Kan inte få bättre bilder än såhär (har ett stora skåp i vägen för tillfället)
I mina ögon så ser det ut som att varmvattnet kommer ovanifrån då anslutningen går in i den svarta behållaren.
Ursäkta min okunskap :thinking:


Värmepump eller varmvattenberedare delvis blockerad av stort skåp, med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem med isolerad svart röranslutning som går in i en gul isoleringsmatta överst i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av varm- och kallvattenrör med etiketter och en svart behållare ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
En vanlig 550 hanterar ju bara varmvatten inte värme. Men jag vet att det har funnits några experimentella varianter ute på marknaden.

Om vi tar det från början: Vilken säkerhetsventil öppnade ni för att göra ingrepp på radiatorerna?

För den säkerhetsventilen som sitter undertill på dina bilder (märkt 9bar) på din 550 är för varmvattnet!
 
Krilleman Krilleman skrev:
En vanlig 550 hanterar ju bara varmvatten inte värme. Men jag vet att det har funnits några experimentella varianter ute på marknaden.

Om vi tar det från början: Vilken säkerhetsventil öppnade ni för att göra ingrepp på radiatorerna?

För den säkerhetsventilen som sitter undertill på dina bilder (märkt 9bar) på din 550 är för varmvattnet!
Det var den vi öppnade..
 
Krilleman
Men den gör ingen skillnad för trycket i radiatorerna (om dom inte är kopplade på varmvattnet dvs).

Men det låter otroligt.

Har du verkligen inget rött expensionskärl någon stans? Och en vanlig cirkulationspump?

Lägg upp ett par bilder på lite radiatorer så kanske det kan klarna lite mer hur dom är kopplade!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Men den gör ingen skillnad för trycket i radiatorerna (om dom inte är kopplade på varmvattnet dvs).

Men det låter otroligt.

Har du verkligen inget rött expensionskärl någon stans? Och en vanlig cirkulationspump?

Lägg upp ett par bilder på lite radiatorer så kanske det kan klarna lite mer hur dom är kopplade!
Vad knäppt, för det var när vi vred på den som värmen försvann på övervåningen.
Vart kan det röda kärlet sitta någonstans? Vi har ett ställe där man läser av vatten och el, men det finns inget rött expansionskärl där.

Just nu har jag bara den här bildern, är inte hemma

Radiator under ett fönster i ett orenoverat rum med synliga rör och avskalat område runt fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på termostatventilen till en vit radiator med fokus på reglaget som är i vridet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det där ser ut att vara en helt vanlig radiator i stål.

Skulle denna kopplas på varmvattnet skulle det bli brunt av rost ganska omgående då tappvatten är syrerikt.
 
Som tidigare konstaterats så tillverkar IVT550 endast varmvatten. Ni måste ha någon annan värmekälla för radiatorkretsen någonstans. Är det ett radhus eller liknande som tillhör någon samfällighet eller bostadsrättsförening?
 
L lordi skrev:
Som tidigare konstaterats så tillverkar IVT550 endast varmvatten. Ni måste ha någon annan värmekälla för radiatorkretsen någonstans. Är det ett radhus eller liknande som tillhör någon samfällighet eller bostadsrättsförening?

Vi bor i parhus men jag tror inte vi har gemensam värme, vi betalat separat för fjärrvärmen och har eget abonnemang?

Ska se om det finns något mer vid avläsningen vatten/el, skåpet.
 
Krilleman
Var sitter värmeväxlaren för fjärrvärmen? Hur ser den ut?

Där har du antagligen expensionskärlet och påfyllningen!
 
  • Gilla
Umbo
  • Laddar…
Jag har satt det i relation med att vi vred på säkerhetsventilen att det då blev kallt på övervåningen men samma dag hade vi en rörmokare här på dagen som höll på med rören i badrummet på övervåningen. Han kan ju ha pillat med något? Kan han ha stängt av något i det här skåpet, så att värmen på övervåningen försvann?

Har haft kallt sen i måndags :(

Värmeskåp med rör, ventiler och mätare, eventuell källa till värmeavbrott på övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Handskriven lista över ventilbrickor för olika värmesystemsfunktioner, uppsatt på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det där är inte fjärrvärme. Det är sekundärvärme (samma vatten som i radiatorerna).

Det finns alltså en gemensam värmecentral där värmeväxlaren står. Antagligen sitter påfyllningen för värmesystemet där.

Men har dina granna samma problem som du med dålig värme på ovanvåningen?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
NU har vi hittat problemet, och det vems fel det är :sweat:
pratade med en av grannarna som tipsade om att om vi plockat bort ett element så kan det bli kallt. Vi har plockat bort ett element på övervåningen i badrummet för renovering och satte på en bygel på rören. Rörmokaren som var här i måndags plockade bort den och har satt igen rören (och tagit med sig bygeln...) därför har det varit kallt sen dess...

Dock så kan vi ju inte sätta på en ny bygel eftersom rören är igensatta och hantverkaren har inte svarat oss på några dagar :worried:
 
Aha! Hade det framkommit tidigare, så hade det varit solklart. Du har således ettrörssystem och bygeln måste sitta där för att det ska fungera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.