Nybliven villa ägare med funderingar, har nu en gammal CTC olja/ved panna (1974)med en separat elkassett.
För varken olja eller ved är i drift, så jag antar att pannan bara används som tank för vatten till element och varmvatten..

Så då undrar jag om jag skulle sätta in en luft/vatten värme pump och om man bortser från den energin som den tar från utetempen, och bara jämför elpatron vs min gamla elkassett, är en ny elpatron effektivare på så sätt att den drar mindre ström fast värmer upp samma mängd vatten, och är en sån panna bättre isolerad, så inte patronen behöver gå så ofta?

Kollar man på elmätaren när elkassetten drar igång så slår ju mätaren frivarv...

Har satt in en sån liten luft/luft värmepump på över våningen men behöver fortfarande nåt som värmer källare, samt några element i smårum på övervåningen och varmvatten....??
 
Har satt in en sån liten luft/luft värmepump på över våningen men behöver fortfarande nåt som värmer källare, samt några element i smårum på övervåningen och varmvatten....??
Tycker inte om att du blandat in en luft/luftpump i ditt system men nu är det gjort. Billigast och en effektiv lösning är att docka in en luftvattenpump till ditt system cirka 50-60% i besparing.

"Problemet" som jag ser det är att din panna är lite för gammal att satsa på egentligen. Så min rekommendation hade blivit ny CTC Ecoel kombinerad med en Ecoair. Om du nu inte vill satsa på sol, pellets eller ved förstås.
rogge
 
Okej, det är klart att hela skiten ska ut, det är väl bara en tidsfråga innan den pajar.

Vad är det som inte är bra med luft/luft pumpen, det var ju skitskönt i somras med lite kyla så att man kunde sova.

När du säger CTC Ecoel med Ecoair, är det en luft/vatten pump?
Med en utomhus enhet och en inomhus enhet som innehåller både varmvatten beredare och som värmer elementen?

Jag vill nog inte ha nåt som man eldar med, det ska bara stå där och funka.
 
När du säger CTC Ecoel med Ecoair, är det en luft/vatten pump?
Med en utomhus enhet och en inomhus enhet som innehåller både varmvatten  beredare och som värmer elementen?
Jepp
http://www.ctcvarme.se/
Vad är det som inte är bra med luft/luft pumpen, det var ju skitskönt i somras med lite kyla så att man kunde sova.
Ska du bara använda den till kyla är det inga problem, men det var väl inte det som var tanken när du satte in den.
rogge
 
Hur mycket el gick det innan instalation av l/l värmepump?? vart ligger huset?
 
rogge_vvs skrev:
Jepp
[länk]
Ska du bara använda den till kyla är det inga problem, men det var väl inte det som var tanken när du satte in den.
rogge
Nej, d e sant.
Jag byggde om hallen och tog bort element, samt att den värmepumpen fick jag gratis, så då tänkte jag att den borde väl passa bra i hallen, samt att det är stor öppning in till vardagsrummet från hallen så den borde väl funka bra?

Men är det inte bra och blanda luftvärme med vattenburna element menar du?
 
Overlander skrev:
Hur mycket el gick det innan instalation av l/l värmepump?? vart ligger huset?
Huset ligger söder om sthlm, jag har inte använt den än om det är den lilla luft/luft värmepumpen du menar?
Bara för kyla i somras.

Men innan den gamla pannan pajar så vill jag byta ut den mot en luft/vatten värmepump för hela huset.
Som värmer både vatten och element.

Vet inte vilket märke som e lämpligast bara?
 
LuddeNo1 skrev:
Nej, d e sant.
Jag byggde om hallen och tog bort element, samt att den värmepumpen fick jag gratis, så då tänkte jag att den borde väl passa bra i hallen, samt att det är stor öppning in till vardagsrummet från hallen så den borde väl funka bra?

Men är det inte bra och blanda luftvärme med vattenburna element menar du?

Det klart det funkar att blanda uppvärmningsmetoder, vi använder kombipanna och luft/luft värmepump, funkar kalasbra, värme finns det alltid genom värmepumpen, eldar gör vi för varmvatten och spetsvärme.
 
Hej Ludde hur blev det med CTC och elkassetten=dyrt? har du bild/foto på hur dom är kopplade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.