Känner behov av att dela med mig av korkade utsagor från mäklare. Kanske fler som har några på lager.

"Ni behöver inte ens besiktiga huset det har säljaren redan gjort"

Då jag frågade om det verkligen täckte min undersökningsplikt enligt jordabalken fick jag bara hummanden till svar. Vi köpte inte det huset. Sambon sköter numera kommunikationen med den mäklaren om han ansvarar för hus vi är intresserade av.
 
  • Gilla
U i CAR och 10 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Spådom: Sambon kommer snart sköta kommunikationen med samtliga mäklare.
 
  • Gilla
U i CAR och 22 till
  • Laddar…
Var och tittade på en äldre gård med egen vattenbrunn och frågade mäklaren om det spruckna locket på gårdsplanen var vattenbrunnen.
Mäklaren svarar
"Det är sådant man får räkna med"
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en favorit av ett annat slag. När hustrun lägger handen på trappsteget med plast/linoleum och får en bekymmersrynka mellan ögonen så skiner den lite äldre mäklaren upp med ett brett leende: "Japp! Det är äkta plast!"
 
Redigerat:
  • Gilla
busholle och 12 till
  • Laddar…
Äkta och genuint retro? :cool:
 
harry73
Det var många år sen vi tittade på hus.
Det var i alla fall ett trevligt stenhus, där man öppnade upp med stor valv i en bärande vägg. Fanns såklart en spricka där uppe.
Mäklaren svarade gärna att den spricka var ingen fara alls. Den hade besiktningsmannen tittat på.
Och visserligen stod det i besiktningsprotokollet att det fanns en spricka där på grund av spänningskoncentrationer.

Det kan ju inte vara allvarligt:crysmile:
 
  • Gilla
Pelk och 4 till
  • Laddar…
"är syllarna bytta i alla ytterväggar eller bara där vattenskada var?"

"ja det tror jag, det gjorde de nog"

"tror" gör man i kyrkan och "nog"? :crysmile:
 
  • Gilla
Hrodebert och 1 till
  • Laddar…
I ett rivningsfärdigt hus vi tittade på hus hade både katterna och den dementa damen gjort sina behov lite här och var under många år. Mäklaren sa: "Bakom några lager färg döljer det sig en pärla".

Jag frågade syrligt om han menade fasadfärgen vilket inte togs emot så bra :crysmile:. När budgivningen väl startade så la jag ett bud långt under utgångspris med motiveringen att huset har ett negativt värde eftersom det är tomten vi vill åt. Mäklaren blir arg och säger att säljarna inte accepterar ett så lågt bud och att huset visst är bra. Jag informerade honom om att han måste framföra alla bud till säljarna oavsett.

Huset blev aldrig sålt.
 
  • Gilla
U i CAR och 5 till
  • Laddar…
"Altan i sydväst" står det i husbeskrivningen på det radhus jag köpt.

Altanen ligger på husets söder sida, som är vriden 5 grader mot öst.

Men då jag inte har nån granne åt väst, och inget ivägen, kanske man kan tolka att den ligger åt sydväst ??
 
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Men då jag inte har nån granne åt väst, och inget ivägen, kanske man kan tolka att den ligger åt sydväst ??
Om det kommer solljus på någon del av altanen när solen står i sydväst så är det sydvästläge enligt mäklare. :rolleyes:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klassiska formuleringar brukar väl låta ungefär såhär...

”Goda kommunikationer” = Kåken ligger inklämd mellan en motorväg och Södra Stambanan.

”Lantlig idyll” = Du behöver pansarbandvagn för att ta dig genom den igenväxta urskogen till närmsta samhälle fyra mil bort.

”Ljust och luftigt” = Förre ägaren, det pundhuvudet, satte fasadpanel utan lockbrädor, så nu skiner solen in mellan springorna medan vinden blåser rätt igenom huseländet.

”Spännande planlösning” = Nån idiot har slagit ett valv rakt genom en bärande vägg, så nu vet man aldrig när skiten rasar ihop, spännande va?!

”Familjevänligt, och området erbjuder ett stort utbud av aktiviteter för både stora och små” = Ungarna från skolan bredvid för ett sånt oväsen att man får sova med öronproppar om man jobbar skift.

”Denna fastighet är besiktigad” = Jag tittade ju in i varje rum i flera sekunder.

