Hej.

Märkt att kattvinden luktar lite unket vissa gånger jag går in dit, det kommer och går. Finner ingen antydan till mögel i träkonstruktionen. Någon som vet vad det kan vara?
 
Instängd luft? Har ni luftspalt vid takfoten ?
 
Släpp ut katten ;)
 
Omöjligt att svara på din fråga utan att veta mer om husets konstruktion. Byggnadsår är alltid en bra startpunkt.
 
Kanske nån avloppsluftare som har frusit och fastnat i öppet läge.
 
Huset är byggt 1981. Alltid kolsvart därinne utan ljusinsläpp så jag antar att det inte finns luftspalt. Kan fota lite Hur det ser ut när jag kommer hem för att enklare ge er en uppfattning om hur det ser ut.
 
Om kattvinden har isolering i snedtaket så har takfotsventilationen förbindelse med luftspalten som sannolikt finns mellan yttertak och isolering, och berör därför inte kattvinden. Den senare är i så fall ett isolerat men ouppvärmt utrymme utan ventilation, vilket kan förklara lukten. Det blir som en instängd garderob. Om temperaturskillnaden mot de uppvärmda rummen intill blir för stor kan det också ske en viss kondensation i kattvinden. Men det är bättre att klara ut i detalj först hur det ser ut innan man drar spekulationerna för långt. Det som är viktigast att få reda på är om kattvindens tak och eventuella yttervägg är isolerade, hur väggen mot de uppvärmda rummen ser ut, och om det finns någon plastfolie någonstans och var.
 
Rummen intill kattvinden där höjden är som störst är badrum och sovrum. Det är bara 1 gipsskiva mellan sovrummet. Ingen isolering. Mellan badrummet är det träskiva plus gips. Ingen isolering. Isolering och plast finns mot hela taket däremot. Finns någon ventilrörsgenomföring som ni ser på bild. Finns nån plastgenomföring också med frigolit ovanpå. Finns ett vattenburet element där inne men verkar inte ge värme men är kopplat till husets uppvärmningssystem.
 
  • Oisolerad kattvind med synlig isolering mot tak, föremål och vattenburet element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilrör med frigolitisolering genom taket i ett outbyggt och oisolerat vindsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindutrymme med synliga träbjälkar, rör, en gitarrväska och vattenburande element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelvy av en kattvind med synliga träbjälkar, genomskinlig plastisolering och diverse föremål förvarade på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, bilderna sa en hel del. Där finns ett spirorör (bild 3) som troligen tillhör ventilationssystemet. Är det proppat eller är det i funktion. Avloppsröret med frigolitmössa (bild 2) ser ut som ett luftningsrör. Kan det vara någon tidigare ägare som satt på mössan? Luftningsrör skall sluta utomhus, inne i en garderob ger de dålig lukt. Där har du två saker att kolla.
 
Ser ut som om isoleringen är i taket istället för i golvet och i väggen, vilket är det normala för kattvindar?

Hur som helst håller jag med Cameltoe om bedömningen, de där rören ska sluta utomhus för att ventilation och avloppsventilation ska fungera. Stoppen de har satt i beror nog på att det luktar annars.
 
J justusandersson skrev:
Ja, bilderna sa en hel del. Där finns ett spirorör (bild 3) som troligen tillhör ventilationssystemet. Är det proppat eller är det i funktion. Avloppsröret med frigolitmössa (bild 2) ser ut som ett luftningsrör. Kan det vara någon tidigare ägare som satt på mössan? Luftningsrör skall sluta utomhus, inne i en garderob ger de dålig lukt. Där har du två saker att kolla.
Ska spiroröret ha in- eller utsug i så fall, om det nu är i funktion? Vad gäller luftningsröret; vet inte om han satt på frigolitmössan; vad kan anledningen vara till att det slutar inomhus? Tvekar på att han skulle ha kapat och stängt igen det, måste ha varit i samband med att huset byggs tror jag.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ser ut som om isoleringen är i taket istället för i golvet och i väggen, vilket är det normala för kattvindar?

Hur som helst håller jag med Cameltoe om bedömningen, de där rören ska sluta utomhus för att ventilation och avloppsventilation ska fungera. Stoppen de har satt i beror nog på att det luktar annars.
Det är betonggolv, antar det är därför som det sitter i taket. Har du någon misstanke om varför båda genomöringarna slutar inomhus? Känns ju jävligt dumt i så fall eller var det andra byggnormer gällande detta förut?
 
Jag tror att tidigare ägare har tröttnat på lukten och satt på mössan. Men helt försvinner nog inte lukten ändå och avloppssystemets funktion blir sämre. Det måste ut, men inte nödvändigtvis genom taket. Vad spiroröret representerar går inte att säga utan att undersöka det systemet på plats. Vi ser bevis på viss inkompetens vid byggandet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Det är betonggolv, antar det är därför som det sitter i taket. Har du någon misstanke om varför båda genomöringarna slutar inomhus? Känns ju jävligt dumt i så fall eller var det andra byggnormer gällande detta förut?
Har ingen aning, Både pappas hus byggt på 30-talet och vårt byggt 1970 liksom de flesta andra jag sett har isoleringen i väggen och golvet (bottenvåningens tak). Då kan man ha ventilationsrör som slutar på kattvinden, den är ju väl vädrad. Men din kattvind är kanske inte vädrad alls? Vi har en ventil i vardera änden.

Ser i bilderna på exempel på trådar som liknar denna nedan att det är gott om exempel på hur kattvindar ser ut.
 
Utan att utveckla detta inlägg till en katalog över 1900-talets byggande, kan jag säga att jag sett alla varianter från alla tidsepoker. Det är ingen tvekan om att i hus byggda före 1975 (nya energikrav infördes) är oisolerade och ventilerade kattvindar bäst. Med dagens höga isoleringsstandard fungerar varken kattvindar eller vanliga kallvindar särskilt bra. Då är isolering i yttertaket och diffusionsöppen takduk en bättre lösning. Men detta är kanske lite off-topic som det heter här.
Lösningen med betong i mellanbjälklaget skvallrar om att TS hus är lite specialbyggt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.