Jag behöver verkligen hjälp med att ta reda på hur jag löser garderobsdörrar till vårt snetak. Jag vill att dörrarna skall gå från golv till tak och ha en stabil kvalite. Vår vägg som skall få skåpen har högsta punkten på höger sida och lägsta på vänster sett framifrån. Det är enbart 60cm av taket som har en rak linje. Brädden är ungefär 3,6m, hösta punkt 3,5m och lägsta 90cm.
Jag har fått en offert från ett företag på 20000kr, men det låter orimligt dyrt eller?
Vet någon om företag man kan beställa igenom eller är det snickare som gäller? Ikea kapningar blir för rangliga så inte ett alternativ om inte någon har knäckt en kod där :)
Lämnar en bild från Pinterest med önskad ”uttryck”. Jättetacksam för svar!
 
  • Garderob med skjutdörrar anpassade för snedtak, med öppna lådor visande klädförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till Byggahus!

Har du en offert på dörrar för 20000 tycker jag du ska acceptera den, även om det bara är dörrarna utan skåpstommar. Att göra dörrar som är 60 cm breda och 3,5 höga är en utmaning. Ikeadörrar är gjorda i mdf eller spånskiva och det funkar inte. Man måste använda specialplywood med särskild kantförstärkning, men även då är 3,5 meter mycket. Det bästa är nog att dela upp dörrarna på höjden.
 
Förlåt, jag var nog lite otydlig i min beskrivning. Dörrarna är i ”standardhöyd” så finns det mindre dörrar ovanför dessa. Men det kanske inte alls är så dyrt, bara att man aldrig förut beställd måttanpassad :) tack snälla för ditt svar :)
 
Att gå till ett specialsnickeri och efter din egen ritning få ett antal dörrar måttsågade i ett bra material behöver inte bli så dyrt. Att däremot leja en möbelsnickare som kommer hem, tar mått, tillverkar och monterar, kan kosta en hel del. IKEA luckor (och många andra liknande) är väldigt tunga och därför svåra att montera på höjden. Det talar för måttbeställning.
 
  • Gilla
AinaS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Att gå till ett specialsnickeri och efter din egen ritning få ett antal dörrar måttsågade i ett bra material behöver inte bli så dyrt. Att däremot leja en möbelsnickare som kommer hem, tar mått, tillverkar och monterar, kan kosta en hel del. IKEA luckor (och många andra liknande) är väldigt tunga och därför svåra att montera på höjden. Det talar för måttbeställning.
Tyvärr var ju iof offerten jag fick utan snickare och montering, enbart mått och materialbeställning. Men jag får kanske kontakta en lokal möbelsnickare och höra mig för :)
 
Eller så kanske det inte är värt den dryga merkostnaden eftersom dörrarna måste öppnas åt "fel" håll om dörrarna ska vara snedkapade och följa taklinjen?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Eller så kanske det inte är värt den dryga merkostnaden eftersom dörrarna måste öppnas åt "fel" håll om dörrarna ska vara snedkapade och följa taklinjen?
Vad menar du med öppnas åt fel håll- Om jag köper Ikea?
På bilden jag visar så öppnas visserligen den snekapade lilla dörren kanske mot väggen (om dom inte har någon annan lösning), men resterande ser ändå ut att öppnas åt ett bra håll. :) har du ett bra förslag på hand får du jättegärna dela med dig :)
 
Den sneda dörren på Pinterestbilden måste vara högerhängd för att kunna öppnas, medan dörren därunder är vänsterhängd. Inte helt lyckat, eller så finns inget bakom den sneda dörren. Inte heller så bra.
 
  • Gilla
AinaS
  • Laddar…
Microkatten
Snedluckan kan också vara hängd på hypotenusan, d.v.s. öppna uppåt mot snedtaket. Kräver en annan typ av gångjärnslösning dock.

Jag hade nog gått* till ett par lokala finsnickerier och hört mig för vad det kan kosta. Kanske man t.ex. kan kombinera specialsnickrad stomme och dörrar med billigare färdig inredning? Inredning med mycket lådor m.m. kan ju kosta ganska mycket.


*nu ljög jag allt, jag hade nog försökt snickra själv, men det är ju inte möjligt för alla...
 
Eftersom jag har en son som är möbelsnickare, har jag en viss inblick i den branschen. Vad möbelsnickare kan åstadkomma är många gånger ofattbart vackert, men tyvärr också ofta ofattbart dyrt. Man kan reducera kostnaderna avsevärt om man tillhandahåller korrekta ritningar på det aktuella utrymmet och monterar allt själv så att hembesök undviks. Håller man sig till standardmått kan man plocka ihop stommar och inredning från olika håll. Snygga luckor blir bäst om man får dem tillsågade på snickeri av kvalitetsmaterial. Jag hade dock som Microkatten gjort dem själv. Det kräver visst kunnande och framför allt väldigt bra verktyg, men det senare har ju också ett visst egenvärde.
 
  • Gilla
AinaS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.