huset jag köpte har förra ägaren eldat med ved och detta tar en ofantlig tid, tid jag inte har så funderar jag på att sätta in en oljebrännare tillfälligt..
Vad bör, ska man göra innan??
 
J Jocke_g skrev:
huset jag köpte har förra ägaren eldat med ved och detta tar en ofantlig tid, tid jag inte har så funderar jag på att sätta in en oljebrännare tillfälligt..
Vad bör, ska man göra innan??
Vinna på lotto! Ursäkta, men du la upp den på volley.

Skämt å sido. En oljebrännare kräver godkänd cistern, påfyllingsarmatur, ev. modifiering av rökkanalen och övrig kringutrustning. Kör på en elpatron om det bara är tillfälligt.
 
Fundera på om det inte blir billigare att sätta in elpatron istället. När vi hade oljepanna visade det sig vara billigare att köra elpatronen än elda olja. Helt enkelt mer värme per krona.
 
Skall det vara en tillfällig lösning så är ju det viktiga att inte lägga för mycket pengar och jobb på det hela. Och om du överväger olja så förutsätter jag nästan att det är en tillfällig lösning. Oljepannor och vedpannor är inte så lika varandra. Jag misstänker att det kan försämra verkningsgraden en del att sätta en oljebrännare i en vedpanna. Skorstenen borde inte vara ett problem. För den tillfälliga driften kan det gå att mata den från en dunk eller ett oljefat. Du får fylla ofta och kan inte beställa hem på vanligt vis men du slipper ordna en riktig tank.

Och som andra redan varit inne på. Överväg om du kan använda elpatron i stället. Det kräver mindre underhåll och blir sannolikt både enklare att installera och billigare i drift.
 
tommib
Överväg att sätta in en elpanna + vvb om det inte går att installera elpatron i vedpannan.
Olja känns som en extremt krånglig och olämplig tillfällig lösning om det inte är så att du inte kan få fram en tillräcklig elmatning för att värma huset med det.

Hur lång tid är tillfälligt? Vad är planen framöver?

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
S
Tillfällig lösning , det säljs beg EL-pannor och VVB på blocket , beror även på som dom säger , hur stor panna du kan vara i behov av , det är stort ?
9 KW 16 amp brukar räcka länge från Gävle och neråt
 
Tanken var att köra på olja fram till vårkanten sen under sommaren ska pannan endå bytas ut..
Pannan är en CTC V-20 en såkallad kombipanna och den ska ju klara det,
Skorstenen är en ”färdig” Landy Royal..

Så sätt borde det inte vara några problem..

Har en Bentone BEO10V som behöver ställas in, max effekt på V-20 pannan på olja är 20kW..
 
S
Nu kom det fram sort och modell på pannan
Kan ha fel enligt nedan , men då är det en udda leverans från CTC , ingen patron i den
Annars så har den pannan har enligt manualen EL-patron i sig , klar och färdig att koppla
in enligt EL-schemat
Om det är en säkring till den nu , så ska det fram en ny grupp 3X16 amp
Eller har EL-patron sagt upp sig för den förre ägaren
Så det med att fixa med olja är nog lite överkurs
 
S skutten11 skrev:
Nu kom det fram sort och modell på pannan
Kan ha fel enligt nedan , men då är det en udda leverans från CTC , ingen patron i den
Annars så har den pannan har enligt manualen EL-patron i sig , klar och färdig att koppla
in enligt EL-schemat
Om det är en säkring till den nu , så ska det fram en ny grupp 3X16 amp
Eller har EL-patron sagt upp sig för den förre ägaren
Så det med att fixa med olja är nog lite överkurs
Nä, pannan är utrustad med elpatron.. har kört på den..
Men nu var inte frågan om elpatronen utan om att köra med oljebrännare..
Det kan omöjligt att oljedriften är dyrare än el om oljan är gratis...
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Det blir en annan femma då :)
 
tommib
J Jocke_g skrev:
Nä, pannan är utrustad med elpatron.. har kört på den..
Men nu var inte frågan om elpatronen utan om att köra med oljebrännare..
Det kan omöjligt att oljedriften är dyrare än el om oljan är gratis...
Då var det en förutsättning som hade varit bra att nämna ;)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då var det en förutsättning som hade varit bra att nämna ;)
ok? för att...
 
tommib
För att du skulle sluppit tips om att köra med elpatron istället.

Det är många som frågar allt möjligt på nätet och utan förkunskap om frågeställarens nivå är det svårt att veta om man tänkt på alternativa lösningar. Din fråga, utan den informationen, är lite som att fråga hur man bäst byter från fiber till uppringd internetanslutning.
 
S skutten11 skrev:
Det blir en annan femma då :)
japp, kan man säga..

åter till frågan som sagt vad bör man iakta innan driftsättning av oljebrännare?
 
tommib tommib skrev:
För att du skulle sluppit tips om att köra med elpatron istället.

Det är många som frågar allt möjligt på nätet och utan förkunskap om frågeställarens nivå är det svårt att veta om man tänkt på alternativa lösningar. Din fråga, utan den informationen, är lite som att fråga hur man bäst byter från fiber till uppringd internetanslutning.
Jag har inte frågat om jag ska värma med el eller olja..
Jag undrade vad man ska, bör göra innan man drar igång en oljebrännare i en panna som det eldats med ved.

Om du läst tråden från början så hade du sett det.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.