Det en ska komma ihåg är att även en växelriktare/inverter kostar en slant. Speciellt om man ska ha en av lite bättre kvalité med ren sinus och verkningsgrad över 90%. Det mesta som du behöver finns ju som 12v-produkter tack vare husvagns- och båtmänniskorna, dessutom är ju ofta finelektronik som TV-apparater och mobiltelefoner redan drivna på likström vilket innebär att du åtminstone teoretisk borde kunna undvika förluster när du inte behöver omvandla växelström. Och annars är det ju bara att ha en liten inverter till hårtorkar osv. Det jag kan tycka är lite knepigt är kylskåpet där 12v produkterna verkar ligga en bra bit över 220voltarna i pris. Kanske enklast är att bara sätta en liten inverter vid kylskåpet eller koppla in den på 220 nät om du skulle dra det. Det viktigaste är väl hursom att det drar lite, med din batteribank har du 85 Ah innan de är nere på hälften, det ger 1020 Wh. Om ett kylskåp drar 150 KWh per år blir det ju 410 Wh om dagen vilket innebär att dåligt väder ett par dagar kan suga ur kraften ur batteribanken om kylskåpet står på.

Som tidigare påpekats behövs det grövre kablar för 12v, du kan hitta kalkylatorer och tabeller för spänningsfall lite varstans på nätet. Problemet som jag hade var att vanligt elmaterial är ganska svårt att hitta för kablar 6mm och uppåt. Classe har grova sockerbitar, men jag tyckte det kändes lite otympligt. Så jag skulle nog låta bli att "fuldra" 12v i 220v, risken blir ju snarare att du fuldrar 220v för att det ska anpassas till 12v. Om du däremot lyckas hålla dig under 10A (vad har du för regulator?) så kan du ju dra sladdarna själv.
 
Att tänka på är att 12 V "maskiner" i allmänhet kostar mycket mer än motsvarande 230V så kostnaden för en inverter tar du igen på en gång.
Och varför blanda???? det finns väl ingen fördel med 12 V och angående "fuldragning" läs #2
 
Tack för fortsatt bra input!

Min personliga stora fördelar med ett 12V-nät är:
1. vi har en kultur i släkten att "stänga av strömmen (nätströmmen)" när vi lämnar regionen för säsongen (flera månader). Jag är dock i detta fall intresserad av att ha en internetrouter+modem igång och övervakningskamera då vi tidigare i år hade vårt första inbrottsförsök någonsin. Ett 12V-nät som alltid är på ger denna möjlighet då alla inblandade enheter går på lågsspänning.
2. om jag nu har ett 12V-nät kan jag lämna utebelysning på (med timer/ljus sensor/rörelsesensor), utan förluster för inverter, för att ge ett sken av närvaro under de perioder vi inte är på plats och belysning till övervakningskamera.
3. förlusterna - känns konceptuellt fel att göra om lagrad 12V till 230V växelspänning och sen direkt in i någon trafo ner till 12V el. 5V likström igen. Det är ju förlusterna i båda konverteringarna.
4. surret - att lämna en inverter på jämnt ger ett trist surr som iofs går att bygga bort i någon ventilerad låda.
5. viloströmmen i invertern - mellan 5-20W som är på jämnt även utan belastning.
Jag har köpt en enklare 1000W trappstegsinverter för tillfället då priset 5tkr-20tkr för en bättre sinusinverter hittills avskräckt.
6. Jag bygger för nuet men vill ha en framtid om 5-20 år då nästa generation eller annan ägare kanske vill ha nätanslutning i tankarna så att jag inte gör alla fel.

Jag börjar landa i denna lösning:
LED-belysning och "segelbåts-TV" på 12V-slingan och troligen kylskåp på 230V-slingan (nyttjas under den soliga sommaren).

På kabelfronten bör nog svart/röd dras för 12V-slingan och sen vanlig brun/blå/gulgrön för 230V-slingan.

En följdfråga på det - hur bör man göra med jordning i off-grid-lösningar? Var bör man koppla jordkabelstammen på 230V-nätet?
 
