Vi har fyllt ut vår tomt för att för att få en plan gräsmatta och vår bakisida är därför delvis täckt med gräsmatta och delvis med utfyllnadsjord/matjord. Jorden är packad i höstas med grävskopa.

Jag ska iväg ett par veckor och kommer inte få tid till att göra ett ordentligt underarbete utan kan i princip ta bort sten, kratta till marken och slänga ut lite frön. Tänker att jag kan när jag kommer hem topdressa och fylla ut håligheter etc och lägga på ytterliggare gräsfrön ca början av Maj.

Finns det ngn nackdel att göra så här?
 
S
Ingen , det med att slänga ut lite frön är nog lite överkurs , när du kommer hem se om ytan är lite torr
Då får du krafsa runt med krattan , luckra upp , sen köra med stroller ( en sån som använts för att sprida gräsfrö ) sedan krafsa med krattan igen , fröna ska myllas ner ,
Sen ska det plattas till så fröna kommer i riktig kontakt med jorden , efter det ska det vattnas ordentligt ,
det kan inte bli för mycket vatten
Så att göra det nu är lite för tidigt , fröna får inte frysa eller torka , du bör vara hemma , vänta tills det är plus dygnet runt
 
BirgitS
Gräsfrön gror inte förrän ytlagret i jorden är ca 10 grader så det är alldeles för tidigt att försöka så nu. Slänger man bara ut frön så blir det nog fågelmat i stället för grässtrån.
 
Ok tack för svar, blev inget denna gg utan tar allt när jag är hemma i Maj istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.