”Naturskön omgivning precis vid havet” = Det är ett riktigt blåshål när vinden ligger på från sjösidan tretton månader om året. Men det ser ju alltid vackert ut från hallfönstret, det enda med utsikt åt det hållet.

”Stora, öppna sällskapsytor där ljuset flödar in från tre håll” = Glöm privatlivet, grannarna ser varenda grej du gör i hela huset.

”Praktisk bottenvåning med flera flexibla utrymmen” = Sunkig källare med möglig gillestuga från 70-talet som måste blåsas ur ner till betongen och totaltenoveras ögonaböj om inte du ska dö i allergichock.

”Nära till människor och djur” = Den där folkilskne gubbstrutten i huset bredvid brukar låta sin luspudel skita på din gräsmatta.

”Lättskött trädgård” = För den är stor som två A4-ark. Från sidan.

”Stor och lummig trädgårdstomt” = Hoppas du har machete och motorsåg, för tanten som bodde här innan har inte skött trädgården sen 1953.

”Ett hus för er som söker något lite utöver det vanliga!” = Jodu, du skulle bara veta vad som döljer sig uppe på kallvinden.

”Njut på den inglasade altanen med förmiddagssol” = Jaja, det är väl förmiddag NÅGONSTANS på jordklotet de fem minuter som solen skiner till ute i det där kylskåpet.

”Villan passar fint både som sommarhus eller att nyttja året runt” = Va, ska du BO i rucklet? Utan tält?

”Här finns utrymme att växa” = Nu du, din stackare, dra på dig snickarbyxorna och säg hej då till all fritid de närmaste 25 åren.

”Goda förutsättningar till trivsamt boende till rimlig kostnad” = Om du äger ett eget byggvaruhus ja. För det går ju inte att bo därinne som det är nu.

”Denna bostad har genomgått löpande renoveringar” = Vågar inte tänka på vad det är för raggarlösningar som klåparen som bodde här innan har totat ihop.

”Stor utvecklingspotential” = Det hade blivit både billigare och enklare att bygga ett helt nytt hus från grunden, efter att du röjt upp en tomt i skogen med tänderna, och om några år kommer du att önska att det var det du hade gjort istället.

”Visst renoveringsbehov” = Skruva fast ett nytt hus vid den gamla ytterdörren.

”Ett fynd för den händige” = Riv skiten, det är bara tomten som har nåt värde.

”Säljes med friskrivningsklausul” = Spring för livet!
 
  • Gilla
CM1234 och 41 till
  • Laddar…
Frågan: "Varför lägger ni inte upp besiktningsprotokoll på nätet som många andra gör?"
Svaret: " Vi har sett att det är många som läser protokollet och bestämmer sig för att huset inte är intressant redan innan de varit här och kikat"

Objektet var ett totalt mögelnäste där jag som inte har några allergier kände av det i halsen efter ca en minut...
Mäklaren tyckte att det inte var ett så stort problem och lite ökad ventilation tar hand om det.
Bredvid står en annan spekulant och nickar instämmande, "jaha, är det inte svårare än så" typ..
 
  • Gilla
pwb och 14 till
  • Laddar…
F Fjällöparn skrev:
Frågan: "Varför lägger ni inte upp besiktningsprotokoll på nätet som många andra gör?"
Svaret: " Vi har sett att det är många som läser protokollet”
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: Vi kan ju inte låta folk LÄSA protokollet :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Från en visning för några år sen.

I objektsbeskrivningen står det att "Badrummet är stomrenoverat"(?). Detta betyder att de bytt stommar i badrumsskåpen. Badrummet är även "Förberett för vidare renovering".

När vi kom dit visade det sig att det hängde ner elkablar från taket, och brytaren för lampan i badrummet (Som egentligen var en hall mellan Garage och Jordkällare) hängde i luften rakt ovanför badkaret. Mäklaren kläckte ur sig att "Det är förberett för egen eldragning, perfekt va? Få precis som du vill".

Dem som bodde där hade 2 småbarn som badade i badkaret, med nakna elkablar med spänning 1 meter ovan.

Detta rummet var inte det värsta med visningen. Funderade på att ringa socialen..
 
  • Gilla
U i CAR och 5 till
  • Laddar…
När vi köpte sommarstugan frågade jag mäklaren om brunnen och han pekade på den täckta sandlådan...
 
  • Gilla
dajaskazal och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.