Har ett badrum som är nybyggt och jag är inte nöjd. Golvbrunnen / Klinkerramen lutar ganska mycket, så det är bara på ena sidan som den sväljer vatten. Övriga delar ligger liksom i själva fallet,

Vattnet samlas strax utanför. Har dock inget bakfall, men fallet går inte mot brunnen utan mot en punkt ca 10 cm bredvid.

Kan det vara godkänt utförande?? Vattenpass på klinkergolv som visar lutning bort från golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass visar ojämnt lutande klinkergolv nära en golvbrunn i badrum, vilket indikerar felaktigt fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivåmätning av badrumsgolv som visar lutningen bredvid en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LarsSvensson80
Om golvbrunnen har motsvarade lutning som klinkerramen är det inte godkännt.

Golvbrunnen får luta max 2 mm från centrum till ytterkant.

Sedan har vi följdeffekten som du beskriver, förskjutet fall.
 
Redigerat:
Men får klimkerramen luta? Det är ju bara en liten del av den som är lägsta punkten i fallet. Den sväljer ju vatten riktigt uselt
 
Liten video på fallets förskjutning
 
K
Vad jag förstått så får klinkerramen luta men inte golvbrunnen. Rätt kasst gjort av hantverkarna i vilket fall..

Bra fall för övrigt, det blir bra fart på kulan
 
Men borde inte kulan rulla direkt mot brunnen och inte i en cirkel runt
 
K
Nja, den rullar ju ner i brunnen till sist så jag tycker nog att det är ok.

Problemet är att själva brunnen lutar i övrigt verkar ju alla plattor luta in mot brunnen, så därför får kulan fart och rullar förbi först...
 
Du ska mäta från närmaste kant på ramen inte som du gjort
 
Egentligen borde jag väl mäta från kant på brunnen?? Inte så lätt när kanterna på brunnen är under några cm flytspackel och bara mitten syns.

Jag vet att mätningen borde gjorts annorlunda, men om klinkerramen har ca 8 mm i nivåskillnad från kant-kant så innebär det ju att den sväljer vattnet riktigt uselt. En golvbrunn skall ju vara i våg och befinna sig på golvets lägsta punkt för att göra sitt jobb. eller är jag fel ute?
 
K
Min golvbrunn lutade lite, precis över gränsen typ 2,5 mm från centrum. KA viftade bort det och vi ville inte bila upp plattan. När hantverkarna sen la golvet monterade de klinkersramen helt i våg!

Tänker att det inte är omöjligt att motsatsen hänt här. Men kolla med en besiktningsman istället för att fråga oss amatörer :thinking:

Glöm inte att skriva vad han sa..
 
LarsSvensson80
Det stämmer och vill du kontrollera brunnens lutning lyfter du på gallret och placerar tex en färgburk på klämmringen. Lutar burken motsvarade din sluttriss är det upp till dig att fundera på om du vill ta det vidare med din hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.