Hej!

Lite bakgrund, timmerhuset vi köpt har en äldre tillbyggnad byggd 83 med hemmaspikade takstolar samt 45x95 ytterväggar, 45x45 innerväggar på gjuten platta med uppreglat golv. Vi är inte helt förtjusta i lösningen med hur de byggt den, så vi överväger att helt enkelt riva den och göra om. Vi skall oavsett göra om planlösningen, samt att vi vill ha öppet till nock och önskar få en nock som inte är förskjuten.

Bilden nedan visar hur de tidigare ägarna gjort utbyggnaden.

Rödmålad timmerhus med äldre tillbyggnad och svart tak, stege lutad mot huset, i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver lite hjälp med att få synpunkter på min stomritning samt eventuellt om jag tänkt rätt med dimensionering av limträbalkar + pelare. Nyttjat Byggbeskrivningars dimensioneringsprogram.

Det gamla timmerhuset är 6x9m utvändigt. Utbyggnaden är 3.4m lång samt 7.4m djup (bred?).

Tanke är att få nocken att överensstämma med timmerhuset samt att vi ska lägga lertegel på hela huset. Den utskjutande delen som har lägre lutning kommer bli bandtäckt plåt.

Taklutningen är 30 grader. Den utskjutande delen har en lutning på cirka 10 grader. Bygghöjden jag ritat på är 2500mm.

Snözon 2.0 Västerås.

Nockbalken kan om det behövs även få en pelare i mitten, då det ändå blir en vägg där.

Se nedan skisser, "timmerhuset" är inte helt ultrakorrekt ritat men så man ser hur utbyggnaden blir. Den första bilden är en ritning över takdelen samt stommen.

Också, hur bör man fästa in den nya stommen i den gamla timmerstommen?

Arkitektonisk linjeteckning som visar en ritning över en byggnads takstolar och stomme med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en tillbyggnads stomme med takstolar intill ett vitmålat timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en husutbyggnad med trästomme, delvis integrerad med äldre timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en stomme till en tillbyggnad med takstolar och väggstolpar på en gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en tillbyggnad med takstolar och regelväggar på en gjuten platta, avsedd för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
Fredrik
 
Hej Fredrik, det här är väl en gammal bekant? Hur bred är tillbyggnaden minus den utskjutande delen?
 
J justusandersson skrev:
Hej Fredrik, det här är väl en gammal bekant? Hur bred är tillbyggnaden minus den utskjutande delen?
Hej Justus,

Jajamen du har kommenterat detta i en tidigare tråd jag gjorde, om det var strax efter vi köpt det eller före, minns inte... Så du känner nog igen bilden. Tror dock inte jag lagt upp något om dimensionering tidigare angående detta såvida jag inte blivit dement (28 år gammal så kanske börjar komma??) :)

6.2m bred är den. Då har jag mätt utvändigt på fasaden.

edit: givetvis minus den utskjutande delen, den är 1.35m cirka. så typ 7.5m totalt.
 
Ja, du har rätt rejäla marginaler på limträt. För klent är det inte. Du kan utan problem gå ner ett snäpp i dimensioner på balkarna. 90x315 på nockbalken och 90x270 på sidobalken. Vad fick du för nyttjandegrad när du använde Byggbeskrivningars program?
 
Såg att jag petat in lite fel mått. För jag fick 66x315 nu men med för hög deformation (13mm). 90x315 ger en nyttjandegrad på 65% så det blir ju bra.

Lär dock öka dimensionen på takbalkarna till 42x270, då hamnar jag på en deformation på 10mm (66% nyttjandegrad). Alternativt 56x270.

Byggbeskrivningarsprogram säger att en sidobalk på 90x270 ger en deformation på 15mm (L/229) (86% nyttjandegrad), då räknade jag detta som en "öppning i vägg på enplanshus" så det är väl inte helt hundra sätt kanske. Men tänkte väl att det kan ju inte bli för vekt...
 
Kan du läsa ut vilka taklaster programmet ger?
 
Bifogar beräkningarna jag gjorde. Det blir väl lite tokigt då programmet förutsätter en egentyngd på innertaket, vilket jag förstår. Men nu ska vi ju inte ha dubbelgips i taket. Ändrar jag från 0.6kn/m2 till 0.25kn/m2 får jag något lägre nyttjande av avväxlingsbalken men pelarbelastningen förblir i princip oförändrad.

Dokument med dimensioneringsresultat för en enplansvilla inklusive en 3D-modell och tekniska specifikationer för laster och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram och illustration av dimensioneringsresultat för nockbalkar och takåsar med specifikationer och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppgifterna på nedböjningen är korrekta i Byggbeskrivningars app med de laster som de anger, men jag förstår inte hur de kommer fram till dessa med givna antaganden om snö och egenvikt. Men du behöver inte vara orolig, de är tilltagna i överkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.