Arkitektkopia kan vara ett förslag, finns på rätt många orter. Men billigt, det är nog svårt att hitta.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Rita dom själv i Sketchup eller liknande?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
@AskeHolst har rätt om det är ritningar större än A3. Är det A3or och du bor nära mig så hör av dig.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rita dom själv i Sketchup eller liknande?
Njä, vill ha det mer professionellt gjort och kunna läsa in i andra vad program.
 
FreQa FreQa skrev:
@AskeHolst har rätt om det är ritningar större än A3. Är det A3or och du bor nära mig så hör av dig.
Vill ha dem så pass exakt att man kan utgå ifrån dem vid utbyggnad eller eventuellt påbyggnad av våning =)
 
Semiproffset Thiger skrev:
Vill ha dem så pass exakt att man kan utgå ifrån dem vid utbyggnad eller eventuellt påbyggnad av våning =)
Jo man kan använda PDFer vid tex om man ritar en tillbyggnad men mer jobb att göra så man kan rita i ritningen. Påbyggnad lika med en till våning?
 
FreQa FreQa skrev:
Jo man kan använda PDFer vid tex om man ritar en tillbyggnad men mer jobb att göra så man kan rita i ritningen. Påbyggnad lika med en till våning?
Ja precis
 
Sen är sällan husen byggda helt efter ritningarna. Mått kan vara överdrivna eller tjocklekar på väggar mm ej stämmer ej.
 
FreQa FreQa skrev:
Sen är sällan husen byggda helt efter ritningarna. Mått kan vara överdrivna eller tjocklekar på väggar mm ej stämmer ej.
Vårt hus är bland de första prefabhusen som byggdes från ett företag som hette gullringshus. Därav tror jag det är ganska exakt. Men det är förstås bara vad jag antar då det är byggt i fabrik.
 
M
Semiproffset Thiger skrev:
Ja precis
Man ritar aldrig en våning till på en annan våning, inte på pappersritningar ivf. Då börjar vi prata programmen jag jobbar med om dagarna som Revit mm..
Vill du själv kunna rita efter ritningarna är inscannade? I vilket program isf?
 
FreQa FreQa skrev:
M

Man ritar aldrig en våning till på en annan våning, inte på pappersritningar ivf. Då börjar vi prata programmen jag jobbar med om dagarna som Revit mm..
Vill du själv kunna rita efter ritningarna är inscannade? I vilket program isf?
Nja, alltså jag menar att jag vill ha ritningarna digitaliserade så att jag kan använda dem i cad program, ex autocad eller andra program som stödjer samma filformat.
 
S
DXF eller DWG då , tekniken har gått framåt när det gäller att scana , scaning är nästan till 100% rasterfil
och ska konverteras till vektor , då kan det bli så att måtten inte riktigt stämmer i scala
Höll på med det för ca 25 år sen och scanade upp till A1 då kunde det bli lite fel
Nu är nog det konvertering bättre
 
S skutten11 skrev:
DXF eller DWG då , tekniken har gått framåt när det gäller att scana , scaning är nästan till 100% rasterfil
och ska konverteras till vektor , då kan det bli så att måtten inte riktigt stämmer i scala
Höll på med det för ca 25 år sen och scanade upp till A1 då kunde det bli lite fel
Nu är nog det konvertering bättre
ok, låter intressant.
 
S
Jepp , men är dina ritningar i A3 annars blir dom lite plottriga
( smått ) sen om du ska ha för att försöka sätta ytterligare delar ovanpå så är det nog bara 3D som gäller
för ett bra resultat .och där vet jag inget , har för mig att dom går att slå ihop
Ser var du är , sök på scannna ritningar stockholm , finns många , ring och fråga , på min tid var det inte gratis att göra det och var en god förtjänst , i dag är det nog billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.