Hej!

Är det någon som kan säga eller uppskatta hur stor andel av alla golvläggare/plattsättare som betalar den årliga avgiften till GVK/BKR för att få ut deras "certifikat"?

För att badrummet ska anses vara fackmannamässigt utfört ska det uppfylla gällare regler/krav men framförallt att dem produkter man använder, såsom tätskikt mm appliceras enligt korrekta anvisningar, och dessa anvisningar ges ju av det fabrikat man valt att använda? Det gäller ju för rör, tätskikt, fog/fix mm. Så vad tillför egentligen GVK/BKR? Inte så mycket egentligen utan dem vill helt enkelt ta betalt för att ge ut kurser och certifikat?

Eller?

Hur stor andel är egentligen ansluta?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Skulle tro att dom flesta gör det faktist ger ett mervärde för kunden att se bkr loggan på bilen
 
Jag vet inte en ända plattis som inte betalar
Men rörmokare skiter fullständigt i säkert vatten.
Båda systemen är åt helvete enligt dom som jobbar under dom och vet ingen som är nöjd att betala för något som inte behövs.
 
H
T Polos skrev:
Jag vet inte en ända plattis som inte betalar
Men rörmokare skiter fullständigt i säkert vatten.
Båda systemen är åt helvete enligt dom som jobbar under dom och vet ingen som är nöjd att betala för något som inte behövs.
En enorm majoritet av Plattsättare följer BKR inte GVK

Likadant när de gäller Rörläggare såföljer i princip alla Säker vatten, kan inte minnas någon faktiskt som inte gör de. så där pratar du strunt.

Dessutom är de inga som tycker system är strunt utan snarare tvärtom, att de är bra.
De är ju plattsättare själva som sitter i BKR och utformar alla regler.
 
Skillnad på att följa något än att betala för något.
Våra rörisar följer säkertvatten men det har ju inget med säkertvatten att göra utan bara suntförnuft.
Och nej en dom flesta firmorna hatar att betala för något som är en bluff.
Men det kanske bara är i Stockholm firmorna hatar bkr / säkertvatten
 
H
T Polos skrev:
Skillnad på att följa något än att betala för något.
Våra rörisar följer säkertvatten men det har ju inget med säkertvatten att göra utan bara suntförnuft.
Och nej en dom flesta firmorna hatar att betala för något som är en bluff.
Men det kanske bara är i Stockholm firmorna hatar bkr / säkertvatten
vad är bluff med BBV och Säkervatten då?
 
H hul skrev:
vad är bluff med BBV och Säkervatten då?
Det är väl inget som är bluff förutom att det kostar. Varför ska dem betala in till något dem redan kan och som är "branchstandard" och bygger på rent förnuft.

Som att snickare ska betala till någon organisation som kallas "Säker Bygg", för att följa byggteknik kring hur man stommar ett garage eller lägger golv. Finns liksom inget vits?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
H
K katten1234 skrev:
Det är väl inget som är bluff förutom att det kostar. Varför ska dem betala in till något dem redan kan och som är "branchstandard" och bygger på rent förnuft.

Som att snickare ska betala till någon organisation som kallas "Säker Bygg", för att följa byggteknik kring hur man stommar ett garage eller lägger golv. Finns liksom inget vits?
Nu skrev ju Polos att de var just bluff. därav mitt ordval.

du verkar inte riktigt veta vad BKR är för något.
De utbildar, forskar, besiktigar etc.
de för branschen framåt så dom är ytterst viktiga.

Sen är de självklart en kvalitetsstämpel också
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
vad är bluff med BBV och Säkervatten då?
Nej själva reglerna från bkr och säkertvatten är väldigt bra, det är hur företagare upplever maffia metoderna från själva systemet.
 
H hul skrev:
Nu skrev ju Polos att de var just bluff. därav mitt ordval.

du verkar inte riktigt veta vad BKR är för något.
De utbildar, forskar, besiktigar etc.
de för branschen framåt så dom är ytterst viktiga.

Sen är de självklart en kvalitetsstämpel också
Det var nog det han menade också :)
Dvs, dem håller utbildningar i hur man anlägger ett korrekt våtrum, vilket man kan läsa sig till i respektive produkts monteringsanvisningar. Varför ska en etablerad plattsättare betala för sådant hen redan kan?
Varför ska en etablerad plattsättare betala för någon annans forskning?
Varför ska en etablerad plattsättare betala för besiktningar?

Det som du precis nämnde kan plattsättare "tvingas" betala för att få en stämpel, men det är ju på saker som hen redan kan, och som står i monteringsanvisningar, och det är därför det kallas en "bluff". Alltså inte själv BKR/GVK i sig utan att plattsättare "tvingas" betala för att det skulle vara någon form av kvalitetsstämpel för att arbetet blir korrekt utfört.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Ett företag kan ha alla bkr säkert vatten gvk grejer som finns men det blir inget bättre jobb av att man har intygen.
Jag personligen skulle vilja ha bättre kontroll efter man är klar med tätskiktet.
En besiktning innan man kaklar/klinkrar tycker jag vore bra.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
H
T Polos skrev:
Ett företag kan ha alla bkr säkert vatten gvk grejer som finns men det blir inget bättre jobb av att man har intygen.
Jag personligen skulle vilja ha bättre kontroll efter man är klar med tätskiktet.
En besiktning innan man kaklar/klinkrar tycker jag vore bra.
de kallas egenkontroll
 
H hul skrev:
de kallas egenkontroll
Ja och om du fuskar vad tror du då om egenkontrollen?
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
H
T Polos skrev:
Ja och om du fuskar vad tror du då om egenkontrollen?
Det är så det svenska systemet fungera och har fungerat sedan man tog bort Kvalitetsansvarig (KA).

missköter man egenkontrollerna så är man iprincip körd i en tvist eller liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.