För att slippa fula husvagnsarmaturer kan ett tips vara att köpa vanliga 230 armaturer med icke utbytbara led-lampor, har konstaterat när jag monterat sådana att de ofta en en trafo i sig på antingen 12v eller 24v och tänkt på möjligheten att köra direkt på klenspänning, finns rätt mycket att välja på nuförtiden. (tex pino bör kunna köras direkt från 24v nät då den verkar gå på konstant spänning, sen har en hel del en konstantströmstransformator vilken iofs går att byta ut mot en enklare konstantströmkälla som matas från klenspänning)
 
Behovet att köra router etc, kan möjligen motivera ett 12V-nät, men jag skulle nog räkna på omvandlingsförlusterna först och sätta dem i relation till hur mycket energi som finns tillgänglig.

Beträffande 230V-nätet så bör man göra ett riktigt jordtag, annars har skyddsjorden och jordfelsbrytaren ingen, eller dålig, funktion. Att försöka göra ett 230V-nät som är helt isolerat från jord är dömt att misslyckas.
 
Lite feedback på det.

erik-off-grid skrev:
1. vi har en kultur i släkten att "stänga av strömmen (nätströmmen)" när vi lämnar regionen för säsongen (flera månader). Jag är dock i detta fall intresserad av att ha en internetrouter+modem igång och övervakningskamera då vi tidigare i år hade vårt första inbrottsförsök någonsin. Ett 12V-nät som alltid är på ger denna möjlighet då alla inblandade enheter går på lågsspänning.
Om du sätter routern på en egen säkring så löser du det problemet.

erik-off-grid skrev:
2. om jag nu har ett 12V-nät kan jag lämna utebelysning på (med timer/ljus sensor/rörelsesensor), utan förluster för inverter, för att ge ett sken av närvaro under de perioder vi inte är på plats och belysning till övervakningskamera.
erik-off-grid skrev:
3. förlusterna - känns konceptuellt fel att göra om lagrad 12V till 230V växelspänning och sen direkt in i någon trafo ner till 12V el. 5V likström igen. Det är ju förlusterna i båda konverteringarna.
Varför bryr du dig om förlusterna? Det som är viktigt är väl systemets investeringskostnad, flexibilitet, driftkostnad och användbarhet? Om du har 1250W solpaneler och en inverter med 80% verkningsgrad får du ut lika hög effekt på 230V som 1000W solpanel på 12V. Räkna ihop hela systemkonstnaden för jämförbara system (solpaneler, batterier, inverter, utrustning) istället för att fokusera på delar av systemet. Du behöver kanske inte köpa en bra inverter - det kanske är billigare att öka batteribankens storlek och solpanelytan för att kompensera istället?

En inverter behöver inte vara tokdyr. Här är en på 1,7 kW för 2500 kr med 85%-90% verkningsgrad.

erik-off-grid skrev:
4. surret - att lämna en inverter på jämnt ger ett trist surr som iofs går att bygga bort i någon ventilerad låda.
Sant. Invertersurr är en minuspost vad gäller komforten i 230V-lösningen.

erik-off-grid skrev:
5. viloströmmen i invertern - mellan 5-20W som är på jämnt även utan belastning.
Jag har köpt en enklare 1000W trappstegsinverter för tillfället då priset 5tkr-20tkr för en bättre sinusinverter hittills avskräckt.
Sant, det blir en urladdning av batteriet då det inte används. Kan vara en direkt nackdel under perioder med dåligt väder. 20W under 1 dygn blir knappt 2Ah 12v batterikapacitet. Men återigen är det framförallt en fråga om interna förluster. Kanske billigare att utöka kapaciteten? Vad kostar en 100 Ah fritidsbatteri? 1400 kr på biltema. Lägger du på 20 Ah kapacitet till din pool (marginalkostnad 300 kr) så har du täckt upp nästan två veckors förluster i invertern, räknat på sämsta värdet (20W).


