Hej

Kan man överhuvdtaget tjäna ngt på att elda med kamin om man inte använder sig av en innegivare (gv + flvp) ? Jag antar att gv-vattnet inte tappar så mycket i temp när man eldar i kaminen men är det ngt som märks i förbrukning överhuvudtaget ? Om man å andra sidan kör med innegivare så kan man komma i ett läge då inte pumpen orkar värma gv-vattnet när man slutat elda och då får el-patronen gå in istället. Är det kanske så att skall man tjäna ngt på att använda kamin så måste man elda kontinuerligt så att det alltid finns ett tillskott av värme från kaminen.

/Klein
 
Min uppfattning är den att det är svårt att få en besparing genom att elda sporadiskt i en kamin. Särskilt med de förutsättningar du nämner (flvp + gv).

Mina förutsättningar komemr att vara flvp + gv i platta på mark. Detta ger ett mycket trögt system, om än bra i övrigt.

Ska man använda braskamin är enda chansen att köpa en med god värmelagring och långsam värmeavgivning. Sedan bör du elda regelbundet 1-2 ggr/dag under den kalla perioden. Detta för att golvvärmen och frvp ska hinna anpassa sin värmeavgivning efter den värme som kaminen alstrar. Eldar du endast då lusten faller på/sporadiskt får du förmodligen för varmt och sedan måste elpatronen gå in för att öka golvvärmen då värmen ifrån kaminen upphör, vilket inte ger någon besparing.

Jag har inte byggt mitt hus ännu och funderar en hel del på detta. Det jag är inne på nu är en pelletskamin som går kontinuerligt under vintern. Då kan hela systemet anpassa sig efter denna värmekälla som alltid går efter termostat. Mina planer är då att ställa in kurvorna på frlvp så man har lagom temperatur på ca 20 grader, och sedan köra pelletskaminen på 21-22 grader och låte den gå så.

Om detta blir lyckat eller ej återstår att se. Krasst ekonomiskt lönar det sig knappast på många år, då investeringen är dyr för kamin, skorsten och montering. Sedan är ju inte bränslet gratis heller. Men vill man ha lite mys med kamin och vill ha det enkelt och slippa ved kan det kanske kännas rätt ok ändå. Det blir spännnande och se om det ger någon besparing alls på den totala energikostnaden.
 
klein skrev:
Hej

Kan man överhuvdtaget tjäna ngt på att elda med kamin om man inte använder sig av en innegivare (gv + flvp) ? Jag antar att gv-vattnet inte tappar så mycket i temp när man eldar i kaminen men är det ngt som märks i förbrukning överhuvudtaget ? Om man å andra sidan kör med innegivare så kan man komma i ett läge då inte pumpen orkar värma gv-vattnet när man slutat elda och då får el-patronen gå in istället. Är det kanske så att skall man tjäna ngt på att använda kamin så måste man elda kontinuerligt så att det alltid finns ett tillskott av värme från kaminen.

/Klein

om du har inne givare som kompliment till utegivaren så får du inte elpatrons drift i onödan.
om du har termostater till till radiatorsystemet så får du alla gånger onödig elpatrons drift.
vist får man liten besparing även utan inne givare, men du får inte behagligt inomhusklimat Du får kraftig övervärme innan värmen regleras ned. Men jag tror att vissa frånluftsvärmepumpar klarar dett hyvsat uten inne givare, då dom mäter luft tempraturen. men en inne givare bör man ha om man eldar för att spara energi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.