Hej
Utanför entren har jag en betongplatta som jag vill lägga granitskivor på.
Vad ska jag använda för fixering för att det inte ska frostspränga?
Ytan är jämn och fin och ambitionen är att lägga plattorna så kant-i-kant som det går.
Lim? Bruk? Har man nån fog av nåt slag för att hindra att vatten går ner?
/M
 

Bästa svaret

Granit har något mindre längdutvidgningskoefficient än betong, därför är det viktigt att använda rätt material. Det finns särskilt fix för natursten utomhus. Googla på det. Risken för frostsprängning är inte så stor när det gäller granit. Granitskivor har inte den måttnoggrannhet som t.ex. kakel. Därför bör inte fogarna vara för smala. Fyll fogarna med lämpligt fogbruk avsett för natursten utomhus. Varken granit eller betong eller fogar är vattentäta. Alla sådana ytor utomhus bör ha lite fall.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Jag hade lagt stenen i Ardex x 32.
Sen hade jag fogar med en GK fog.
5mm fogar
Och som justus nämner, fall på betongen från början. Vet inte riktigt exakt vad fallet bör va? Jag tror 5mm/1m är för lite nästan, tror man bör vara närmare 10mm/1m. Är här någon kunnig får dom gärna rätta mig.
 
Jag tror att 10mm/1m (1:100) blir bra. Inte mindre i alla fall. Thyros förslag på fix, fog och fogbredd tror jag är utmärkt.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Dubbel limma gärna! Dvs att du stryker ut fixet med kam, först på betongplattan och sen även på själva granitplattan.
 
Shit vilka dyra produkter!
Har strax under 3m2 och det drar ju iväg på ett kick!
- REPARATIONSBRUK A46 för att fixa fall....3säckar a 400SEK
- FÄSTMASSA ARDEX X32 för fixering...1säck a 1100SEK
- GK fog...1 säck a 700spänn

Kunde inte drömma om att "tillbehörsmaterialet" skulle vara lika dyrt som själva plattorna! :-o
Glad som F att jag inte fick för mig att lägga natursten på betong på altan :(
 
Redigerat:
Ja det brukar vara rätt dyra produkter, jag har jobbat med den mycket nu och innan.

Men det finns säkert någon annan likvärdig produkt av annat märke som kanske är billigare, bara kolla runder och googla på internet ;)
 
@mattiase Vad valde du för produkter till slut? Skall göra exakt samma jobb och har ca 18 kvm så med de nämnda Ardex-produkterna blir det jäkligt dyrt.

Vore även tacksam för tips på alternativ från er övriga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.