erik-off-grid skrev:
6. Jag bygger för nuet men vill ha en framtid om 5-20 år då nästa generation eller annan ägare kanske vill ha nätanslutning i tankarna så att jag inte gör alla fel.
Vilket talar för en ren 230V lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bkteam
  • Laddar…
pelpet skrev:
Sant, det blir en urladdning av batteriet då det inte används. Kan vara en direkt nackdel under perioder med dåligt väder. 20W under 1 dygn blir knappt 2Ah 12v batterikapacitet. Men återigen är det framförallt en fråga om interna förluster. Kanske billigare att utöka kapaciteten? Vad kostar en 100 Ah fritidsbatteri? 1400 kr på biltema. Lägger du på 20 Ah kapacitet till din pool (marginalkostnad 300 kr) så har du täckt upp nästan två veckors förluster i invertern, räknat på sämsta värdet (20W).
Du får bakläxa på beräkningen. 20W innebär 1,7 A vid 12 V. På 24 timmar blir det 40 ah. 100 Ah-batteriet är dött efter 2,5 dygn tomgång. Jag tror inte att en inverter drar så mycket som 20W i tomgång, men batterikapaciteten är så begränsande att allt som står på för jämnan är av ondo. Jag har en 600W växelriktare som drar c:a 0,7 A eller 8,4 W i tomgång. Den skulle tömma ett 100 Ah batteri på 6 dygn. Dessutom får blybatterier en dålig livslängd om man tömmer dem helt.

Skall det vara ett kylskåp med i bilden så kommer det att dra så mycket att man i alla fall behöver hög kapacitet på anläggningen, men för belysningsändamål finns det klara fördelar med att låta allt vara 12V.
 
Vad gäller kylskåp så finns det husvagnsmodeller som går på 12V, 230V och dessutom gasol.

Jag skulle nog funderat på gasoldrift, åtmistone som komplement om det är brist på el under vissa perioder, exvis hösten.
 
Nackdelen med ett skåp som man kan köra på gasol är att ska man köra det på el så drar det mycket mer el än ett lika stort kompressor drivet kylskåp.
 
Avemo skrev:
Du får bakläxa på beräkningen. 20W innebär 1,7 A vid 12 V. På 24 timmar blir det 40 ah. 100 Ah-batteriet är dött efter 2,5 dygn tomgång. Jag tror inte att en inverter drar så mycket som 20W i tomgång, men batterikapaciteten är så begränsande att allt som står på för jämnan är av ondo. Jag har en 600W växelriktare som drar c:a 0,7 A eller 8,4 W i tomgång. Den skulle tömma ett 100 Ah batteri på 6 dygn. Dessutom får blybatterier en dålig livslängd om man tömmer dem helt.

Skall det vara ett kylskåp med i bilden så kommer det att dra så mycket att man i alla fall behöver hög kapacitet på anläggningen, men för belysningsändamål finns det klara fördelar med att låta allt vara 12V.
Korrekt, jag räknade med arslet och glömde att det är 24 timmar per dygn. Då är det nog vettigt att ha ett 12v system för sånt som är på när man inte är där.
 
Tack för alla tips och resonemang tidigare!

Här kommer en uppdatering från verkligheten. Åren går men framsteg görs också.

Huset finns! Det har fått innerväggar, möbler, golv, tapeter mm. och fungerar som "sovhus" med belysning och tv och separerat torrdass så här långt. Men resan fortsätter och målet är att det ska bli fullt fungerande fritidshus framåt.

Det blev en mixad lösning för el... Men i huvudsak 12 volt. Det blev svart-röda twin-kablar från Biltema. Stammarna på 2x2,5mm och lite 2x1,5mm ut mot lampor och så, allt i VP-rör och flexslang i väggarna. Så om någon vill starkströmskonvertera huset i framtiden så måste de dra om kablarna och byta uttagen.

Det blev snygga infällda 12-voltsuttag i huset och jag har använt många starkströms ljusarmaturer och klippt av kontakten för att sätta på den speciella kontakten med en stor och en liten kontaktpinne på. Dessa typer:
https://www.clasohlson.com/se/Stickpropp-12-48-V/22-637 och
https://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-12-48-V/32-636

På Ebay och Amazon har jag lyckats köpa led-lampor med E14 och E27-sockel men för 12 volt (!) så jag har inte varit begränsad till båt/husvagnsarmaturer. Detta är ett tips till alla som kör off-grid.
Samma sak med moderna rörformade utomhus/fasadlampor, hittade GU10-ledlampor för 12 volt som jag kopplade in i starkströmsarmaturerna. Snyggt!
Detta utbud var extremt begränsat i Sverige för 3-4 år sedan men kommer nu mer och mer t ex här: https://palyset.se/c/ljuskallor/e14-e27-gu10-12v-dc?sc_lang=sv-SE

12-volts TV på 26 tum med inbyggd digitalbox och inbyggd DVD (från båtaffären) blev det oxå. Drar ca 2,5A.

