hahalj
Jag har en Daikin Altherma cirkulationspump typ RS25/7-3 C , No 4519505. som har börjat låta lite för mycket för att det ska kännas bra. Den måste köras på minst steg 2 för att den ska klara ge värme till de yttersta elementen på översta våningen. Ställer jag den i steg 1 så är den tyst, men då blir det kallt längst ut på slingan.

Någon som vet var man kan hitta en ersättningspump för denna?
 
Det är en Wilo-pump egentligen. Jag bytte min mot en Grundfos Alpha2 15-40/130 som har fungerat bra. Nu har du ett tvåplanshus och kanske ska ha en 25-60 istället.
 
Och jag valde Wilo Stratos Pico, för att de har en fin skärm där man kan läsa av effekt och flöde samt . pilla på inställningar.
För själva funktionen spelar det ingen roll.
Wilo Stratos Pico
Grundfos Alpha2/3
Wilo Yonos Pico
Alla är bra energisnåla pumpar.

Har tvåplanshus inkl uppvärmt garage med kulvert dit och pumpen är den minsta 15/40 130 som går på lågfart så behovet avgörs av det specifika huset.

Det brukar också finnas pumpar på tradera för några hundralappar om du är intresseras av beg och inte bryr dig om elen.
 
hahalj
Tack för tipsen! Ska kolla upp vad som kan vara lämpligt.
 
Det enda problemet jag haft är att flödesvakten i värmepumpen löste ut vid ett tillfälle. Den kräver minst 8 liter/minut tror jag (kanske 10) och någon gång har cirkulationspumpen inte hunnit få tillräcklig snurr på hela vattenmassan innan styrenheten har tröttnat och stoppat allt med hänvisning till flödesvakten. Det är därför jag tror att en lite "kraftigare" pump kan vara bra, men egentligen skulle den inte behöva vara kraftigare utan bara lite ettrigare vid starten.

En lösning är förstås att ha cirkpumpen inkopplad hela tiden och inte starta med värmepumpen. Eller så struntar man i det och antar att det inte råkar hända just under smällkalla vintern just när huset är semestertomt...
 
Svartöra : Har du en arbetstank eller en extra extern cirkulationspump? För i vanliga fall så ska den interna cirkulationspumpen gå kontinuerligt i en värmepump.
Vad för värmepump?
 
Nej, inget av det. Vp är en Daikin Altherma (troligen samma som TS har) och där är cirkpumpen kopplad så att om man använder innegivare stannar vp och cirkpump samtidigt. Dock är innegivare inte standard.
 
hahalj
Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan en RS25/7-3 C och en RS25/7-3 P ?
Har sett att det finns sådana drivsidor för utbyte så man slipper byta hela pumpen, min är C-variant, men de modeller jag hittar verkar alla vara P.
Tänker att eftersom värmepumpen snart är 10 år gammal så är det inte allt för långt bort att göra en större renovering eller kanske byta alltihop, då vill jag inte lägga för mycket pengar på den just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.