Du ska anmäla ändring av eldstad till din kommun eftersom du byter bränsle. I ditt fall misstänker jag att det leder till att du måste ha en godkänd cistern.

Tekniskt sett är det ju bara att skruva på en oljebrännare, ställa in den och köra. Har för mig att rökgastempen ska vara över 135 grader på olja men är lite osäker på rak arm.
 
tommib tommib skrev:
För att du skulle sluppit tips om att köra med elpatron istället.

Det är många som frågar allt möjligt på nätet och utan förkunskap om frågeställarens nivå är det svårt att veta om man tänkt på alternativa lösningar. Din fråga, utan den informationen, är lite som att fråga hur man bäst byter från fiber till uppringd internetanslutning.
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska anmäla ändring av eldstad till din kommun eftersom du byter bränsle. I ditt fall misstänker jag att det leder till att du måste ha en godkänd cistern.

Tekniskt sett är det ju bara att skruva på en oljebrännare, ställa in den och köra. Har för mig att rökgastempen ska vara över 135 grader på olja men är lite osäker på rak arm.
Ok, tack för det :)

Blir lite problem eftersom jag inte kommer att lägga pengar på en ny cistern då den endå ska ut om några månader..
 
Man undrar lite hur tråden hade utvecklats om följande relevanta information hade funnits med i trådstarten:
1. Frågan gäller bara en lösning fram till våren
2. Oljan är (nästan) gratis
3. Bytet till olja får inte medföra några installationskostnader
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Man undrar lite hur tråden hade utvecklats om följande relevanta information hade funnits med i trådstarten:
1. Frågan gäller bara en lösning fram till våren
2. Oljan är (nästan) gratis
3. Bytet till olja får inte medföra några installationskostnader
Har jag frågat efter ett råd om vad jag ska använda?
 
J Jocke_g skrev:
Har jag frågat efter ett råd om vad jag ska använda?

"så funderar jag på att sätta in en oljebrännare tillfälligt..
Vad bör, ska man göra innan??"
Det man ska göra innan man sätter in oljebrännare är att undersöka om det finns smartare alternativ. Var det tillräckligt bra svar på din ursprungliga fråga?
 
Z Zlade skrev:
Det man ska göra innan man sätter in oljebrännare är att undersöka om det finns smartare alternativ. Var det tillräckligt bra svar på din ursprungliga fråga?
Ja tack, en luft vatten ska in längre fram..
Men just nu tänkte jag inte klabba med detta pga vädret.
Utan min tanken var att köra på olja då jag fick ca en halv kubik av mina föräldrar..
 
J Jocke_g skrev:
Ja tack, en luft vatten ska in längre fram..
Men just nu tänkte jag inte klabba med detta pga vädret.
Utan min tanken var att köra på olja då jag fick ca en halv kubik av mina föräldrar..
Ok. Har samma lösning i mitt hus med luft/vatten + vedpanna. Det funkar bra och stödeldar på vintern för att hålla nere elräkningar då jag har tillgång till gratis ved (om jag hugger den själv).

När du startar nästa tråd så tycker jag du ska lägga några minuter till och skriva upp förutsättningarna i trådstarten. Detta gör att du inte få svar som du inte vill ha och de som svarar (och läser) slipper bli irriterade på dig för att du framstår som dryg mot de som försöker ge konstruktiva svar och lösningar utifrån den information som finns.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Ok. Har samma lösning i mitt hus med luft/vatten + vedpanna. Det funkar bra och stödeldar på vintern för att hålla nere elräkningar då jag har tillgång till gratis ved (om jag hugger den själv).

När du startar nästa tråd så tycker jag du ska lägga några minuter till och skriva upp förutsättningarna i trådstarten. Detta gör att du inte få svar som du inte vill ha och de som svarar (och läser) slipper bli irriterade på dig för att du framstår som dryg mot de som försöker ge konstruktiva svar och lösningar utifrån den information som finns.
Sant, men jag tyckte det var ganska solklart när jag i slutetskrev (så funderar jag på att sätta in en oljebrännare tillfälligt..
Vad bör, ska man göra innan??)
 
Jag skulle påstå att det inte ens är i närheten av att vara värt besväret att installera en oljebrännare när du bara fått en halv kubik olja.

Sälj oljan på blocket och lägg de pengarna på den elpatron du redan har i pannan är mitt råd.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
500 liter olja innehåller 5000kWh energi. Med en verkningsgrad på 85% på din brännare så ger den 4250 kWh. Beroende vart du bor och avtal så kostar lika mycket energi från elnätet ca 4000-4500:-.
Är det värt att mecka med oljan för den summan under så begränsad tid?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.