Till 230-voltsslingan köpte jag en fin inverter från Ebay i Tyskland, sinuskurva och 1500W, peak på 3000W. Har dammsugit huset med min omoderna 1400Watts dammsugare utan problem. Men någonstans i bakhuvudet så är jag ändå medveten om att det går över 100A(!!!) på de tjocka och korta 12-voltskablarna mellan batterierna och invertern.
Invertern kan rekommenderas, bara ca 1500kr!!
https://www.ebay.de/itm/Reiner-Sinu...252089?hash=item5d79131479:g:-a8AAOSwnDZT9Kuz
Skulle jag köpa en idag så skulle det nog bli denna, med ännu mer effekt och en infopanel:
https://www.ebay.de/itm/Spannungswa...468651?hash=item28077f33ab:g:1X4AAOSwmRBalReR

Så ni som tidigare oroade er för hårtork kan vara lugna, det funkar nu finfint tack vare denna grymma inverter. Och vid låga effektuttag är den i princip tyst, tar man ut mer så startar fläktarna (typ två datorfläktar) och det surrar lite mer. "Elcentralen" och invertern sitter ute i en bod så fritidshuset är helt tyst.

Total elkapacitet finns fortfarande i överflöd på sommarhalvåret, men ännu finns inte de mer eltörstiga boendefunktioner på plats. Hittills ca 4000Ah in och 1800Ah ut. 0 kr i elräkning, 0 kr i elskatter, 0 kr i moms, 0 kr i nätavgift och 0kr anslutningsavgift.
Har i dagsläge bara två solpaneler, en regulator och 2x80Ah batterier, detta har jag tänkt bygga ut men först när jag får en indikation på att det behövs mer laddning alternativ mer sparande... Det är samma batterier som driver 12-voltsslingan och invertern. Vid en eventuell utbyggnad framåt så kanske systemet får splittas upp så att några solpaneler driver en krets med batterier som driver 12-voltsslingan och sen några paneler med egna batterier som driver 230-voltsslingan. Men det beror helt på frågorn nedan om t ex kylskåp.
På sommaren har jag lämnat alla lampor på i veckor som experiment och det funkar löjligt bra. Laddar alla mina Ryobi-maskiner i detta hus, skön känsla att sen köra dem då de laddats gratis. Vinkelkap, cirkelsåg, elmotorsåg etc inga problem bara man håller sig upp till 1500W.

Och skulle jag börja från noll igen så skulle det nog varit smartare att drifta 230-voltsslingan med en 24 volts-slinga och en 24-volts inverter för att få ner strömstyrkan och få möjlighet till en ännu större inverter. Men men man lär sig.

Bygger nu kök från Ikea och där blir det med en liten glas-gasolhäll från Ikea - "Möjlig":
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00237149/

Sen så finns väl ett par utmaningar kvar framåt...!
Kylskåp - viktigaste nästa steg.
Ugn
Värme
Varmvatten

När det gäller kylskåp så finns väl ett par spår.
1. Kör det på invertern, köp ett vanligt energisnålt kylskåp med liten frysdel. Här anger ju bara tillverkarna kWh/år... varför vägrar alla tillverkare att skriva hur många Watt kylskåpet drar.... suck!
Om ett kylskåp slukar säg 130kWh/år hur många watt kan man då förvänta sig att det drar... 150-200W...? Hur mycket kör ett kylskåp per dygn..? 50% av dygnet på och 50% av...? Eller..?
Kanske något i denna storlek: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60334963/
2. Ett båtkylskåp som är för 12 volt, ofta bara halv storlek och de lite större kostar typ 10tkr.... men de är energisnåla och ger inga konverteringsförluster. Kanske detta, 80 liter, 48 Watt.
https://www.seasea.se/kylskåp-coolmatic-crx-80
3. Köp något fulkylskåp från Biltema för att testa lite och lära sig. T ex detta som kan gå både på 12 volt och på 230 volt. När det går på 230 volt så är termostaten inkopplad, när man kör 12 volt så är den inte det.... varför byggde kineserna så... suck! Antar då att i 12 voltsdrift så kör den all-in...dygnet runt...
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Kok-och-hushall/Kylskap-12-V230-V-2000022945/

Har någon ett tips om timers för 12 volt. Har ju en liten tanke om att köra kylskåpet mest på dagtid när solen skiner och typ stänga av t ex 23-05. Någon som har erfarenheter av detta? Om kylskåpet går på dagtid så direktdrivs det ju i huvudsak av solpanelerna utan en större inblandning av batterierna, men om det går dygnet runt så töms (delvis) batterierna varje natt och slits ut snabbare - antar jag... Eller ska man satsa på ett omvänt skymningsrelä kanske. Bra kylning kring midsommar då och sämre i augustimörkret...

