Hej.
När blev egentligen FTX system vanligt förekommande i villor? Finns det några uppgifter om detta? Källor?

Mvh Mattias
 
I mitten av 1980-talet hade flera kataloghus FTX. Anledningen var att husen blivit tätare, så självdrag inte fungerade och det behövdes mekanisk ventilation som då kunde förses med återvinning av utluften för att spara energi.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Ok, finns det några källor på detta som jag kan hänvisa till då vi håller på söka ett bidrag (allergi). De hänvisar till att det är vanligt förekommande idag. Men vi har en vill från 1956
 
Ni söker bidrag för att installera ett system med filtrerad tilluft för att minska besvär med allergi?

Enligt useless länk är det på 60-talet som FT ventilation kom. Det bör räcka för att filtrera luften. Det finns dessutom filter till väggventiler (friskluftsventiler)
X i FTX är värmeväxlare som sparar energi och minskar kallras eftersom tilluften blir uppvärmd av utluften.
 
70-talet enligt en skrift av Statens fastighetsverk jag läst. Om det är pga allergi så väl inte dess vanlighet i femtiotalsvillor när de byggdes som borrde vara viktig. Självdrag med eldningspanna i källaren är ju inte så bra u allergisynpunkt med tanke på alla partiklar som släpps ut vid eldningen.
Är det bra filtrering på tilluften du önskar så finns det inte så många system. Ftx. En del tilluftsventiler för mekanisk frånluft har filter i F7. Easyvents radiatordon är exempel på dessa. Kolla hur ofta man bör byta filtren också.
 
K
Skulle tro att de söker bidrag för att byta ut sitt ftx system...

I båda våra hus som vi bott i har där funnits ftx. Byggda 1989 och 1992. Mina föräldrar har inte ftx i sitt hus byggt - 82 bara frånluft.

När flvp dök upp och började bli bra på 90-talet ökade väl antalet fx hus?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
useless useless skrev:
1973.
Troligen började FTX att användas på kontor under 1970-talet. Det var inte ens med i katalogen, när vi beställde vårt LB-hus 1980. Enbart mekanisk ventilation, med fläkt på taket. Däremot har jag sett flera hus från några år in på 1980-talet som har FTX antingen på vinden eller i skåp ovanför spisen.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hittade lite länkar på boverket bl a
 
K
Vad är det för bidrag ni ska söka? Är nyfiken?
 
Det är en del i ett vårdbidrag att vi investerat i vissa åtgärder på huset bl a detta för astma och allergier. De påstod att det är vanligt förekommande med FTX ventilation i hus. Då ville jag påvisa källor att det kom först senare.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Troligen började FTX att användas på kontor under 1970-talet. Det var inte ens med i katalogen, när vi beställde vårt LB-hus 1980. Enbart mekanisk ventilation, med fläkt på taket. Däremot har jag sett flera hus från några år in på 1980-talet som har FTX antingen på vinden eller i skåp ovanför spisen.
Precis 80 talet började det bli vanligare i vanliga bostäder verkar det som
 
Hela området ( byggt 1978-1979 ) där jag bor har FTX.
 
Fairlane
Frågan är väl vad Försäkringskassan räknar som "vanligt". När vi letade hus för några år sen tittade vi väl på 100 hus. Majoriteten hade inte FTX...
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är väl vad Försäkringskassan räknar som "vanligt". När vi letade hus för några år sen tittade vi väl på 100 hus. Majoriteten hade inte FTX...
Exakt det jag oxå undrade..det var ett installerat i detta hus nör vi köpte det. Eftersom det bytte till bergvärme från olja/el 2002. Det aggregatet var från ’84 väldigt under dimensionerat dessutom. Vi installerade ett nytt 2013 med F7 filter mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.