H
Läste precis om en lägenhet, inte ordagrant
"Belägen på översta våningen, av ordinarie våningar"

Alltså inte belägen på översta våningen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Husvisning på ett sutteräng hus.
Öppnade ytterdörren och kände en vindpust av fuktig luft det första jag gör.
Ifrågasätter och får svaret: "Det är ingen fara så länge man inte ser det krypa igenom väggarna".

Huset var en katastrof renovering. Fräscht, men fullständigt obegripligt.

EDIT: Fräscht förutom att den borde ha dränerats om för 10 år sedan dvs.
 
  • Gilla
Attila Lindell
  • Laddar…
Frågade om varför färgen på ena källarväggen flagnade trots att huset var dränerat.

Det visade sig att de inte dränerat om den sidan då entrén var byggd där. Mäklaren tyckte inte det var något utan det räckte att måla om en gång om året...
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
"är syllarna bytta i alla ytterväggar eller bara där vattenskada var?"

"ja det tror jag, det gjorde de nog"

"tror" gör man i kyrkan och "nog"? :crysmile:
En mäklare vet exakt hur man ska uttrycka sig för att det ska uppfattas som ett (jakande) svar utan att vara juridiskt bindande!
 
Y Yaken skrev:
En mäklare vet exakt hur man ska uttrycka sig för att det ska uppfattas som ett (jakande) svar utan att vara juridiskt bindande!
Ja och jag tycker det är så fruktansvärt oetiskt!!!
 
  • Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Enligt mäklaren som sålde huset vi köpte så var det mexitegel och mekanisk ventilation.

I själva verket var det hålkälstegel och självdrag med en högljudd fläkt i badrummet. Självdraget var eliminerat genom att alla fönster och dörrar var tätade.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M
Vi tittade på ett hus med pool och frågade om poolen var uppvärmd och i så fall hur? Mäklaren pekade på varmvattenberedaren och sa att den värmdes upp med gas.
 
  • Gilla
SandraPeter och 6 till
  • Laddar…
Mäklaren som sålde vår lägenhet ville kalla balkongen "rymlig" det var en klassisk 50-talsbalkong som jag tror var ~1.3x2m
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
A
Lägenhet med balkong i "soligt läge", kanske stod det sydväst. Visning i juni, då det i princip är sol överallt.
Visar mäklaren kompassen som visar att balkongen ligger i norrläge.
Mäklaren: Vi går på säljarens uppgifter.
 
  • Gilla
stefancrs och 13 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mäklaren som sålde vår lägenhet ville kalla balkongen "rymlig" det var en klassisk 50-talsbalkong som jag tror var ~1.3x2m
Jag tror du missuppfattade lite. Det var mäklarens samvete som var rymligt :D
 
  • Gilla
Wesserbisser och 5 till
  • Laddar…
Låter fullt rimligt. Mäklaren fick stryka det, vi hade inte samma rymliga samvete.
 
  • Gilla
freter och 1 till
  • Laddar…
Mäklare får väl i nuläget anses vara folk som låser upp huset för en under visningen och delar ut ett piffigt litet prospekt. Att fråga dom några mer ingående frågor är ingen idé.
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Hej
Nu är det några år sedan jag var ute i hussvängen men två mäklarcitat tycker jag kan kommas ihåg:
Visst moderniseringsbehov: Betydde att det låg en plastslang ovanpå marken från brunnen in till handpumpen i köket, utedass(fallfärdigt) Elen fram till elstolpen var i gott skick, resten var inte inkopplingsbart.
Ostört läge: Åk till gulliga lilla samhället 2 mil ut, därifrån vägföreningsväg 4 km ut i skogen, sedan egen väg 800 m rakt upp i ingenstans, bar 3 km genom skogen till närmaste granne, Tomten hyfsat stor hade uppvuxen granskog på fyra sidor.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Ja eller när jag frågade mäklaren varför det finns torktumlare, diskmaskin och toalett på bilderna men beskrivning av huset nämner "avlopp saknas" så blev svaret "Det är så det är här på Gotland".

Eller när man frågar om den egen brunnen har några vattenprover så blev svaret "Nej det brukar vi inte kontrollera"...

Därefter la jag ner idén att köpa ett hus på Gotland.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Ja eller när jag frågade mäklaren varför det finns torktumlare, diskmaskin och toalett på bilderna men beskrivning av huset nämner "avlopp saknas" så blev svaret "Det är så det är här på Gotland".

Eller när man frågar om den egen brunnen har några vattenprover så blev svaret "Nej det brukar vi inte kontrollera"...

Därefter la jag ner idén att köpa ett hus på Gotland.
Så är det på Gotland, så mäklaren talade sanning i detta fall. Gotland tar betalt för sopor per kg, så dom eldar man upp i en hög på tomten, det tror jag dock inte en mäklare informerar om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.