Ugn... behöver man det... jo det vore nog vackert om det gick att tänka in någon gång framåt.
1. Ugn på gasolhällen... 359 spänn! Dock med sina uppenbara begränsningar...
http://www.holidayfritid.se/product.html/omnia-fritidsugn?category_id=240
2. Ugnslåda på grillen ute. Dock med sina uppenbara begränsningar...
3. Fin-gasolugn typ 5000kr... https://www.sunwind.se/product/show/?id=395&Gasolugn-för-inbyggnad-Chef,-svart kräver dock 230 volt för start... eller egen inverter från 12 volt...intressant val!
4. Ugn på starkström... gillar inte dessa kWh/år siffror, att det ska vara så svårt att skriva hur många watt vitvaror kräver! En enklare från ikea https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152196/ 10A säkring krävs på 230volt, gissar därför uppåt 2300Watt, kräver en ännu tyngre inverter... känns orimligt. Kanske med en 24-voltskrets och 24-volts-inverter... men då måste mycket byggas om och ny inverter köpas in. Dock väldigt smidig användning och gratis drift jämfört med gasolalternativet.

Värme - har kört en gasolvärmare när jag är på plats vintertid och bygger.
Denna har funkat mycket bra:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-430045/
Men gasolvärmaren är ingen hållbar lösning för boende. Som byggvärme funkar det toppen, fullt flås i 30 minuter sen varmt i huset hela byggdagen. Fortfarande kvar på första gasolflaskan...
1. Vedkamin kommer det att bli
2. Solfångare kommer det att bli. Jag är fullt medveten om att det inte ger något på vintern. Men vår-försommar, sen-sommar-höst tror jag det funkar bra.
Typ något sånt här:
https://www.solarventi.se/produkt/sv7-luft-op-til-50m²/
x. ser inga andra alternativ, el-radiatorer är ju inte att tänka på. Huset är ju ett sommarställe så det är sommarhalvåret som är intressant. Det är dock välisolerat och med bra fönster.

Varmvatten - känns lyxigt avlägset men bör ju ändå tänkas in för ett vettigt semesterboende och trevligare diskmöjlighet. Huset har inget badrum och ingen dusch, det är havet som gäller. Därav bara disk.
1. värm en panna på gasolspisen....
2. en varmvattenslinga upp till en solfångare på taket som sen direkt ansluts till varmvattnet. Kommer bara finns en kran i huset, kökskranen. Kallt direkt inkopplat och varmt kopplas in med en solvärmefångare emellan. T ex något från pool-branschen typ denna:
https://www.vidaxl.se/e/87184755095...tm_campaign=campaign&utm_content=Hem_tradgard
3. man skulle väl kunna tänka sig någon gasolvarmvattenvariant.
4. eller en enklare varmvattenberedare, men de är på 1500watt och man vet ju inte när de kör och när den kör så tar den all effekt ur befintlig inverter. Typ dessa: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Varmvattenberedare-2000038416/

Alla härliga tips mottages tacksamt!

Kampen för färdigställande fortsätter, och lite kul är det också! :)

/Erik
 
  • Gilla
Ren och 3 till
  • Laddar…
Finns gasoldrivna genomströmnings duschar ex som denna, borde ju även kunna kopplas via en kran.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-434463/

Finns säkert betydligt billigare på ebay.

Sen gällande kylen så finns det möjlighet ,iallafall på båtar, att koppla kylen via solcellsregulatorns lågspännings brytare så du aldrig kör slut på batterierna så pass mkt så de tar skada. En stängd modern 12 kompressorkyl tar mkt lite ström.
 
Redigerat:
Redigerat:
Kul att du vill ha ett off-grid hus. Förstår precis varför du inte vill sätta koddarna i skruvstädet med nätavgifter och annat som elbolagen tillhandahåller.

