Vi håller på att dra in vatten och avlopp i vårt hus och nu funderar vi på vilken dimension det ska vara på röret från köksavloppet. Vi gissar att det inte är lika stort som toaavloppet.
När jag ändå frågar om detta.....vad ska det vara för dimension på röret från toan, toahandfatet och golvbrunnarna i badrummet (en ska användas till badkar, en till duschkabin och en till tvättmaskin).

Tacksam om någon kunnig vill dela med sig av sina kunskaper! :)

 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Jag har använt 50-rör till köket,
75 till alla brunnar och 110 till wc.

Tänk på att ha 110 i huvudledningen.

"Standardbrunna" har 75-anslutning så det är ju inte dumt att dra det....
 
Tack för ditt snabba svar! :-*
 
Hejsan !

Min kamrat rörmokaren rekomenderade oss 75 mm även till köket och viktigt, enligt honom, var att undvika 90 graders böjar, hellre två 45 graders.

Kanske är lite "overkill" men å andra sidan är det inge kul att rensa avlopp :p
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
C
Det är inget overkill UNDVIK 90 graders böjar

Carra ;D
 
Till kök ska man som sagt HELST ha 75 så långt som möjligt. Bygger 2st 45or för mycket så kan man ha 75/50 förminskning och sätta 2st 50 böjar.
Bygger 45or för mycket så kan man ha 90 men man ska sträva efter längre böjjar.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Tittat på olika diskhoar och kan konstatera att praktiskt taget alla har 50mm avlopp. Skulle rekommendera att inte dimensionsändra eller bygga för skarpa krökar innan huvudstammen. Dimensionsändringar och skarpa krökar är orsaken till de flesta stopp
 
  • Gilla
Racoon
  • Laddar…
Dimensionsändringar så länge de går från mindre till större är väl ok ändå (jag menar om diskhon har 50 rör och vi strax utanför diskhon går över till ett 75 rör)?
 
Jag renoverar köket (som är från 1965). Jag funderar på att låta tillverka en balja som placeras under diskbänk/diskmaskin (ca 140 cm bred och kanske 50 cm djup). Baljan tillverkas i tex rostfri plåt med uppvikta kanter (säg 4 cm höga). I baljans botten svetsas mantelrör som omsluter rören för varmt och kallt vatten (ca 20 mm dim), plus avloppet (ca 60 mm dim).

Mantelrören från baljan mynnar i tvättrumstaket (tvättrummet ligger under köket). I tvättrummet finns ju vattentåligt golv och avlopp. När golvet görs om så förses det med ytterligare mantelrör i plast, av praktiska skäl, som förberedelse för de rostfria mantelrören från baljan. Med denna metod kommer läckage (litet till måttligt) från köket att i huvudsak rinna ner i tvättrummet istället för att förstöra parkettgolv och trossbotten i köket.

Och ... för att komma till frågan i denna tråd: i detta fall skulle ett 50-rör genom köksgolvet vara lämpligt, som i tvättrumstaket övergår till befintligt avloppsrör som är 75 mm. I dagsläget görs övergången 50 till 75 mm i köket.

--Vad tror ni om denna lösning? Synpunkter?
 
Redigerat:
Fasting65 Fasting65 skrev:
Jag har använt 50-rör till köket,
75 till alla brunnar och 110 till wc.

Tänk på att ha 110 i huvudledningen.

"Standardbrunna" har 75-anslutning så det är ju inte dumt att dra det....
Går det ha 200 i huvudledingen?
Fasting65 Fasting65 skrev:
Jag har använt 50-rör till köket,
75 till alla brunnar och 110 till wc.

Tänk på att ha 110 i huvudledningen.

"Standardbrunna" har 75-anslutning så det är ju inte dumt att dra det....
Varför
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.