Hej!

Har ett problem med min golvbrunn på ovanvåningen.

När jag spolar i toaletten så börjar det lukta avlopp från golvbrunnen. Jag hör även hur det "låter" i golvbrunnen när spolningen sker.

Jag har rensat alla vattenlås och golvbrunnar både uppe och nere efter alla konstens regler men ändå fortsätter det lukta. Allt vatten rinner bort som det ska.

Har även låtit duschslangen ligga i röret ett längre tag med varmt vatten på.

Vad kan jag mer göra nu? Testa ta in trädgårdsslangen och köra längre in i röret?

Bor i radhus med 4 hus som sitter ihop.
 
Här du kollat att avloppsventilationen inte är tilltäppt av t.ex snö, is eller fågelbo?
Be någon titta ner i brunnen, när du spolar toaletten, för att se om det bubblar.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Här du kollat att avloppsventilationen inte är tilltäppt?
Nej.

Har googlat mig till att detta eventuellt kan vara ett problem.

OM den är så, hur går jag tillväga då?

Får gå upp på vinden och titta.
 
Antingen har du ( eller någon granne) en vacumventil på vinden eller så finns det ett eget rör ut genom taket.
 
  • Gilla
Pada5
  • Laddar…
Det är bara inte en golvbrunn som har blivit torr? Brukar själv få fylla på den till badkaret ibland eftersom jag aldrig använder den.
 
Det är enbart golvbrunnen uppe som luktar inte där nere.

Duschen används dagligen.
 
Y
Du hör var det låter så du har ju hittat felet.
Insatsen är inte rätt itryckt och brunnen är öppen efter ditt rensande.
Ibland ser man bättre på foton, så ta kort med din mobil och se på fotot eller ladda upp bilden här.

Vissa brunnar kan vara kluriga att återmontera. Vissa kan glida upp igen. Vissa brunnmodeller har fått förbättrade reservdelar.
 
Det är ju en vanlig golvbrun med insats i plast som går att lyfta upp? Den insatsen krävs ingen raketforskning för att montera eller demontera och passar ju bara på ett sätt?

Men ska där alltid stå lite vatten kvar i den insatsen?
 
P Pada5 skrev:
Men ska där alltid stå lite vatten kvar i den insatsen?
Ja ! Det är det som kallas vattenlås.

Men kolla så packning är hel runt insatsen och att den vattenfyllda koppen sitter fast och inte trillar ner på botten för då funkar den inte, då hörs alla ljud från brunnen, även lukten kommer upp.
 
  • Gilla
Pada5
  • Laddar…
Skumt.

Tycker jag gjort efter alla konstens regler.

Packningen är bra, skitig dock.

Koppen sitter som berget så ingen risk att trilla ner.

Bifogar några bilder.
 
  • En hand håller en smutsig vit toalettstolsmekanism över en toalett, visar installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en smutsig, monterad toalettflottör i en badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med synlig packning, skitig kant och väl fastsatt vit kopp i brunnen, omgiven av brun kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be någon titta ner i brunnen ( med vattenlåset på plats), när du spolar toaletten. Då ser man om brunnen suger bort vattnet ( och därigenom öppnar vattenlåset) eller om det bubblar luft genom vattnet. Det är en bra test för vidare felsökning.
 
Ta en bild med insatsen i också. Kan du också klargöra att det står vatten i insatsen upp till någon cm under kanten. Titta på insatsen när någon spolar i toan, sjunker nivån?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Be någon titta ner i brunnen ( med vattenlåset på plats), när du spolar toaletten. Då ser man om brunnen suger bort vattnet ( och därigenom öppnar vattenlåset) eller om det bubblar luft genom vattnet. Det är en bra test för vidare felsökning.
Där står vatten i vattenlåset sedan dusch innan imorse, naturligt.

När jag nu spolar sugs inget vatten bort däremot bubblar det luft lite svagt i låset.

Vad är nästa steg?
 
Kolla avluftningen hade jag gjort.

Om det bubblar genom vattnet låter det som att det inte finns någon effektiv avluftning.

Jag antar att det inte alltid varit så här?
 
T Tosse skrev:
Kolla avluftningen hade jag gjort.

Om det bubblar genom vattnet låter det som att det inte finns någon effektiv avluftning.

Jag antar att det inte alltid varit så här?
Tack för era snabba svar, uppskattas!

Nej. Det har varit så här sista 2-3 veckorna.

Vad gör jag med avluftningen, något man kan göra själv? Får gå upp på vinden imorgon när det är ljusare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.