Bästa svaret

Digitalisera kan betyda två saker. 1) Läsa in ritningarna med hjälp av en scanner. Resultatet blir så kallad rastergrafik, dvs bilder. Informationen lagras digitalt men är "dum", den vet inte själv vad den föreställer. När man skall skriva ut måste man veta dels den ursprungliga skalan, dels med vilken upplösning inläsningen gjorts. 2) Göra om ritningarna till ett vektorbaserat "intelligent" format, som används i olika cadprogram. För att ha någon användbar precision måste detta arbete göras manuellt. Det finns visserligen program som omvandlar rasterbilder till vektorgrafik, men den tekniken skapar fler problem än den löser. Man kan inte utgå från att en pappersritning är helt skalriktig. Det kanske finns någon arkitektstuderande vid KTH som behöver ett extraknäck?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Digitalisera kan betyda två saker. 1) Läsa in ritningarna med hjälp av en scanner. Resultatet blir så kallad rastergrafik, dvs bilder. Informationen lagras digitalt men är "dum", den vet inte själv vad den föreställer. När man skall skriva ut måste man veta dels den ursprungliga skalan, dels med vilken upplösning inläsningen gjorts. 2) Göra om ritningarna till ett vektorbaserat "intelligent" format, som används i olika cadprogram. För att ha någon användbar precision måste detta arbete göras manuellt. Det finns visserligen program som omvandlar rasterbilder till vektorgrafik, men den tekniken skapar fler problem än den löser. Man kan inte utgå från att en pappersritning är helt skalriktig. Det kanske finns någon arkitektstuderande vid KTH som behöver ett extraknäck?
Tack för klargörandet. Det är det senare jag är ute efter :)
 
Passa på att lära dig sketchup med att rita upp ditt hus där. Sen har du modellen klar för att planera dina byggnationer. Youtube är din vän.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
finns dylika tjänster att köpa från indinen sri lanka kenya etc etc kolla alibaba.com
 
Semiproffset Thiger skrev:
Tack för klargörandet. Det är det senare jag är ute efter :)
Jo det var det jag trodde du ville ha. Att rita upp en villa utan att behöva tänka på mått tar en 1-3 timmar beroende på storlek.
 
Om du är lite intresserad skulle jag verkligen rekommendera dig att lära dig ett program och rita det själv. Då kan du utgå från ritningarna men också mäta i verkligheten och korrigera. När du väl har lärt dig programmet är det ett ovärderligt verktyg för att planera exempelvis en utbyggnad.

Har ritat hela huset i AutoCad (men utan ritningar att utgå från, bara tumstock) och sen använt det för all planering av totaltenovering. Helt suveränt för att laborera med löningar och se till att alla detaljer fungerar innan man börjar snickra. Även använt för att skicka planer till golvvärmeleverantör och fått tillbaka förläggningsritning i samma format som bara var att lägga in. Gjorde också en utbyggnad och när den var planerad och klar i CAD så var det också en i princip färdig bygglovsritning, bara att lägga till ett rithuvud och skicka in. Jag hade aldrig testat AutoCad innan vi började rita hus men kom snabbt igång. Visst, lite intresse och tid kräver det såklart.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
G Gri11en skrev:
Passa på att lära dig sketchup med att rita upp ditt hus där. Sen har du modellen klar för att planera dina byggnationer. Youtube är din vän.
Behärskar sketchup ganska väl och har använt det mycket genom åren, men det har helt klart sina begränsningar när det kommer till 2D ritningar. Sen skulle jag vilja kunna använda mer kraftfulla verktyg, ex autocad eller liknande.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Behärskar sketchup ganska väl och har använt det mycket genom åren, men det har helt klart sina begränsningar när det kommer till 2D ritningar. Sen skulle jag vilja kunna använda mer kraftfulla verktyg, ex autocad eller liknande.
Sketchup Layout är mycket trevligt för 2D.
 
Svårigheten ligger i att hitta rätt nivå när man letar CAD program för privat bruk. Professionella program tenderar att vara mycket dyra, onödigt finessrika och krångliga att lära sig. 3D program som också har en 2D funktion kan vara lite jobbiga att förstå sig på. Det blir mycket geometri som man måste begripa. Alltför billiga ritprogram saknar den måttnoggrannhet som man vill ha för arbetsritningar. Autocad, som jag inte använt på 15 år, har (eller hade i alla fall) ett gränssnitt som inte var speciellt intuitivt. De CAD program som jag själv har använt mycket är inga jag kan rekommendera åt privatpersoner. Så mitt råd är, kolla runt ordentligt och testa. Många programtillverkare har test eller gratisversioner med begränsad funktionalitet.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Har det löst sig med ritningarna för dig? Hör av dig annars så kan jag nog hjälpa dig!
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
B bivven skrev:
Har det löst sig med ritningarna för dig? Hör av dig annars så kan jag nog hjälpa dig!
Nja, inte gjort någon riktig ansträngning med dem ännu. Jättesnällt om du vill hjälpa till att få dem vektoriserade =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.