett såll vid regn.

Men vad udda det ser ut att de panelat in skorstenen!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tror snarare att det är en spontad panel.
Z-panel som sätts vertikalt läcker vatten som ett såll vid regn.

Men vad udda det ser ut att de panelat in skorstenen!
Tror också det, men inte helt självklart vilken. Skulle ju i teorin både kunna vara egenfabricerad omvänd lockläktspanel eller som det står lite längre ned på sidan: "Även våra specialpaneler som Spontad eller Krusboda kan användas"
 
Moelvens Z-panel eller Enkelfasspont. Någon av dem är det om man skall gå efter deras katalog. Själv skulle jag inte använda någon av dem, men det är en annan historia. Vill man skapa en funkiskänsla och få fasaden att se ut som om den bestod av lösa brädor måste man ha en rak fas intill sponten.
 
J justusandersson skrev:
Moelvens Z-panel eller Enkelfasspont. Någon av dem är det om man skall gå efter deras katalog. Själv skulle jag inte använda någon av dem, men det är en annan historia. Vill man skapa en funkiskänsla och få fasaden att se ut som om den bestod av lösa brädor måste man ha en rak fas intill sponten.
Tack för svar! Z-panel tror jag vi kan utesluta, men ska kolla lite närmare på det andra.

Det enklaste vore såklart att fråga Moelven direkt, men tänkte om någon på en gång visste hur det låg till. Sett två hus i området med likadan, men vill inte lägga upp bilder på andras hus..
 
Här är en likadan panel på ett annat hus:
https://imgur.com/a/YRzLk

Jag tycker det borde vara "Spontad ytterpanel". Krusbodan ger för stora springor.. Enkelfas har fasad kanter, usch.

Hur skiljer sig dessa mot "falsad spårpanel med raka kanter" monterings- och vattenmässigt?
 
Redigerat:
Det är någon form av fasspont. Kanterna är snedfasade och så finns det en liten urfräsning intill fjädern.
 
Fick det oväntade svaret direkt från Moelven nu att det faktiskt är Krusbodapanel...
Huruvida det är en säljare som chansat eller om det stämmer låter jag vara osagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.