Bästa svaret

Som sagts tidigare så behöver ni inte ur brandsäkerhetshänseende ha några öppningsbara fönster. På de två senaste större byggen som jag varit med och planerat så är det inget öppningsbart i markplan mer än altandörrar.
Å andra sidan så installerades både sprinklers i installationsutrymmet som i rummen plus direktkopplat larm.
Hemma tog jag öppningsbara för att tex slippa stå i rabatten när man putsar dem.
 
R
S Sylvestris skrev:
Hej, vi tänkte ha fasta fönster då de är billigare med bättre u-värden vad vi sett i ämnet. Men jag läste någonstans om någon som påstod att det måste finnas öppningsbart fönster i varje rum gällande brandsäkerheten. Är det som så? Eller duger 3 dörrar i huset som brandsäkerhet?
tror inte det är så stor skilnad mellan fast och öppningsbara, tänk på att fönster beräknas med U/V dvs w/kvmså om du har ett fönster som har 0,9W i U/V och ett annat med 0,8 W/kvm så är din vinning på det fönstret som släpper ut minst värme 0,1W. Då ska du också tänka på hur många kvm alla dina fnster har och hur stor din vinning är total, sen skall du räkna fram hur lång tid det tar att få tillbaka dina pengar för dom extra kronor du lagt ut på dom mer energisnåla fönstren, där efter kan du räkna hem en vinning. I mitt fall lönade det sig inte att sänka energitappet med 0,3 W/kvm
 
Hör lite vad din man menar med ”30-minutersregeln”..... Finns nämligen inte någon sådan...

enligt Boverkets byggregler ska en brand inte kunna sprida sig inom 60 min från ett hus till ett annat. Men det är en helt annan sak.
Vad gäller utrymningen räcker det normal sett i en villa med entrédörren + en altandörr. Andra våningen behöver ha ett öppningsbart fönster.
 
Det kanske inte är så stor prisskillnad heller. Vi ska bygga på arrenderad mark så vi kan inte låna för bygget. Så varje krona är av vikt i projektet. Som vi noterade tidigare så fann vi att fasta fönster var billigare. Ett enplans-hus går ju att tvätta utvändigt i från. Dagens moderna hus ska ju inte ha så mycket buskar mm som skymmer dessutom. Vi har gjort en brandplan tror jag det hette. Med 2 utrymningsvägar via dörrar. Det ska vara 90 cm bredd för att ta sig ut i utrymningsvägarna.
 
.Dt finns olika tidsregler för olika typ av byggnader. Verksamhetens art är alltså den som fastställer tidskravet. Min man jobbar med offentliga byggnader - inte privathus. Därför vi frågade här om villkoret då ngn påstod att det krävdes utrymningsvägar i alla rum. Det finns 15 minuters brandregel också.
 
R Ribons skrev:
tror inte det är så stor skilnad mellan fast och öppningsbara, tänk på att fönster beräknas med U/V dvs w/kvmså om du har ett fönster som har 0,9W i U/V och ett annat med 0,8 W/kvm så är din vinning på det fönstret som släpper ut minst värme 0,1W. Då ska du också tänka på hur många kvm alla dina fnster har och hur stor din vinning är total, sen skall du räkna fram hur lång tid det tar att få tillbaka dina pengar för dom extra kronor du lagt ut på dom mer energisnåla fönstren, där efter kan du räkna hem en vinning. I mitt fall lönade det sig inte att sänka energitappet med 0,3 W/kvm
Om vi jämför ett U0,9 mot U0,8 fönster så mäts u värde i enheten W/(m2×k) så skillnaden är 0,1W per kvadratmeter multiplicerat med temperaturskillnaden.

Ett 12/17 är ca 2 m2 till ytan och vid en innertemperatur på 21 grader och yttertemperatur på +1 blir temperaturskillnaden 20 grader. 0,1×20×2=4w
Skillnaden är inte enorm. Men har man många och stora fönster gör det skillnad.

Jämför vi ett 1,3 fönster med 0,7 är det 24W per fönster.
0,6x2x20=24


Största fördelen med fast är väl att fönsterytan blir större eftersom de ofta har tunnare ram. Slipper otäta lister med tiden och inget störigt handtag på insidan. Lite billigare också.

Jag kör ett öppningsbart per sovrum för att ha lite reserv på ventilationen
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nu var det dessutom kampanj på de du länkade 3433:- styck
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om vi jämför ett U0,9 mot U0,8 fönster så mäts u värde i enheten W/(m2×k) så skillnaden är 0,1W per kvadratmeter multiplicerat med temperaturskillnaden.

Ett 12/17 är ca 2 m2 till ytan och vid en innertemperatur på 21 grader och yttertemperatur på +1 blir temperaturskillnaden 20 grader. 0,1×20×2=4w
Skillnaden är inte enorm. Men har man många och stora fönster gör det skillnad.

Jämför vi ett 1,3 fönster med 0,7 är det 24W per fönster.
0,6x2x20=24


Största fördelen med fast är väl att fönsterytan blir större eftersom de ofta har tunnare ram. Slipper otäta lister med tiden och inget störigt handtag på insidan. Lite billigare också.

Jag kör ett öppningsbart per sovrum för att ha lite reserv på ventilationen
ja det håller jag med om, men ett fönster som har 0,9 (är ett 2.-glass fönster energi kasset) och 0,8 blir ett 3-glass fönster ) och prisskillnaden är i runda tal 1000 kr plus att vikten stiger med ca 10-20 Kg bara för att få ett glas till
sen blir det runt 1000 H till som du ska ha lägger temp än +5 för att du skall kuna räkna hem kostnads höjningen. I mina ögon inte värt enbart för att sänka energikostnaden
 
R
S Sylvestris skrev:
[länk]

Prisskillnad: 5134-4489 kr * 5 st = - 3 225 kr
jag hade nog tittat på PVC om man är ute efter billiga och bra fönster, vill man ha 30 års garanti på dom så skulle jag titta på zodiak.se. Köpte mina PVC fönster där helnöjd
 
R Ribons skrev:
jag hade nog tittat på PVC om man är ute efter billiga och bra fönster, vill man ha 30 års garanti på dom så skulle jag titta på zodiak.se. Köpte mina PVC fönster där helnöjd
Nackdelen med plastfönster är väl att de är lite svåra att sätta in själv. Vi har installerat träfönster i vårt nuvarande hus så där vet vi hur man går till väga.
 
Det finns plastfönster med karmskruv också om man vill ha det.
Behöver man inte öppningsbart tycker jag det är schysst med fast eftersom man sparar ca 40mm på karmen = större glasyta

Har valt öppningsbart i sovrum och fasta i vardagsrum men kanske vore schysst med fasta överallt
 
R
S Sylvestris skrev:
Nackdelen med plastfönster är väl att de är lite svåra att sätta in själv. Vi har installerat träfönster i vårt nuvarande hus så där vet vi hur man går till väga.
fast jag hade mina med (bleck, hålband) så fixade jag att inst mina 7 fönster helt själv utan krångel fick bara lite lyfthjälp av sambon med dom större fönstren
 
Fasta fönster kanske är enkla att installera i plast i synnerhet med karmskruv kanske men jag ska installera 4 dörrar i glas..Min far bytte fönster och det kostade 5000 kr per fönster att installera. Det vill jag undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.