Hejsan! Vi bor en 30 tals villa. Köpt som trähus. Har alltid undrat varför flera innerväggar är teglade (med något vitt poröst tegel). Men som sagt. Vi förstår nu att det är ett teglat hus vi bor i med träfasad utanpå.
Ett stort vardagsrum har fortfarande tretex och gammal utvändig el. Har tagit bort elen (som var farlig) och tänkte skruva på renoveringsgips över tretexet och sedan utvändig el. Men då det inte finns några bräder bakom så är det kört då det är så poröst. Så vad göra!
Rummet är ganska bra isolerat faktiskt.
Väggen är 26cm tjock. Består av= Tretex 13mm, Luftspalt 17mm, någon svart papp, puts ca 100mm (tror att det finns vitt tegel i väggen då det finns i innerväggarna), glasfiberisolering ca 90mm samt träfasad.
Men innerväggen är väldigt ojämn, ful och omöjligt att hänga saker i. Ingen lukt tack och lov.

Här är några alternativ=
1.
Vi har vattenburen värme. Radiatorerna är tillräckligt långt ut för att jag skulle kunna ta bort tretexen och sätta 45 reglar med isolering. Där skulle man kunna trycka in elen med.
Jag tänkte att det isolerar lika bra som tretexen i alla fall. Men så slog det mig att det skall finnas en luftspalt mot teglet så inte glasfiberisoleringen ligger direkt mot putsen.
Behövs det luftspalt mot teglet när tegelväggen är isolerad utvändigt? Tretexet med luftspalt sattes antagligen upp när det bara fanns en tegelvägg.

2. Det billigaste vore att bara spackla över strukturtapeten, tapetsera, på med lister och utvändig el igen. Men det skulle kännas litet sunkigt!

3. Det dyraste är att tilläggsisolera ordentligt. Men som sagt 4 element. Det blir väl en rejäl faktura från rörmokaren då man får dra om rör.

4. Enligt elektrikern så räcker det att lägga tunna reglar, 22mm över befintlig vägg samt gipsskiva för att lägga invändig el. Då gömmer man ju den fula väggen. Men väggen är böljande ojämn så det blir nog inge vackert och gipset spricker nog..

Tacksam för tips!!/Lasse



Närbild på ett hål i en vit vägg som avslöjar ett lager av svart papp och brunaktigt material, möjligen isolering eller puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Treetexen måste sitta på någon form av läkt, går det inte att använda den? Treetex är i stort sett likvärdig med mineralull, så det finns ingen anledning att ta bort denna.

Jag har lite svårt att förstå väggkonstruktionen. Om bärningen består av en tegelmur bör den vara en helsten (ca 25 cm) tjock. Kan ditt "vita tegel" vara någon form av betongsten?
 
I
förmodligen tegel. bärande konstruktion med spån(ser ut som hårdpressad tretex) mellan regler.
och vindpappen och läkt tretex.
beror lite på ålder på huset.
hur mycket vill lägga på väggen?
funder lite på en finsk variant med gips och "frigolit"
 
Det låter konstigt med hela 100mm puts tycker jag.
 
I
useless useless skrev:
Det låter konstigt med hela 100mm puts tycker jag.
stenar med puts kanske?
 
Det skulle kunna vara ett tidigt lättbetonghus. Ligger det i närheten av Dalby? Lättbetongen har relativt bra isoleringsegenskaper. Träpanelen har under alla omständigheter tillkommit i efterhand. Mineralull fanns inte på 1930-talet.
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
Hej igen! Som sagt. I huset finns ju flera väggar som är uppbyggda av ett vitt tegel, antagligen Vittskövletegel. Bor i östra skåne. Antagligen består ytterväggarna av det med.
Snart vet jag nog mer.

Har beslutat att riva bort allt tretex. Elementen skall flyttas ut. Tänkte isolera med 45mm stenull, fuktspärr, samt 45mm med plats för elektronik och 2 gipsplattor på det. Huset är ju ganska bra isolerat utanför tegelväggen. Är det för snålt isolerat?

Vågar man lägga isoleringen mot tegelväggen. I de föreskrifter jag läst så skall man inte göra det, men då har det handlat om tegelfasader som är utsatt för regn och vind. Inte täckta med isolering och träpanel som i detta fallet.

VVS-killen dröjder 3 v så det är bara att vänta,,,kliar i fingrarna.
 
Informationen går inte riktigt ihop. Mig veterligen har man aldrig byggt bärande ytterväggar med halvstens tegel (ca 12 cm). Tegel är hygroskopiskt och drar till sig fukt. Det förekommer att isolering läggs mellan två tegelmurar (sk skalmur), men jag tycker du skall vara försiktig med att lägga den mot "teglet" på insidan. Har du inte kvar asfaltpappen?. Jag skulle helst vilja ha hela bilden klar för mig innan jag säger fför mycket.
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
I
J justusandersson skrev:
Informationen går inte riktigt ihop. Mig veterligen har man aldrig byggt bärande ytterväggar med halvstens tegel (ca 12 cm). Tegel är hygroskopiskt och drar till sig fukt. Det förekommer att isolering läggs mellan två tegelmurar (sk skalmur), men jag tycker du skall vara försiktig med att lägga den mot "teglet" på insidan. Har du inte kvar asfaltpappen?. Jag skulle helst vilja ha hela bilden klar för mig innan jag säger fför mycket.
du var först. exakt mina funderingar (y)
 
J justusandersson skrev:
Träpanelen har under alla omständigheter tillkommit i efterhand. Mineralull fanns inte på 1930-talet.
off topic: Den första fint vävd glasfiber, som kallas mineralull, tillverkades 1870 av en uppfinnare vid namn John Player. :cool:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Intressant upplysning. Teknikhistoriskt går det ofta lång tid mellan uppfinning och genombrott i användningen.
 
  • Gilla
daugaard och 1 till
  • Laddar…
Jag får återkomma när rörmokarna kopplat bort elementen och jag kan riva bort tretexet. Vill inte riva bort det i denna vinterkyla. Ett lager tegel som bärande konstruktion. Sant, det kan inte stämma. Jag skall även försöka få tag på tidigare ägare. VI hörs.
 
J justusandersson skrev:
Intressant upplysning. Teknikhistoriskt går det ofta lång tid mellan uppfinning och genombrott i användningen.
japp det gick lång tid, 1938 blev det isolering av glasfibern så det är osannolikt att den användes i skåne på 30-talet. :)
 
Regelstommar (som är en amerikansk idé från början) började inte användas allmänt förrän omkring 1950. Dessförinnan var det plankväggar eller murade väggar som var vanligast. Lättbetong kom i liten skala på 1930-talet. Ett av de bättre exemplen på vilken tid teknikutveckling tar är ångmaskinen. Den uppfanns som vattenpump i gruvor på 1700-talet. Det dröjde en bit in på 1800-talet tills någon kom på att man kunde sätta hjul på den och använda den som lok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.