Hemmakatten
Visst kan man utnyttja ROT vid renoveringar på hus inom EU? Skulle man t.o.m kunna utnyttja RUT?
 
Fast du får kanske vara rätt pedagogisk om du skall få en hantverkare nere i södra europa, att fakturera dig 30% mindre, och tro på att han får resten av svenska skatteverket...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast du får kanske vara rätt pedagogisk om du skall få en hantverkare nere i södra europa, att fakturera dig 30% mindre, och tro på att han får resten av svenska skatteverket...
Utlandssvenskarna tenderar att klumpa ihop sig, t.ex. i Málaga, så kunskapen finns nog där redan:
35.000 svenskar bor i Málagaprovinsen
http://www.svenskamagasinet.nu/article.2231.html
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Måste vara något allvarligt fel om det går att utnyttja det utomlands.
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
H hempularen skrev:
Fast du får kanske vara rätt pedagogisk om du skall få en hantverkare nere i södra europa, att fakturera dig 30% mindre, och tro på att han får resten av svenska skatteverket...
Där vi funderar köpa bor det redan en grupp svenskar som säkert nyttjat RUT som jag ska fråga. Och en av dig och mig känd byggare kan kanske lockas ner till solen några veckor.
 
Låter absurt. Så jag, som svensk medborgare boendes i Österrike kan utnyttja ROT på huset jag äger och bor i här om jag anlitar en lokal hantverkare och de går med på det här upplägget? Svårt att se hur det gynnar Sverige.

Spelar det roll att min flickvän, som inte är svensk medborgare, äger halva huset?
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Man måste väl ha en svensk beskattningsbar inkomst också?
 
Hemmakatten
Har undersökt lite efter de svar jag fått här.

Är du svensk medborgare, bor/folkbokförd I Sverige och har ett (andra) hus i annat EU-land så har du rätt till Rotavdrag på huset/lägenheten i annat EU-land. Anledningen beror på att man inom EU vill ha harmoniserande skatteregler.

En av vitsen med EU är fri rörlighet och fri handel.
 
Hemmakatten
Ja, självklart måste man ha en svensk beskattningsbar inkomst för att göra ROT-avdrag.
 
S
Det ska gå att få ROT men med RUT är jag osäker på , då får man betala allt och sedan vända sig till skatteverket med en anmälan om återbetalning
Samt som dom säger en beskattningsbar inkomst i sverige , är osäker på om pension räknas som inkomst
men den beskattas ju i sverige
Bara maila dom och fråga
 
Hemmakatten
Tack för tipsen.
 
Fast det står ju ”en bostad som din kund äger och bor i eller använder som fritidsbostad”. Om man bor i huset så kan man ju per definition inte samtidigt vara skriven i Sverige, eller?
 
Hemmakatten
K klash skrev:
Låter absurt. Så jag, som svensk medborgare boendes i Österrike kan utnyttja ROT på huset jag äger och bor i här om jag anlitar en lokal hantverkare och de går med på det här upplägget? Svårt att se hur det gynnar Sverige.

Spelar det roll att min flickvän, som inte är svensk medborgare, äger halva huset?
Du måste vara skattskyldig i Sverige för att kunna nyttja ROT-avdrag.
 
Hemmakatten
K klash skrev:
Fast det står ju ”en bostad som din kund äger och bor i eller använder som fritidsbostad”. Om man bor i huset så kan man ju per definition inte samtidigt vara skriven i Sverige, eller?
Man kan bo i huset del av året och ha skattepliktiga inkomster i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.