Hej

Ni som har målat med epoxifärg på golv i tex garage, döljer färgen skavanker i underarbetet eller framträder dom ännu tydligare efter målning?

Jag har tänkt och måla med epoxi och har försökt slipa golvet så gottjag kan med med finns fortfarande en del gjutmärken som är 1-2mm djupa, spontant så kan jag tycka att man borde kunna fylla märkena med färg men då jag inte har prakrisk erfarenhet av epoxifärg så vore det bra att höra era åsikter.

Bifogade några bilder. Obearbetat betonggolv med synliga 1-2mm djupa gjutmärken och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oslipat betonggolv med synliga skavanker och gjutmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett betonggolv med synliga gjutmärken och slipspår före epoxifärgs applicering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar i samma banor, jag med...
 
Den epoxi jag använt i garaget döljer inga skavanker i underlaget och jag tycker inte du ska försöka använda epoxi för att ”spackla” golvet, det känns som ett väldigt dyrt spackelalternativ.
 
Ok, men finns det något spackel som man kan lägga så lokalt och som håller? Säg 1-2mm tjockt och 5-10mm i diameter?
 
Den epoxi jag la förlät inget, alla skavanker syns.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Betongspackel? [länk]
Bra tips. Skall kolla om lokala butiken har hemma imorgon.
 
Det var stängt idag. Byggmax var öppet men det närmaste dom hade är "rep & fix" en filler som jag inte vet om den funkar till detta.
 
Hur känslig är du för lite skavanker? Du kan lura ögat gnska mycket genom att strö i flake i färgen. Kolla med färghandeln bara så du får rätt färg för ett garagegolv.
 
Det är ju en idé, mitt problem med den iden är dock att jag inte riktigt gillar flakes då det är hopplöst att se små saker som man tappat.
Men egentligen är jag inte så känslig och jag tror att jag skulle vara nöjd även utan att försöka åtgärda det mera än den slipning som jag har gjort.
Min förhoppning var att jag kunde köpa några (deci-)liter extra epoxifärg och fylla dessa märken men den ide´n har grusats av er erfarenhet, vilket ju var bra för annars skulle jag bli missnöjd efter målningen.
 
Har sett någon tråd som körde biltemas 2k och hällde ut ett tjockare lager. Ytan blev matt men målades ett extra varv och då blev det blankt och fint
 
  • Gilla
malloballo
  • Laddar…
Man ska inte dra på tjocka lager av en sådan färg utan skador bör spacklas innan med tex ett cementbaserat fin spackel eller en epoxi med filler då inte en vattenburen epoxi
 
Men vad anses eg som tjocka lager? Som den epoxifärgen jag är inne på specar "layer thickness> 0.2 - 3.0 mm possible" och mina märken är väldigt mycket grundare än 3mm. Men tjockleken kommer ju att variera då det inte blir samma tjocklek vid märken som på andra plana ställen.
 
Är det verkligen en vattenburen färg? Länka gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.