Det alla glömmer att ta med i beräkningen är förändringen av ens sätt att förbruka el. Är det solceller som står för strömmen står inga grejer på i onödan. Halvering av förbrukningen är lågt räknat.

vad gäller värmare...
Sprakare och andra liknande agg som Webasto eller det som @BSV81 länkade till går dåligt att köra kontinuerligt. Ett elände att sota. Dessutom drar de ström och låter (fläktar, glödstift) vilket inte är kul när du vill använda värmen. Troligen när solstrålningen är dålig.

Titta på en reflexkamin. Drar ingen ström alls. Finns med vattenslinga, men då behövs en cirkulationspump och strömlösheten går förlorad. Glimruta för mysljus. Går att köra så den ger ca en Kw för runt 4 liter diesel per dygn.

T ex Glembring. Den finns att se på Stockholms Skepps och Byggnadsvård http://www.stockholmsskeppshandel.com/. Silas som äger butiken är nästan blind och har av begripliga skäl svårt att uppdatera sin hemsida. Jag var inne där i går och såg kaminerna i ett hörn.

Mvh Findus
 
E erik-off-grid skrev:
När det gäller kylskåp så finns väl ett par spår.
1. Kör det på invertern, köp ett vanligt energisnålt kylskåp med liten frysdel. Här anger ju bara tillverkarna kWh/år... varför vägrar alla tillverkare att skriva hur många Watt kylskåpet drar.... suck!
Om ett kylskåp slukar säg 130kWh/år hur många watt kan man då förvänta sig att det drar... 150-200W...? Hur mycket kör ett kylskåp per dygn..? 50% av dygnet på och 50% av...? Eller..?
Kanske något i denna storlek: [länk]
2. Ett båtkylskåp som är för 12 volt, ofta bara halv storlek och de lite större kostar typ 10tkr.... men de är energisnåla och ger inga konverteringsförluster. Kanske detta, 80 liter, 48 Watt.
[länk]
3. Köp något fulkylskåp från Biltema för att testa lite och lära sig. T ex detta som kan gå både på 12 volt och på 230 volt. När det går på 230 volt så är termostaten inkopplad, när man kör 12 volt så är den inte det.... varför byggde kineserna så... suck! Antar då att i 12 voltsdrift så kör den all-in...dygnet runt...
[länk]
Vad gäller kylskåp så vet vi ju lite från båtvärlden! 2x80W paneler samt dubbla batterier "räcker" definitivt för en kylbox med kompressor i svenskt sommarklimat. Det om man kör det dygnet runt. Om man kör det bara under soliga timmar så definitivt, men temperaturen ökar ganska mycket under natten, så det är inte för långtidsförvaring.

Frågan om vad ett kylskåp drar när det går, den kan du ju enkelt svara på genom att mäta på ditt vanliga kylskåp som du har hemma. Tänk dock på startströmmen om du går via inverter. Den måste klara det.

Två påpekanden dock. Kylbox, alltså med luckan på toppen drar mindre ström, jmf med dörr. Om det gör så mycket att det spelar någon roll, det är en bra fråga.

Och du missar ett allternativ, och det är att bygga själv. I båttillbehörsaffärerna så hittar du lösa kylaggregat för 12V, som är tänkta för den som bygger sitt eget kylskåp i ett stuvfack eller dylikt. Fördelen med det är att du kan isolera bättre än man gör från fabrik, samt styra volym osv. som du vill. Här är exv. ett aggregat från Danfoss som drar 35W (märkeffekt) för 5000:- för 100L volym. Varför inte bygga in i ett snyggt köksskåp?

P.S. Ditt biltemakylskåp vill du inte ha. Det drivs med peltierelement, inte kompressor, och är därför extremt oströmsnålt. Det är för exv. bil eller dylikt där strömmen kommer från en motor som ändå måste gå, och så kopplar man om till "landström" när man kommit fram. De lämpar sig inte för solpanelsdrift.

Om du vill ha 230V och 12V samtidigt så kolla istället på de boxar som görs för båtar osv. De har kompressor, och drar betydligt mindre ström.

Sedan så finns det ju gasolkylskåp, men jag har ingen kunskap eller direkt erfarenhet av dem. Så där får någon annan fylla i.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.