Tjena mitt första inlägg.

Vi ska göra en mindre tillbyggnad på vårt hus. Idag har vi en toalett utbyggnad och denna ska förstoras med ca 9m2. Tanken är att ta en del av toaletten och det ska bli ett nytt sovrum.

Den utbyggnaden är platta på mark och när jag läser om detta så kan det vara svårt att få ihop det med en ny platta. Därför funderar jag på att lägga träbjälklag istället.

Kanske till och med billigare med träbjälklag kontra platta? Ska även tilläggas att det är ganska sluttande tomt där den ska byggas.

Alla synpunkter tas emot med öppna armar.
 
Redigerat:
Det är inte svårt att bygga ihop två plattor. Man gjuter den nya separat, med en rörelsefog mellan. Problemet kan uppstå om underlaget är sådant att man kan förvänta sig att plattorna kommer att röra sig signifikant i förhållande till varandra, och du t ex vill lägga ett golv obrutet över plattorna.

Träbjälklag är i sig ingen grundkonstruktion. I så fall kommer det handla om en plintgrund eller krypgrund. Dessa har andra nackdelar. Det är sannolikt billigare än platta, ja.
 
Tack för ditt svar. Ja träbjälklag tänkte mer på både kryp och plint. Vårt stora problem är lutning på tomten. Tror att det blir ganska mycket att fylla om man kör platta. Också ganska säker på att det är berg en bit ner i marken.

Hur vi än gör så kommer en del av gamla plattan att vara i nya rummet och hur löser man då golvet? Flytande golvspån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.