Vad reglerar egentligen det mäklarna får skriva i objektsbeskrivningarna? Jag vet att de mest får ses som en reklambroschyr, men till och med sådana verkar ha högre krav på att vara med sanningen överensstämmande.

Står det att tomten är dränerad måste köparen ändå undersöka att den är rätt utförd runt hela huset. Att undersöka ett ställe räcker inte. Står det FTX-ventilation får man skylla sig själv om man inte kollar att det verkligen finns.

Mäklarna skyller på att det är "säljarens uppgifter". Går det inte att påverka detta på något vis, att det som står i objektsbeskrivningarna verkligen stämmer? Vilka lagstiftare ska påverkas?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mäklaren har ingen koll, de formulerar en säljande beskrivning baserat på en snabb titt och säljarens beskrivning. Men det normala är att säljaren granskar beskrivningen i förväg. Så det borde vara säljaren som är ansvarig för vad som står i den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man får ju inte skriva vad som helst i annan reklam, så varför har mäklare någon sorts frisedel när det gäller felaktigheter?
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får ju inte skriva vad som helst i annan reklam, så varför har mäklare någon sorts frisedel när det gäller felaktigheter?
Ja det är precis så jag tänker. Media Markt är till och med bättre liksom. Och får/har fått på tafsandet om det de gör reklam finns inte finns tillräckligt av tex. Varför får mäklare skriva vad som helst som är rent hittepå?
 
Mäklaren är inte säljaren. Mäklaren är en inhyrd torped som bara har en uppgift. Få ut så mycket som möjligt till säljaren och tjäna så mycket pengar som möjligt själv.

Vad jag inte kan förstå är varför säljaren inte kan ställas till svars lättare. Då skulle denne antagligen ställa större krav på vad mäklaren säger och gör. Självsanerande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja något behöver ju göras!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.