Vi är väldigt sugna på att bryta upp golvet i vår sommarstuga. Vi vet att det ligger ett trägolv under den tråkiga blå plastmattan som är där nu, men min sambo tror det blir för mycket arbete.

Det vi vet är att det är ett fint trägolv under, men det är stora glipor mellan brädorna, däför har det satts matta över. De som bott där tidigare har berättat att när de var yngre (sisådär 30-40 år sedan) fick jämt pillra mellan plankorna för att få upp smuts och damm.

Går det att göra bra till en rimlig arbets- och pengakostnad?

Vad behövs och vad ska man tänka på?
 
Hej!

Håller ni stugan vram under vintern? Om ja så kan man såga/fräsa upp springor mellan golvplankorna och fylla ingen det med(vetifan vad det heter) samma som man sätter på båtar mellan golvplankor. då får du en elastisk fog oxå som kan röra sig.

kostnaden för detta blir inte så dyrt om ni gör jobbet själv å hyr slipmaskin å fräs. ska ni leja bort det så kan jag gissa mellan pekfingret å tummen ca 10/15 000:-
 
Tack för svaret! Vi gör det själva. Ja, vi har underhållsvärme, ca 11 grader har jag för mig att det är. Vad är det för slags material man sätter i springorna? Jag tänkte på ett Äntligen Hemma-program jag såg för någon vecka sedan där de bröt upp ett golv och använde någon slags latx för att det skulle se bra ut. Kan det vara något eller är det mer ekonomiskt och praktiskt att använda det som man använder till båtar? Rummet ligger på ovanvåningen och är ca 12-15 kvm.
 
Gör rent springorna ordentligt med en spik eller annat lämpligt verktyg.
Jobba med dammsugaren i andra handen och sug rent.

Sen kan du använda Cascos Golvfog S40, den är gummibaserad och mjuk.
Finns i grå, svart, vit, brun mm. 129:- per tub på Bauhaus har jag för mig.

Foga golven, låt det torka (läs torktid på tuben)
Slipa sedan golvet.
Du behöver inte vara rädd för att kladda på golvet med fogmassan, den slipas bort sen.

Så gjorde i alla fall vi och det blev jätte bra.

Ett tips är att använda en fogpinne som är lite bredare att stryka ut fogen med.
Använder du fingret blir det lite nedsjunket eftersom fingret åker ned lite i springan
när du slätar ut fogen, har lite bilder på vårat gamla golv under Inomhus\Tvrum

OBS! Bara för att fogen är vattenbaserad så är den inte lätt att få bort från verktyg
eller händer, använd handskar, räkna med en skitig fogpistol när du är klar.
Jag fick använda nafta för att få rent händerna innan jag körde med handskar.

Lycka till :cool:
 
Tack för ditt utförliga svar! Nu ska här minsann visas för sambon! ;) Är det mycket jobb tänkte jag fråga, men nu har jag sett dina bilder! Puh! Man blir svettig bara man tittar på det ;) Men jag antar att det där var ganska mycket att göra? Jag hoppas på att det för oss bara är att riva upp den fula mattan och sedan sätta igång ;)
 
Ja jag bytte en del t-shirt under resans gång  ;D

Ja det är mycket jobb men det är värt det, det blir ett helt annat rum.
Jag hade ju lite annat än golvet att pyssla med om man säger så  :cool:
Så eg. var golvet inte så jobbigt om man jämför med resten.

Vi hade tyvärr linoleum-matta som var spikad med massvis med nubb.
De var nog jobbigast att få upp.
De lämnar också en mängd pyttesmå hål i golvet även när det är slipat.
Men det får man leva med.

Sen är det RIKTIGT drygt att stå på knä, stå på huk, stå på knä osv. i flera
timmar och klämma ur fog ur fogsprutan..... men det går, och fint blir det
Kramp i handen får man :)

Lycka till  :D
 
jocke@nybleus.se skrev:
Jag hade ju lite annat än golvet att pyssla med om man säger så  :cool:
Så eg. var golvet inte så jobbigt om man jämför med resten.
Ja, jag blev lite rädd när jag såg dina bilder ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.