Tjena!

Jag är på jakt efter FLEXIBATTS 95MM med måtten 1170x580x95 mm (har sett andra med exempelvis höjden 965 mm och lägre men jag behöver minst höjden 1000mm).

Vid den lokala byggfirman där jag bor så går det bara att beställa denna vara till butiken men då kan en "anskaffningskostnad" tillkomma och jag vet inte hur mycket den ligger på.

Jag skulle helst vilja bara kunna beställa hem det hemkört till lägenheten istället för att behöva åka och hämta det vid någon butik (saknar både bil & körkort).

Finns det möjligheter att beställa det från exempelvis Danmark eller Norge och få det hemkört av DHL? Tillkommer tull och liknande pga. privatimport?

Tack för svar på förhand! / NN.
 
Tull/privatimport finns inte inom EU. Moms betalar man i det landet man handlar ifrån.
 
useless useless skrev:
Tull/privatimport finns inte inom EU. Moms betalar man i det landet man handlar ifrån.
Aha, vet du någon bra leverantör inom Norden som har just Flexibatts 95mm och som erbjuder hemkörning inom Sverige?
 
Grejen med isolering är att det är väldigt skrymmande, samt inte världens marginalprodukt. Man säljer på volym helt enkelt.

Har jobbat på Bygghandel i 8 år så vet själv.

Fraktfritt brukade vara bil + släp till oss. Då var vi ändå en stor koncern med riktigt bra avtal. (40+ anläggningar)

Enstaka pall brukade hamna på 1500-2000kr i frakt. Sedan tillkom utkörning med lastbil.

Flexibatts från Rockwool är ju lite av en standardprodukt så det är nog bara helpall som gäller.

Nu vet jag ju inte vad du ska göra men ska du isolera något så är det ju lättare att skära till den standarddimensionen de lagerför och stapla ovanpå varandra...
 
Tack för svaren!

Jag var nu hos materialåterförsäljare (vet ej om jag kan nämna företagsnamn pga. denna hemsida kanske har avtal med andra företag?) och gjorde en butikbeställning på 3st pkt (varje innehåller 4,07kvm). Får se hur mycket "anskaffningskostnaden" kommer att ligga på, förhoppningsvis inte mer än vanlig frakt.

Kommer att fixa träramar och trälim (för inomhusbruk) i samband med hämtningen av materialen som lär dyka upp nästa vecka i butiken. Jag ska bygga 95mm tjocka ljudabsorbenter till ett arbetsrum för att göra inspelat tal i videokurser mycket bättre kvalité (mindre reflektioner i ljudet).
 
Oj! Frakt på 1000 kr + 10% påslag på 681 kr pga. att 3pkt bryter en fylld pall. Ser dock att det är 26,3 mil till Umeå för mig att hämta det på plats.

Frågan är: blir det billigare att åka med bil 58,6 mil än att pröjsa priset ovan?
 
Det blir möjligen marginellt billigare och kostar en massa tid.
 
K
Har ni verkligen inte fler återförsäljare i norrland än att det ska köras 26 mil?

Körde själv fyra vändor med bil och släp för att hämta isoleringen till mitt husbygge men det var bara 2,5 mil...

Jag brukar räkna med att det kostar 20 kr/mil så om du ska köra mer än 50 mil tor så blir det ju dyrare än att få det skickat.

Varför ska du förresten ha flexibats? Är inte gullfiber/glasull bättre för ljudabsorbering?
 
K Kallebo skrev:
Har ni verkligen inte fler återförsäljare i norrland än att det ska köras 26 mil?

Körde själv fyra vändor med bil och släp för att hämta isoleringen till mitt husbygge men det var bara 2,5 mil...

Jag brukar räkna med att det kostar 20 kr/mil så om du ska köra mer än 50 mil tor så blir det ju dyrare än att få det skickat.

Varför ska du förresten ha flexibats? Är inte gullfiber/glasull bättre för ljudabsorbering?
Skräddarsydda ljudabsorbenter till ett 11,9kvm arbetsrum för att få färre reflektioner vid inspelat ljud till videokurser. Är tänkt att ställas bakom två bokhyllor genom att ta bort de fastspikade spånskivorna där.
 
Varför kan du inte köpa standardstorlek och kapa till?
 
useless useless skrev:
Varför kan du inte köpa standardstorlek och kapa till?
Vad menar du ska vara i "standardstorlek"? Färdiga ljudabsorbenter har jag inte råd med om det är det du menar.
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
K
Vi här i söder förstår nog inte hur illa det är i norrland och tänker att alla byggmarknader har vanliga isolerskivor och eftersom du måste köra 26 mil (det är som till Tyskland (mao vansinnigt långt, det är ju två länder bort) och då bor jag ändå inte allra längst ner i södra Sverige) måste det ju vara väldigt speciella skivor :)

Vet ju inte hur många bygghandlare ni har i norrland, men ser att det finns ett Beijers i Umeå, gå dit och se vad de har för skivor och köp tre paket av dessa är mitt råd.
 
N NorrlandsNorrlänning skrev:
Vad menar du ska vara i "standardstorlek"? Färdiga ljudabsorbenter har jag inte råd med om det är det du menar.
Jag menade mineralull i standardstorlek. Då slipper du tusen spänn i frakt eller åka 50 mil.
Som jag fattade det har du en lokal bygghandel, men ville ha flexibats i en udda storlek?
 
K
Flexibatts är väl alltid 580x1180 för att passa både mellan reglar och takstolar.

Trodde faktiskt att alla isolerskivor hade dessa mått. Isovers Uni-skivor har det också
 
Isover Uni 36 går också bra att använda om det är svårt att få tag på flexibatt. Dessa två har ungefär likvärdig inpedans (8-10000 rayl).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.