angående exp.kärl skall det sitta nära tanken eller mellan tank o laddomat eller mellan laddomat och panna eller spelar det mindre roll?
 
Har väl ingen större betydelse. Sätt det i returledningen från tanken till Laddomaten. Det är nog störst chans att du hittar något ställe där att koppla in det vettigt på.
 
Du kommer att låta kärlet jobba minimalt mot varmt vatten om du kopplar det mellan tank och laddomat.
Kopplar du kärlet mellan laddomat och panna jobbar kärlet mot varmvatten direkt när pannan är varm.
 
daniel_168 skrev:
Det börjar ju blir en mycket informativ tråd det här! Roligt  :)

Men. Nu har jag ju bestämt mig för att jag ska ha en slinga och inte en kopparberedare. Då är ju frågan: Vilken tank är bäst?

Jag vill alltså ha 750 liter ungefär, välisolerad, med solslinga och varmvattenslinga som jag kopplar en kakelugnspanna, en elpatron och solpaneler till.

Jag ska ta ut vatten till golvvärmen och till dusch/bad/disk osv.

Vilken tank är bäst och hur kopplar jag in den på bästa sätt?  :)
Hej daniel_168 !

Jag har monterat in en Tank från Stockbro AB (Dalatanken 750) med solslinga(12m) + varmvattenslinga (2x12m)
Kolla in hemsidan.
http://www.stocksbro.se/index.htm

/ Jocke
 
apersson850 skrev:
Min förvärmningsslinga är 9,5 meter, medan slutslingan och solslingan är 15 meter.
Tank från Strömsnäspannan.

Är solslingan utdragen o hur högt upp på tanken går den??
 
roli skrev:
[quote author=2an link=1138104974/0#16 date=1138129553]Är det någon som hört nått om denna acktank med förrådsberedare som en kona från botten o upp??
[länk]
Men varför skall kallvattenpåfyllningen gå från toppen ner genom beredaren till beredarbotten?????? Då "kyler" den ju toppvattnet???

Påminner lite om Borötankens utformning och den var ju den "bästa".....

[/quote]

Man kan välja om man vill ha Borös tank med front anslutning eller topp.
Det tänkte dock inte min vvsàre på :p
Vslingor_991116.jpg

Men jag tror inte jag hade märkt någon stor skilnad :)
 
2an skrev:
Är solslingan utdragen o hur högt upp på tanken går den??
Bra fråga. Har tyvärr inget svar. Jag vet inte hur slingan ligger inne i tanken. Båda anslutningarna är i bottnen på tanken, men det kan de ju vara ändå, oavsett om slingan är platt eller utdragen. Nu är det försent att titta efter, så jag får väl fråga tillverkaren, i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.